خبرگزاری کار ایران

اولویت‌های پژوهشکده جدید پژوهشگاه صنعت نفت تشریح شد

کد خبر : ۱۹۳۳۱۳

مذاکراتی در خصوص برخی محصولات مانند دمولسیفایرها با این شرکت در حال انجام است و به همین منظور در راستای توسعه دانش فنی فرایندها گام بر می‌داریم و در صورت خلق دستاوردهای جدید شرکت‌هایی با ماموریت‌های جدید تاسیس خواهند شد.

در رویکرد جدید پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمی با هدف توسعه دانش فنی‌های مورد نیاز صنعت و خدمت به صنایع بالادستی آغاز به کار کرد. این پژوهشکده جدید که از ادغام دو پژوهشکده علوم و فناوری‌های شیمیایی و پلیمر تشکیل شده است، هم اکنون در مرحله تدوین ساختار جدید به منظور چابک‌سازی سیستم قرار دارد.

به گزارش ایلنا، منصور بزمی، رییس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه با اشاره به اینکه ماهیت فعالیت‌های حوزه‌های پتروشیمی، شیمی و پلیمر بسیار به یکدیگر نزدیک‌اند، گفت: صنایع پتروشیمی و پلیمر کاملا با یکدیگر مرتبط بوده و همانند یک زنجیره بهم متصل‌اند و فعالیت آن‌ها تفکیک ناپذیر است.

منصور بزمی با بیان این‌ که موضوع تولید مواد شیمیایی و پلیمری در دنیا نیز در یک طبقه بندی قرار دارند، اظهار داشت: براساس همین موضوع برای هم افزایی بیشتر بین پژوهشکده‌های علوم و فناوری‌های شیمیایی و پلیمر و که ماهیتی مشابه دارند، تصمیم گرفته شد فعالیت‌های این دو پژوهشکده با یکدیگر ادغام شود.

رییس پردیس صنایع پایین دستی پژوهشگاه، دلیل دوم این ادغام را حضور متخصصانی‌ دانست که در این دو حوزه فعال می‌باشند و ارتباطاتی تنگاتنگ به لحاظ تخصصی و تجربه کاری با یکدیگر دارند.

بزمی ادامه داد: با توجه به رویکرد مدیریت سازمان مبنی بر ادغام این دو مجموعه و فعالیت زیر نظر یک مدیریت واحد، از این پس شاهد جهت دهی مناسب‌تری در پژوهشکده جدید خواهیم بود و فعالیت این دو حوزه به صورت سامان‌دهی شده‌تری پیش خواهد رفت.

رییس پردیس صنایع پایین‌دستی پژوهشگاه، توسعه دانش فنی فرآیندهای پتروشیمیایی و پلیمری را از فعالیت‌هایی دانست که تاکنون در این دو پژوهشکده کمتر مورد توجه قرار گرفته بود و اکنون در برنامه پژوهشکده جدید در الویت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: رویکرد سابق در این دو پژوهشکده، سنتز مواد پلیمری و شیمیایی بود که گرچه در جای خود بسیار مهم‌اند، ولی یکی از اولویت‌ها و وظایف اصلی پژوهشگاه صنعت نفت، توسعه دانش فنی فرآیندهای مرتبط با صنعت نفت است و باید توجه داشته باشیم اگر چه ما در زمینه پالایش و گاز فعالیت‌های خوبی انجام و فرآیند‌هایی مانند جی. تی. ال و آمین را توسعه داده‌ایم، اما در این دو حوزه کار چندانی در زمینه توسعه دانش فنی‌های مرتبط انجام نشده است.

وی در تشریح اولویت‌های پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمی گفت: در صدد هستیم در پژوهشکده جدید، علاوه بر کارهای با ارزش قبلی مانند سنتز، فرمولاسیون و تولید مواد شیمیایی، یک راه جدید برای توسعه دانش فنی فرایندهای پتروشیمیایی، شیمیایی و پلیمری ایجاد کنیم تا بتوانیم پژوهشکده‌ای چابک با اهداف جدید مستقر کنیم.

بزمی با بیان اینکه حوزه بسیار وسیعی از فعالیت‌های وزارت نفت در این دو زمینه متمرکز شده است، گفت: این دو حوزه از حوزه‌های پالایش و گاز بسیار وسیع‌تر است و یکی از اولویت‌های پژوهشکده جدید این است که در حوزه‌های متنوع بیشتر فعالیت کند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از فعالیت‌های پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمی در قلمرو بخش خصوصی تعریف می‌شود تصریح کرد: این موضوع فرصتی مناسب برای پژوهشگاه به منظور ورود به بخش خصوصی محسوب می‌شود چرا‌که فرآیندهای بسیاری با قابلیت‌های واگذاری به بخش خصوصی در این دو حوزه وجود دارند و پژوهشگاه اکنون آماده واگذاری دانش فنی‌هایی مانند تولید گوگرد بنتونیتی، تولید افزایه‌های شیمیایی و پلیمری، تولید قطعات پلیمری و فرآیندهای مختلف پتروشیمی به بخش خصوصی است.

رییس پردیس صنایع پایین‌دستی پژوهشگاه گفت: واقعیت این است که در زمینه توسعه دانش فنی پلیمر و فرآیندهای شیمیایی و پتروشیمی به نسبت به فرایندهای پالایش و گاز عقب‌تر هستیم، چرا که بر روی سنتز و فرمولاسیون متمرکز شدیم و کمتر به توسعه فناوری در این حوزه‌ها پرداختیم.

منصور بزمی در ادامه ابراز امیدواری کرد با انتصاب دکتر مهدیار فر که خود از متخصصان این حوزه بوده و آشنا با فرایندهای شیمیایی و توسعه دانش فنی‌اند، به سرعت بتوانیم عقب ماندگی را جبران کنیم و به جایگاهی درخور دست یابیم.

وی یکی از اهداف ادغام این دو پژوهشکده را تلفیق برخی از فعالیت‌های مشترک این دو پژوهشکده بر شمرد و افزود: از جمله فعالیت‌های مشترک این دو پژوهشکده، فعالیت‌های مرتبط با صنایع بالادستی نفت است که در پژوهشکده قدیم شیمی و پتروشیمی در قالب تولید افزایه‌های شیمیایی برای حفاری و ازدیاد برداشت و در پژوهشکده پلیمر به صورت تولید مواد پلیمری با هدف کاربرد در صنایع بالادستی انجام می‌شد.

بزمی توضیح داد: قطعا در پژوهشکده جدید گروهی قوی خواهیم داشت که با هدف تولید افزایه‌ها، سنتز و فرمولاسیون افزایه‌های شیمیایی و پلیمری برای صنایع بالادستی و همچنین تولید مواد شیمیایی مورد نیاز برای صنایع پایین دستی فعالیت خواهد کرد، در این راستا جلسات مناسبی با پردیس بالادستی برگزار شده که این پردیس برای همکاری تنگاتنگ با این پژوهشکده اعلام آمادگی کرده است.

منصور بزمی یکی از بزرگ‌ترین اولویت‌های پژوهشکده جدیدالتاسیس را خدمت به صنایع بالادستی بر شمرد و گفت: مصمم هستیم تا در تعاملی سازنده با پردیس بالادستی، مواد شیمیایی و پلیمری آن صنعت را فراهم کنیم.

وی در خاتمه گفت: پژوهشگاه به دنبال کارا و بهینه کردن سازمان است و این موضوع لزوما با ادغام شکل نمی‌گیرد و گاهی تفکیک راه مناسب‌تری برای پویایی سازمان‌ها است که در این ارتباط نیز گروه تخصصی نانو از پژوهشکده کاتالیست جدا و به صورت مستقل فعالیت خواهد کرد.

بدون توجه به فرهنگ سازمانی و روابط انسانی نمی‌توان دست به تغییرات زد

در ادامه دکتر محمد مهدیار فر، رییس پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در پیشبرد اهداف سازمان، این شرکت‌ها را بازوی محرک برای پژوهشگاه دانست که با تجاری کردن محصولات و فناوری‌های پژوهشگاه، بستری مناسب برای ارایه توانمندی‌ها به صنعت فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای این دو پژوهشکده گفت: فعالیت‌ها و دستاوردهای این دو پژوهشکده در قالب فعالیت‌های اولین شرکت دانش بینان پژوهشگاه می‌گنجند، بنابراین این شرکت موجود می‌تواند بازوی قدرتمند و ساز و کار مناسبی برای تجاری کردن و عرضه توانمندی پژوهشگاه به صنعت محسوب شود.

محمد مهدیار فر در ادامه افزود: مذاکراتی در خصوص برخی محصولات مانند دمولسیفایرها با این شرکت در حال انجام است و به همین منظور در راستای توسعه دانش فنی فرایندها گام بر می‌داریم و در صورت خلق دستاوردهای جدید شرکت‌هایی با ماموریت‌های جدید تاسیس خواهند شد.

رییس پژوهشکده توسعه فناوری‌های شیمیایی، پلیمری و پتروشیمی در تشریح فرآیند ادغام دو پژوهشکده آن را فرایندی پیچیده خواند و اظهار کرد: از آنجا که این دو پژوهشکده قدمت بسیار زیادی داشته و در طی سال‌های فعالیت هر کدام به تدریج ساختار خود را شکل داده و افراد خود را با این ساختار‌ها تطبیق داده اند، از این رو نمی‌توان فرآیند ادغام را با تعجیل پیش برد و این فرآیند باید بسیار دقیق، حساب شده و برنامه‌ریزی شده و به آرامی اتفاق بیافتد.

وی افزود: گام اول در این کار شناخت این دو پژوهشکده از نظر ساختار و فرهنگ حاکم بر آن است و بدون توجه به ملاحظات فرهنگ سازمانی و روابط انسانی حاکم نمی‌توان دست به تغییرات زد، از این رو سعی داریم با تمام افراد در سطوح مختلف این دو پژوهشکده تعامل برقرار کنیم و با جنس کار و نوع نگاه آنها به مقوله پژوهش و ارتباط آن‌ها با صنعت نفت آشنا شویم.

محمد مهدیار فر در خاتمه بیان داشت: پژوهشگاه در خصوص پاسخگویی به نیاز صنعت نفت به مواد شیمیایی و پلیمری برنامه‌های بسیار خوبی را در طی چند سال گذشته دنبال کرده است به نحوی که سندی شامل تمام مواد مصرفی در صنعت نفت و شرکت‌های تامین کننده مواد با هدف بومی‌سازی این محصولات تدوین شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز