خبرگزاری کار ایران

نفت کرکوک در دست نیروهای پیشمرگه منطقه کردستان عراق

کد خبر : ۱۸۵۷۹۲

وزارت نفت عراق اعلام کرد: کنترل چاه های نفتی منطقه کرکوک، به دست نیروهای پیش مرگه کردستان عراق افتاده است.

وزارت نفت عراق اعلام کرد نیروهای پیش مرگ کردستان، کنترل چاه های نفتی منطقه کرکوک را در دست گرفته اند.

به گزارش ایلنا و به نقل از خبرگزاری الجزیره، وزارت نفت عراق اعلام کرد: کنترل چاه های نفتی منطقه کرکوک، به دست نیروهای پیش مرگه کردستان عراق افتاده است.

بر اساس این گزارش، دولت مرکزی عراق، به اربیل درباره این رفتار که یکپارچگی ملی و حقوق فدرال را به خطر می اندازد، هشدار جدی می دهد.

از سوی دیگر یکی از مسئولان کردستان عراق به رویترز گفت: نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان، در پاسخ به رفتارهای تحریک آمیز وزارت نفت عراق، وارد عمل شدند کنترل این منطقه را به دست گرفته اند.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود، گفت: این مناطق از این به پس تحت کنترل منطقه کردستان است و در آینده ای نزدیک، فعالیت خود را از سر می گیرد.

وی افزود: نیروهایی برای حفاظت از چاههای نفتی به منطقه اعزام کرده ایم.

وی همچنین بغداد را به خرابکاری در یک خط لوله انتقال نفت در حال احداث، متهم کرد.

مسعود بارزانی، رئیس جمهوری اقلیم کردستان عراق گفت: این اتفاق باید می افتاد، نیروهای پیش مرگه کردستان، اصل صد و چهلم قانون اساسی عراق را اجرا کرده اند.

وی افزود: برای حل مشکلات این منطقه، به دولت مرکزی عراق ١٠ سال فرصت دادیم، ارتش عراق از منطقه عقب نشینی کرد از این رو لازم بود نیروهای پیش مرگه به منطقه بروند و کنترل را در دست بگیرند.

منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی، بر سر برخی بخشهای عراق اختلاف نظر دارند.

منطقه کردستان عراق، ادعای تعلق این بخشها به این منطقه را بر اساس اصل ١۴٠ قانون اساسی، مبنی بر حل مسائل مناطق مورد اختلاف میان منطقه کردنشین و دولت مرکزی عراق دارد.

اجرای ماده ١۴٠ قانون اساسی عراق یکی از مهمترین موارد اختلاف میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق است و کشمکش های سیاسی درباره این موضوع، یکی از موانع اصلی اجرای ماده ١۴٠ قانون اساسی عراق بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز