خبرگزاری کار ایران

چیت چیان در سخانان پیش از خطبه نماز جمعه امروز:

میزان آب تجدید شونده کشور به کمتر از ۱۰۰۰متر مکعب در سال کاهش پیدا کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۱۱۶

مصرف آب شهری ما به ازای هر نفر در روز ۲۵۰لیتر است و این در حالی است که در کشور آلمان که یک کشور پیشرفته و توسعه یافته ای است به ازای هر فرد روزانه ۱۵۹ لیتر آب مصرف می شود. / صرفه جویی به معنای این نیست که مردم در مضیغه قرار گیرند بلکه به این معنی است که رفاه و تولید همراه با مصرف درست منابع وجود داشته باشد.

وزیر نیرو تاکید کرد: ما از یک طرف با افزایش مصرف آب مواجه هستیم و از سویی دیگر به دلیل کاهش بارش و تغییرات اقلیم، میزان آب تجدید شونده کشورمان به کمتر از ۱۰۰۰متر مکعب در سال کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت‌چیان در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران طی سخنانی گفت: آب و برق دو کالای بسیار حیاتی و مهم هستند که تامین آنها در سراسر کشور برعهده وزارت نیرو قراردارد؛ آب و برق نه فقط در رفاه و آسایش مردم نقش بسیار اساسی دارد بلکه این دو خدمت از ارکان و زیرساخت‌های اساسی توسعه اقتصادی هر کشور است.

وزیر نیرو با یادآوری اینکه فعالیت‌های صنعتی، ‌ کشاورزی و خدمات نیازمند آب و برق هستند، تاکید کرد: کوچکترین خدشه‌ای در تامین این دو کالای بزرگ و اساسی و زیر ساختاری ممکن است لطمات زیادی به شئون اقتصادی و اجتماعی هر کشور وارد کند.

وی اظهار داشت: الحمدلله در سال‌های پس از انقلاب پیشرفت‌های بسیار بزرگ و مهمی در تامین این دو کالای حیاتی برای کشور صورت گرفته و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی انجام شده است.

چیت‌چیان با بیان اینکه کشور در فناوری‌های مرتبط با آب و برق به پایه‌های خودکفایی و خوداتکایی رسیده، افزود: امروز مفتخریم این مطلب را بیان کنیم که احداثبزرگترین سدها و نیروگاه‌ها و شبکه‌های برق و آب تماماً هم در مرحله طراحی و هم در مرحله اجرا و بهره‌برداری توسط متخصصین و شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود.

وزیر نیرو اعلام کرد: امروز بیش از ۳۰ میلیون مشترک تحت پوشش شبکه برق قرار دارند و ۴۶۰ واحد بزرگ نیروگاهی در سراسر کشور فعال است و ظرفیت تولید برق کشور ۷۱ هزار و ۴۰۰ مگاوات است و کشور ما از این حیثدر رتبه چهاردهم کل کشورهای جهان قراردارد.

وی ادامه داد: بیش از ۳۴۰ سد در بخش آب توسط وزارت نیرو ایجاد شده و ۱۲۹ سد نیز اکنون در حال احداثاست و بیش از ۳۳ میلیارد مترمکعب در هر سال تنظیم می‌شود و در اختیار بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد.

چیت‌چیان گفت: ۱۸ میلیون مشترک شامل ۲۳ میلیون واحد تحت پوشش خدمات آب شهری و روستایی در سراسر کشور قرار دارند و به جرات می‌توان بیان کرد که هیچ شهر و روستایی در کشور وجود ندارد که در شمول خدمات آب و برق کشور قرار نگرفته باشد.

وزیر نیرو همچنین اظهار داشت: ایران بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان دربخش برق سرمایه‌گذاری کرده و بیش از صد هزار میلیارد در تاسیسات آب سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه کشور ما از نظر منابع انرژی بسیار قوی است و سرمایه‌گذاری‌های زیادی نیز انجام شده، تاکیدکرد: ما نباید به اینکه ظرفیت‌های خوبی در خدمات آب و برق ایجادکرده‌ایم، بسنده کنیم و به طرف تقاضا توجه نداشته باشیم.

چیت‌چیان تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که در تمام دنیا دانشمندان این مسئله را روشن کرده‌اند که اگر کشوری ۴۰ درصد از منابع آب تجدید شونده خود را مصرف کنند، آن کشور از لحاظ منابع آب در حالت پایدار قرار دارد ولی ما در کشورمان متاسفانه از این حد عبور کرده‌ایم و ۸۰ درصد از این منابع را مصرف می‌کنیم.

وزیر نیرو خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها به ویژه دریاچه ارومیه را یکی از علائم استفاده بیش از حد از منابع آبی کشور عنوان کرد.

وی همچنین نسبت به کم شدن آب‌های زیرزمینی هشدار داد و افزود: اگر میزان جریان آب سطحی رودخانه‌ها را در ۶ سال اخیر بررسی کنیم متوجه می‌شویم که جریان برخی رودخانه‌ها به کمتر از نصف رسیده و برخی نیز خشک شده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: ما از یک طرف با افزایش مصرف آب مواجه هستیم و از سویی دیگر به دلیل کاهش بارش و تغییرات اقلیم، میزان آب تجدیدشونده کشورمان به کمتر از ۱۰۰۰متر مکعب در سال کاهش پیدا کرده است.

چیت‌چیان با بیان این که مصرف آب در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است، افزود: مصرف آب شهری ما به ازای هر نفر در روز ۲۵۰ لیتر است و این در حالی است که در کشور آلمان که یک کشور پیشرفته و توسعه‌یافته‌ای است به ازای هر فرد روزانه ۱۵۹ لیتر آب مصرف می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: غیر از مسئله کمیت مصرف آب با کمال تاسف متاسفانه ما در حفاظت کیفی آب هم توجه کافی نداریم؛ فاضلاب‌های صنعتی و اضافه کودهای شیمیایی تماما وارد منابع آب می‌شود و ما روز به روز شاهد این هستیم که منابع آب آلوده‌تر می‌شود و این زنگ خطری برای حیات آب این کشور است.

وی ضمن فراخواندن مردم به صرفه‌جویی در آب و برق، تاکید کرد: صرفه‌جویی به معنای این نیست که مردم در مضیغه قرار گیرند بلکه به این معنی است که رفاه و تولید همراه با مصرف درست منابع وجود داشته باشد.

چیت‌چیان اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از سرازیر شدن فاضلاب‌های صنعتی، شهری و کشاورزی به منابع آب، جداسازی آب شرب از آب بهداشتی، جداسازی سامانه آب مورد نیاز فضای سبز شهرها از مصارف شرب را از جمله اقدامات لازم برای مصرف درست منابع آبی عنوان کرد و گفت: اگر واقعا کسانی باشند که در مصرف آب زیاده‌روی می‌کنند و مصرف زیاد آنها باعثتضییع حقوق دیگران می‌شود حتی باید به قطع اشتراک آنها اقدام کرد.
وی در پایان گفت: امیدوارم با همکاری موثر مردم، همچنان که در بخش عرضه آب و برق جزء کشورهای پرافتخار هستیم از نظر مصرف هم جزء کشورهای پیشرو قرار بگیریم و از این طریق بتوانیم رضایت خالق خود را جلب کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز