خبرگزاری کار ایران

حسینی در پاسخ به سئوال ایلنا:

رساندن میعانات گازی به ۱۰ هزار بشکه از برنامه های اصلی است

کد خبر : ۱۷۵۶۶۷

رساندن میعانات گازی به ۱۰ هزار بشکه در روز و نفت خام به ۵ هزار بشکه جزو برنامه های ما است که البته این موضوع بستگی به میزان تقاضا دارد.

مدیر عامل بورس انرژی گفت: عرضه برق بدون استثناء به تمام متقاضیان و در زودترین زمان ممکن که سیاست وزارت نیرو است دارای اشکال است و موجب می شود که قیمت‌ها کمتر از قیمت تعادلی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی حسینی در نشست خبری که در حاشیه هشتمین نمایشگاه بانک، بیمه و بورس برگزار شد افزایش حجم معالات را از اصلی ترین دغدغه بورس انرژی دانست و اظهار داشت: توقع زیادی از این بورس به عنوان یک بورس ملی می رود و در حال حاضر هر دو هفته یکبار ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان در برق و سایر حاملهای انرژی داریم.

وی با اشاره به اینکه بورس انرژی برای عرضه کنندگان بزرگ حاملهای انرژی دارای جذابیت است افزود: شرکت ملی نفت ایران یکی از عرضه کنندگان ثابت ما است همچنین شرکت ملی پخش به عنوان بازوی بازرگانی فرآورده ها در داخل و سطح بین الملل به شمار می رود.

حسینی با اشاره به دیگرعرضه کنندگان حاملهای انرژی گفت: شرکت پالایش اصفهان، بندرعباس، اراک و آبادان جزو عرضه کنندگان ثابت بورس انرژی هستند.

مدیر عامل بورس انرژی ادامه داد: درطی چندماه گذشته بر روی عرضه فرآوردهای ویژه نفتی کار به غیر از ۵ فرآورده اصلی که پالایشگاهها بر روی آن کار می کنند فعالیت انجام می دهیم.

حسینی با بیان این مطلب که نفت کوره سبک اصفهان نیز قرار است در بورس انرژی عرضه شود افزود: پالایشگاه اصفهان متعهد شده است که ۹۵ درصد محصولات خودرا از طریق بورس انرژی انجام دهد. که البته دارای حجم زیادی است.

وی تصریح کرد: روغن های قطران ذوب آهن اصفهان، دو فرآورده نفت تبریز و ۵۵ فرآورده نفت دیگر دربورس انرژی عرضه خواهند شد.

حسینی با بیان این مطلب که رایزنی هایی با هامانه معاون وزیر نفت در خصوص عرضه میعانات گازی انجام داده ایم تصریح کرد: این طرح تا یک ماه ونیم آینده به بهره برداری خواهد رسید و با توجه به حجم نامحدودعرضه یک ایده آل برای ما خواهد بود.

وی افزود: پالایشگاه شیراز نیز امکان عرضه نفت خام را فراهم کرده است که این دستاورد مهمی برای بورس انرژی به شمار می رود.

حسینی با اشاره به اهمیت بازار برق در کشور گفت: با توجه به پتانسیل های بازار برق در ابتدا بنا بود بورسی با این عنوان داشته باشیم که این امر انجام نشد اما در آغاز فعالیت های بورس انرژی قراردادهای سلف برق در بورس انرژی انجام شد.

مدیرعامل بورس انرژی با انتقاد بر ساختار وزارت نیرو افزود: عرضه برق بدون استثناء به تمام متقاضیان و در زودترین زمان ممکن که سیاست وزارت نیرو است دارای اشکال است و موجب می شود که قیمت‌ها کمتر از قیمت تعادلی باشد.

وی افزود: این نگاه موجب می شود کسانی که می خواهند مصارف بزرگتری داشته باشند با محدودیت مواجه باشند.

حسینی با اشاره به صحبتهایی با چیت‌چیان و فلاحتیان معاون وی در امور برق انجام شده است ادامه داد: پروژه هایی را تعریف کردیم که به دنبال اجرایی کردن آنها هستیم که این امر هماهنگی های زیادی را می طلبد. همچنین پذیرش نیروگاهها بخشی از این کار بوده است.

مدیر عامل بورس انرژی افزود: وزارت نیرو به دلیل مشکلاتی که در قبوض پیش آمد دچار تنگناهای مالی شد که طبق قولهایی که فلاحتیان داده است قرار است ظرف ده روز آینده این پروژه ها از لحاظ اجرایی آغاز شود.

حسینی ادامه داد: نحوه قیمت گذاری نیروگاهها و شرکتهای توزیع به نحوی بود که قمیتها پایین تر از حد بود و با تمهیداتی که در حوزه برق بورس انرژی انجام شده است توانستیم قیمتهای برق را به تعادل برسانیم.

وی با بیان این مطلب که مپنا نیز از طریق نیروگاههای خود به بورس انرژی ورودپیداکرده بود افزود: درحوزه بازار برق توانستیم بزرگترین فعال این حوزه را وارد بازارمان کنیم که نام مپنامی تواند دیگر شرکتها را به سمت بورس انرژی سوق دهد.

وی فرهنگ سازی برای ورود به بورس انرژی را از محورهای این سازمان اعلام کردو ادامه داد: ایجادرغبت برای ورود عرضه کنندگان به بورس انرژی از طریق ارکان دولتی و غیر دولتی توانست بورس انرژی را در ظرف یکسال فعالیت خود به جایگاه قابل قبولی برساند.

وی افزود: در حال حاضر ذهنها به سمت بورس انرژی جذب شده است که این برای ما یک هدف استراتژیک بوده و است. همچنین ورود به مرزهای خارج از کشور نیز از دغدغه های ما بشمار می رود.

حسینی با اشاره به دو مسئله مهم افزود: معاملات مستقیم و بدون فاصله با تولید کنندگان و توزیع کنندگان بزرگ و معامله گواهی ظرفیت معامله برق از مسائلی هستند که ما پیگیری می کنیم.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به بازار بورس کربن(آلایندگی) در بورس انرژی اذعان داشت: با این طرح سقفی را برای شرکتها وصنایع در نظر می گیریم که در صورت استفاده بیش از اندازه از گازهای آلاینده باید جریمه پرداخت کنند.

وی افزود: درخصوص صنایعی که مجبور به استفاده بیش از حد هستند نیز دیگر صنایع می توانند سهم خود را به آنها بفروشند.

حسینی در خصوص برنامه برای افزایش سرمایه گفت: در نظر داریم که سرمایه خودرا از محل آورده نقدی از ۲۰ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان برسانیم. گفتنی است این کار اولین بار است که اتفاق می افتد و پیش از این از محل اندوخته و سود انباشته انجام می شده است.

مدیر عامل بورس انرژی با بیان این مطلب که تاکنونه۱۳ هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شده است گفت: اگر می خواهیم بازار نفت خام در بورس انرژی به عنوان یک بازار شناخته شود باید در قمیت گذاری مشابه پالایشگاههای بزرگ عمل کنیم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه آیا برنامه ای برای افزایش عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی داریم گفت: رساندن میعانات گازی به ۱۰ هزار بشکه در روز و نفت خام به ۵ هزار بشکه جزو برنامه های ما است که البته این موضوع بستگی به میزان تقاضا دارد.

وی افزود: درخصوص عرضه و تقاضای میعانات گازی مشکلی وجود ندارد اما در مورد نفت خام میزان عرضه ۳ هزار بشکه کنونی از لحاظ تقاضا دچار مشکل است لذا به هر میزان که کشش تقاضا برای هر کدام از این دو محصول وجود داشته باشد عرضه کنندگان تمایل برای عرضه دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز