خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

شیرین کردن آب دریا برای مصرف کشاورزی مقرون به صرفه نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۰۴۹

شیرین کردن آب دریا برای استفاده شرب و صنعت توجیه اقتصادی دارد و دولت این آمادگی را دارد تا با اجرای این گونه طرح ها خریدار تضمینی آب از بخش خصوصی باشد.

وزیر نیرو گفت: شیرین کردن آب دریا و انتقال آن برای مصرف کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، حمید چیت‌چیان که صبح امروز پنجشنبه در جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مدیران بخش‌های، آب، برق و کشاورزی و بخش خصوصی استان فارس، در استانداری فارس سخن می‌گفت افزود: صرف شیرین کردن آب دریا برای هر مترمکعب آب ۶۰ سنت، هزینه دارد، از طرفی حتی اگر نهاده‌های دیگر کشاورزی را نادیده بگیریم، از این آب نمی‌توان برای تامین نیاز بخش کشاورزی استفاده کرد.

وی با بیان این مطلب که دولت به شدت از حضور بخش خصوصی در این حوزه استقبال می‌کند افزود: شیرین کردن آب دریا برای استفاده شرب و صنعت توجیه اقتصادی دارد و دولت این آمادگی را دارد تا با اجرای این گونه طرح‌ها خریدار تضمینی آب از بخش خصوصی باشد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش به محدویت موجود در حوزه آب اشاره کرد و افزود: نباید منافع بلند مدت مردم و کشور را فدای رضایتمندی کوتاه مدت آنان کرد و برای آنکه مردم رنجیده خاطر نشوند به منابع آب لطمه غیرقابل جبران وارد کرد، این دلسوزی برای مردم نیست.
چیت چیان ادامه داد: اگر دشت‌ها و منابع‌آب زیرزمینی بیش از این آسیب ببینند، همه مردم کشور صدمه خواهند دید، باید وجهه همت را در این مسیر قرار دهیم که مشکل آب را اساسی و زیربنایی حل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های اجرای طرح‌های فاضلاب افزود: اجرای اینگونه طرح‌ها به دلیل هزینه‌های بالا توسط دولت ناممکن است.

چیت چیان با اشاره به انجام ۷۸ طرح فاضلاب در سطح کشورتوسط بخش خصوصی گفت: تجربه حضور بخش خصوصی در موضوع جمع‌آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب در این ۷۸ طرح نشان می‌دهد که راهکار اجرای طرح استفاده از فاضلاب‌های شهر ورود بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی می‌تواند پساب فاضلاب را برای تامین نیازهای بخش صنعت، مورد استفاده قرار دهد.

چیت چیان در ادامه با بیان اینکه یک سوم مردم فارس به شکل مستقیم از کشاورزی ارتزاق می‌کنند و ۹۵ درصد منابع آبی صرف کشاورزی می‌شود و ۷۸ درصد از کل آب مصرفی از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: اگر منابع‌آب به‌درستی مدیریت نشود، مشکلات امروز در آینده فزاینده خواهد شد و نمی‌توان آن‌ها را حل کرد.
وی با اشاره به اهمیت نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی، گفت: بدون وجود این کنتور‌ها نمی‌توان مدیریتی بر مصرف اعمال کرد، اما باتوجه به اینکه هزینه کنتور‌ها توسط کشاورزان تامین و پرداخت می‌شود به‌نظر می‌رسد باید اعتباراتی را پیش‌بینی و در این مسیر هدایت کرد تا برداشت آب‌های زیرزمینی مدیریت شود.
وزیر نیرو با تاکید بر لزوم اعمال اصلاحات قانونی در تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی، خواستار برگزاری جلساتی با حضور نمایندگان دستگاه قضایی، اجرایی، سازمان بازرسی، مجلس و نهادهای ذیربط برای بررسی و حل مشکل شد و گفت: باید راهکاری اجرایی برای حل موضوع برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های آب اندیشید.
وزیر نیرو اعمال محدودیت مصرف آب را یک راهکار برای مدیریت منابع آب دانست و گفت: باید محدودیت برای مردم ایجاد کنیم زیرا حیات آینده در گروه اعمال این محدودیت است و اگر به آن عنایت نکنیم موفق نخواهیم بود.
وی تعیین الگوی کشت را یکی از ضروری‌ترین مسائل دانست و گفت: متوسط ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی به ازای هر مترمکعب آب در کشور ۳۰ سنت یعنی حدود ۱۰۰۰ تومان است، با توجه به انرژی مصرفی برای استحصال آب و ارزش ذاتی آب و سایر نهادهای استفاده شده در کشاورزی، با این راندمان، تولید محصولات کشاورزی مقرون به صرفه نیست.
او ادامه داد: در همین کشورهای اطراف میزان بهره‌وری اقتصادی از محصولات کشاورزی حدود ۲ دلار است، این نشان می‌دهد که اگر همت کنیم کشاورزی راهنمایی و هدایت شود، قادر هستیم به همین شکل تولید کنیم، این اقدام کشاورزی را متحول خواهد کرد، اصلاح کشت، آبیاری مدرن، رفتن به سمت کشاورزی صنعتی و مدیریت شده راهکار موضوع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز