خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو خبرداد؛

ایجاد ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در دولت‌های ۱۱ و ۱۲ / انعقاد ۱۰ میلیارد دلار قرارداد بیع متقابل در حوزه آب

کد خبر : ۱۵۴۶۸۵

بخشی از این ۳۰هزار مگاوات در دولت یازدهم وبخشی دیگر در دولت دوازدهم بهره برداری و تکمیل می‌شود که گام بزرگی در صنعت برق کشور است و جبران کاهش سرمایه گذاری در این بخش خواهد بود ضمن اینکه منجر به ارتقای جایگاه برق کشور در سطح منطقه خواهد شد.

وزیر نیرو از احداث۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی و همچنین انعقاد ۱۰ میلیارد دلار قرارداد بیع متقابل در حوزه آب خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید چیت چیان وزیر نیرو در نشست صمیمانه پایان سال خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در دو ماه اخیر موفق شدیم شش و احد نیروگاه بخار مکمل نیروگاه گازی را به مدار وارد کنیم، اظهار داشت: جمع تولید برق این نیروگاه‌ها هزار مگاوات می‌شود که مهم‌ترین خصوصیت آن این است که مطلقا سوخت مصرف نمی‌کند یعنی به ازای هر دو واحد ۱۶۰مگاواتی یک واحد ۱۶۰مگاواتی بخار جایگزین می‌شود.

وی افزود: از محل بند ۱۹ قانون بودجه امسال ۳هزار و ۸۰۰مگاوات قرارداد بیع متقابل با نیروگاه‌های بخش خصوصی منعقد کرده‌ایم که می‌تواند مشوق خوبی برای حضور بخش خصوصی در صنعت برق باشد.

وزیر نیرو گفت: علاوه بر ۳هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه بخار سیکل ترکیبی ۹۰۰مگاوات هم نیروگاه تجدیدپذیر شونده بادی، زیست توده و خورشیدی قرار داد داشته‌ایم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه عقد این قرارداد‌ها جهش قابل توجهی در بهره گیری از انرژی تجدید پذیر خواهد بود از احداث۳۰هزار مگاوات نیروگاه جدید در طی دوره ۴ساله دولت تدبیر و امید خبر داد.

چیت چیان ادامه داد: بخشی از این ۳۰هزار مگاوات در دولت یازدهم و بخشی دیگر در دولت دوازدهم بهره برداری و تکمیل می‌شودکه گام بزرگی در صنعت برق کشور است و جبران کاهش سرمایه گذاری در این بخش خواهد بود ضمن اینکه منجر به ارتقای جایگاه برق کشور در سطح منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه قسمت عمده سرمایه گذاری در احداثسی هزار مگاوات نیروگاه از سوی بخش خصوصی خواهد بود، اظهار داشت: از چندماه گذشته ارتباطاتی نیز با صنایع آغاز کرده‌ایم که در راستای آن یک دستورالعمل ویژه با عنوان ذخیره عملیاتی ابلاغ کرده‌ایم و امیدواریم که با استقبال صنایع در زمان پیک مصرف برق در طول تابستان مواجه شویم و با این روند سه هزار مگاو‌ات از بار مصرف کشور را کاهش می‌دهیم که به لحاظ اقتصادی و همچنین اطمینان بخشی برای عدم خاموشی در تابستان اثر گذار است.

وزیر نیرو همچنین خاطرنشان کرد: در بودجه ۹۳ وزارت نیرو با همکاری مجلس اجازه داده شده که در بخش آب اجازه انعقاد قرارداد بیع متقابل به شیوه BOT و BOOبه میزان ۱۰هزار میلیارد دلار داشته باشیم که امیدواریم با همکاری نهادهای مالی و اعتباری به نتیجه برسد.

چیت چیان افزود: ردیف خاصی در بودجه برای احداثو تکمیل طرح‌های مجتمع آب روستایی در نظر گرفته شده است در برخی از روستا‌ها به دلیل کاهش منابع و پایین رفتن سفره آب زیرزمینی امکان تامین آب آشامیدنی از دست رفته است و یا حتی پروژه‌های آب رسانی اجرایی نشده است که در این خصوص نیز امیدواریم با ردیفی که مجلس در نظر گرفته و لایحه دولت را تقویت کرده اقدام قابل توجهی در خصوص تامین آب آشامیدنی روستا‌ها انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز