خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد:

رشد ٢٨ درصدی ارزش معاملات فیزیکی بورس کالا در سال ۹۲

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۶۶۷

امسال شاهد بودیم که بودجه کافی به پروژه های عمرانی تخصیص داده نشد و کسری بودجه در دو نیمه سال وجود داشت. ضمن آن که با وجود ابهام در فضای سرمایه گذاری در کشور در نیمه دوم سال، ما همچنین شاهد تغییر در سطح تعاملات ایران و دنیا و شکل گیری خوش بینی و امید ناشی از این تغییر از نیمه نخست سال بودیم.

ارزش معاملات فیزیکی بورس کالا در سال ٩٢ با رشدی ٢٨درصدی رکوردی جدید را رقم زد.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل بورس کالای ایران درباره دستاوردهای این بورس و برنامه های آتی اظهار کرد: در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی از ابتدای سال تاکنون بیش از ١٠ میلیون تن انواع کالا با ارزشی معادل ١٨٧ هزار میلیارد ریال به فروش رفت که ۶١ درصد از نظر ارزش و ٢٥ درصد از نظر حجمی رشد داشته است.

حسین پناهیان از پذیرش ٣٥ کالای جدید در بخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی، ١١ کالا در حوزه محصولات صنعتی و معدنی و ٧ کالا در بخش وارداتی در سال ۹۲ خبر داد و گفت: بورس کالای ایران به منظور نقش آفرینی در بازار سرمایه و در جهت تحقق سند چشم انداز، با تکیه بر نظام سازمانی کارآمد، بهره گیری از فناوریها و ابزارهای نوین و متنوع مالی و مدیریت ریسک به دنبال افزایش تنوع در کالاها و بازارها و شفاف سازی و تسهیل فرآیندهاست و در راستای ارتقای جایگاه این بورس در اقتصاد ملی و تبدیل به مرجع کشف قیمت در کشور و منطقه بوده و درصدد است به یکی از بورسهای معتبر جهانی بدل شود.

وی با بیان کارکردهای بورس کالا در اقتصاد ملی از جمله کشف نرخ، مدیریت ریسک، نوسانات قیمت، ایجاد فرصت سرمایه گذاری، تسهیل تجارت فیزیکی و تامین مالی گفت: اقدامات و فعالیتهای انجام گرفته در بورس کالا به بهبود فضای کسب و کار، گسترش بازارهای مالی و هدایت بانکها به سمت منابع تولید و همچنین گسترش صادرات و ارتقای ظرفیتهای مالیاتی و نظام گمرکی می انجامد که از جمله اهداف اقتصادی مرتبط به شمار می رود.

مدیرعامل بورس کالا با تشریح محیط امسال کسب و کار این بورس و رکود تورمی در اقتصاد ملی به همراه تغییر دولت و شکل گیری رویکرد بازار و ارتقای رقابت پذیری ملی گفت: امسال شاهد بودیم که بودجه کافی به پروژه های عمرانی تخصیص داده نشد و کسری بودجه در دو نیمه سال وجود داشت. ضمن آن که با وجود ابهام در فضای سرمایه گذاری در کشور در نیمه دوم سال، ما همچنین شاهد تغییر در سطح تعاملات ایران و دنیا و شکل گیری خوش بینی و امید ناشی از این تغییر از نیمه نخست سال بودیم.

وی گفت: ارزش کل معاملات بورس کالا در دو بازار فیزیکی و مشتقه در یازده ماه و ١٢ روز امسال بالغ بر ٥٩١ هزار میلیارد ریال بوده است و سهم بازار فیزیکی از ارزش کل، بالغ بر ۴٠٢ هزار میلیارد ریال و بازار مشتقه بالغ بر ١٨٩ هزار میلیارد ریال برآورد شده است و این در حالی است که پارسال حجم معاملات در بازار فیزیکی ٣١٥ هزار میلیارد بوده و ما در این بخش شاهد رشد بوده ایم و در بازار مشتقه پارسال حدود ٣۶٣ هزار میلیارد ریال قرارداد سکه منعقد شد و در این بخش کاهش را به دلیل نوسانات شدید دلار و طلای جهانی تجربه کردیم.

مدیرعامل بورس کالا افزود: در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا طی یازده ماهه اخیر ١٢, ٨ میلیون تن انواع کالا با ارزشی بالغ بر ٢١٢ هزار میلیارد ریال داد و ستد شده که حاکی از رشد ٧ درصدی ارزش و افت ٣ درصدی حجم معاملات این دسته از محصولات است.

پناهیان درباره حجم معاملات در تالار صادراتی بورس کالا گفت: در این مدت بالغ بر ٥ میلیون تن انواع کالا با ارزشی معادل ۴٣ هزار میلیارد ریال در تالار صادراتی معامله شده و در این بخش نیز رشد ٥٩ درصدی ارزش و ٣٥ درصدی معاملات کاملا مشهود است.

وی با اشاره به تامین مالی ١٨٩ هزار میلیاردی بخش تولید از طریق معاملات سلف در بورس کالای ایران گفت: این رقم در سال ٩١ بالغ بر ١۶٥ هزار میلیارد بوده که حاکی از رشد ١٥ درصدی میزان تامین مالی تولیدکنندگان است این در حالی است که کل تأمین مالی بانکها برای شرکتهای تولیدی در سال ٩١ رقمی معادل ٢٥٠ هزار میلیارد ریال بوده است.

پناهیان با اشاره به این که بورس کالا ظرفیت مناسبی برای تأمین مالی شرکت تولیدی و رقابت با بانکها دارد، گفت: از آنجا که در بورس کالا شرکتهای تولیدی می توانند قبل از تحویل کالا با فروختن محصولاتشان به صورت سلف ظرف سه روز کاری تمام درآمد حاصل از فروش را به طور یکجا تحویل بگیرند این روش آسان و مطمئن تأمین مالی از طریق بورس کالا قابل مقایسه با سازو کار پیچیده بانکها برای تأمین مالی نیست.

وی درباره اولویتهای این بورس در سال جدید گفت: راه اندازی معاملات برخط قراردادهای آتی، ارتقای سامانه های بازارهای فیزیکی و مشتقه به همراه گسترش سامانه پذیرش انبارها و صدور قبض انبار در این راستا عملیاتی می شود و نیز راه اندازی قراردادهای آتی بر روی داراییهای پایه جدید، گسترش بازارگردانی در قراردادهای مشتقه، راه اندازی معاملات اختیار و معاملات سلف موازی را در دستور کار خود داریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز