خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی؛

میادین مشترک اولویت اول در قراردادهای جدید نفتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۸۱

جذب سرمایه گذاری خارجی هنر است چرا که نباید در بخش‌های سرمایه‌بر و پرریسک از منابع داخلی هزینه شود اما جذب سرمایه خارجی به معنای نادیده گرفتن نیروی داخلی نیست و بسترهای لازم برای رشد نیروی داخلی نیز درنظر گرفته شده است.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی شناور بودن فی، طولانی بودن زمان قرارداد، یکپارچگی حلقه های مختلف صنعت نفت(اکتشاف، توسعه و تولید) و جذب سرمایه گذاری خارجی را از جمله فاکتورهای مهم نسل چهارم قرادادهای نفتی(IPC) برشمرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در نشست اختتامیه همایش بازنگری قراردادهای نفتی اظهار داشت: تحول بزرگی در حال شکل گیری است که ابعاد مختلفی دارد و بزرگترین پارامتر آن نیز تعامل مثبت با دنیاست.

وی افزود: سیاستی که دولت انتخاب کرده بعنوان راهبرد صحیح جهت بازنگری در روابط با جهان تنظیم شده و لذا نمی‌توانیم با وجود ذخایر عظیم نفتی از این تعاملی که در حال شکل گیری است استفاده نکنیم بنابراین باید نهایت استفاده را در زمینه سیاسی، اقتصادی و همچنین جذب سرمایه و تکنولوژی داشته باشیم و در این راستا در جهت حفظ منافع ملی حرکت کرده و با اصلاح روابط نتایج بزرگی حاصل خواهیم کرد.

حسینی تصریح کرد: در نوع جدید قراردادها شرکت مربوطه بصورت ترکیب سازمانی برای همه دوره ها قلمداد می شود یعنی از ابتدای توسعه میدان تا پایان دوره قرارداد تمامی عملیات را انجام دهد و در مقطع توسعه همه عملیات را یک شرکت انجام می دهد اما شرکت هایی که تخصص شان توسعه است بکار گرفته خواهند شد.

مدیریت‌ها با شیب تند به ایرانیان واگذار می‌شود

وی ادامه داد: مقرر شده که در کنار شرکت های بین المللی شرکت های ایرانی نیز قرار گیرند که مدیریت با شرکت‌های خارجی اما تمامی تکنسین‌ها ایرانی بوده و مدیریت نیز با شیب تند به ایرانیان واگذار شده و بعد از چند سال ایران نیز می‌تواند با استانداردهای بین المللی همگام شده و حتی در خارج از مرزها نیز فعال شود.

جذب سرمایه خارجی فاکتوری مهم در قراردادهای جدید نفتی

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی خاطرنشان کرد: مدل قرارداد نمی‌گوید شرکت مورد قرارداد ایرانی باشد یا خارجی بلکه شرکتی که صلاحیت بیشتری به لحاظ فنی و تکنولوژی دارد انتخاب می شود البته جذب سرمایه های خارجی نیز فاکتوری مهم است زیرا سرمایه گذاری در صنعت نفت ریسک بالایی دارد و کشورها با پول خود سرمایه گذاری نمی کند لذا ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شناور بودن فی وجه ممیزه قرارداد نوع چهارم

وی گفت: در این قراردادها قیمتی که به شرکت ها داده می شود شناور است چون می‌خواهیم از این مدل در ۷ زمینه مختلف یعنی نفت، گاز، اکتشاف، مناطق کم ریسک، پرریسک، آبهای عمیق و میادین مشترک استفاده کنیم بنابراین چون رقمی اعلام نمی‌شود رقابتی خواهد بود.

حسینی همچنین تاکید کرد: طبق قانون هیچ تفسیری از بوکینگ رزرو صورت نمی گیرد یعنی بگونه ای نیست که انتقال مالکیت مخزن را به کسی بدهیم.

وی تصریح کرد: مدل کنونی قراردادها در مرحله اولیه است اما چارچوب حفظ خواهد شد ضمن اینکه جزئیات قراردادها در هر شرکتی متفاوت خواهد بود.

طولانی شدن زمان قرارداد در نسل جدید قراردادهای نفتی

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی مدت زمان پیش بینی شده برای قراردادها را بین ۱۵ تا ۲۰ سال اعلام کرد و افزود: مدت زمان قراردادها بستگی به پروژه‌ها متفاوت خواهد بود ضمن اینکه مدل کار فقط دولتی نیست و زمینه برای شرکت‌های خصوصی نیز فراهم است و همچنین شرکت های ایرانی می توانند با خارجی ها همکاری مشترک داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که شرکت های ایرانی بتوانند اعتماد و توانایی لازم را بدست آورند و فرصت یابند که طرف قرارداد با شرکت نفت قرار گرفته و همکاری کنند و در این خصوص زمینه لازم برای رشد شرکت ها فراهم خواهد شد.

حسینی اظهار داشت: در این مدل قراردادها رقابت یکی از بزرگترین فاکتورها بوده و با ۳ مدل قبلی قراردادها متفاوت است و نشانی از امتیاز مشارکت در تولید وجود ندارد ضمن اینکه ویژگی های مثبت قراردادهای قبلی نیز داراست.

ایران در قبال ریسک عدم اکتشاف شرکت ها تعهدی ندارد

وی تصریح کرد: در بحثاکتشاف کل ریسک بعهده شرکت نفتی است و اگر اکتشافی صورت نگیرد کشور ما بابت هزینه‌ها تعهدی نخواهد داشت اما اولویتی برای شرکت مذکور در نظر گرفته می شود بدین منوال که اگر بخواهیم بلوک دیگری واگذار شود شرکتی که هزینه کرده و در میدانی کار کرده اما کشف نکرده در اولویت واگذاری قرار می‌گیرد تا بتواند بخشی از ضرر و زیانی را که در میدان متقبل شده جبران کند که این رویه در مدل‌های دیگر وجود نداشته است.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ادامه داد: در قراردادهای جدید ریسک و ریوارد متعادل است و ریوارد همان فاکتور فی است که در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص احتمال مثبت نبودن نتایج مذاکرات ژنو و تاثیر آن بر قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: روند مذاکرات مثبت است و فرایند مذاکرات نیزغیر قابل بازگشت است خصوصا اینکه با اقدامات و انگیزه شرکت های نفتی تحریم های نفتی دیری نپاید که برداشته خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: پروژه های تعریف شده یکپارچه خواهد بود یعنی شرکت های نفتی در زمینه های بالادستی و پایین دستی بصورت یکپارچه فعالیت می کنند و اگر قرار باشد سرمایه گذاری در بخش پایین دستی باشد قطعا بالادستی هم باید باشد.

وی یادآور شد: بهترین پارامتر جاذبه که شرکت‌ها در جاهایی که ما می خواهیم کار کنند این است که با فی بهتر و ریوارد بهتر در مقابل ریسک‌ها فعالیت کنند که میادین مشترک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

میادین مشترک اولویت اول در قراردادهای جدید نفتی

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی میادین مشترک را اولویت اول و پروژه افزایش ضریب بازیافت را جزء اولویت بعدی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه خارجی جزء اهداف ماست، تصریح کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی هنر است چرا که نباید در بخشی که سرمایه بر بوده و ریسک بالایی دارد از منابع داخلی هزینه شود اما جذب سرمایه خارجی به معنای نادیده گرفتن نیروی داخلی نیست و بسترهای لازم برای رشد نیروی داخلی درنظر گرفته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز