خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جایگاه چین در صنعت نفت؛

خروج آهسته چینی‌ها از بازار طلای سیاه

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۳۱

برای واردات محصولات حتما باید ضمن بالا بردن بهره وری، پایین آوردن هزینه‌ها را نیز در نظر داشته باشیم در حالی که این مسئله در بسیاری موارد در چند سال اخیر محقق نشد و مجبور به واردات کالاهای بی کیفیت چینی بوده‌ایم.

مدیر عامل شرکت پروژه های حفاری گفت: در حال حاضر با توجه به تغییر رویکردهای دیپلماسی باید در استراتژی واردات محصولات نیز به کیفیت و ماندگاری اجناس بویژه تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت توجه ویژه شود لذا قطعا در واردات از کشوری همچون چین باید بازنگری اساسی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تا همین چند ماه پیش بود که در نتیجه اعمال تحریم‌ها علیه ایران صنعت نفت کشور برای رفع نیازهای خود چاره‌ای جز دست به دامان شدن چینی‌ها نداشت. این در حالی بود که این چشم بادامی‌ها هم به واسطه رایی که در شورای امنیت داشتند از بازار انحصاری ایجاد شده حداکثر استفاده را کرده و با عرضه کالا و محصولات خود که گاها از کیفیت بالایی هم برخوردار نبودند و همچنین با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از نرخ‌های معمول حسابی در این بازار یکه تازی می‌کردند

حال پس از مذاکرات ژنو و رفع تدریجی تحریم‌ها بسیاری از کشورهای اروپایی و صاحب تکنولوژی در صنعت نفت به واسطه موقعیت و کیفیت مطلوب منابع نفتی و گازی ایران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند. موضوعی که با استقبال مسئولان نفتی کشور مواجه شده است. اما در این میان آنچه اهمیت دارد و همواره مورد سئوال بسیاری از کارشناسان و مردم قرار داشته این است که آیا در صورت حضور شرکت‌های غربی باز هم حضور چینی‌ها را شاهد خواهیم بود.

در رابطه با حضور و یا عدم حضور چینی‌ها در صنعت نفت برخی از کارشناسان معتقدند به جهت موقعیت کشور چین در شورای امنیت و حمایت‌هایی که در زمان تحریم از سوی آنها داشته‌ایم همواره باید گوشه چشمی به این دوستان چشم بادامی داشته باشیم اما به نظر می‌رسد این اظهار نظر خیلی مورد قبول مسئولان کنونی نبوده به گونه‌ای که نه تنها رییس جمهور در نشست داووس از دیدار و امکان همکاری با بیش از ۴۰ شرکت بزرگ نفتی خبر داده بلکه در آخرین مصوبه‌ای که از سوی یکی از معاونان وزارت نفت صادر شده از ممنوع شدن واردات دکل‌های حفاری نفتی چینی به کشور خبر داده است. که نشان می‌دهد علی رغم تمام ملاحظات سیاسی و دیپلماسی دوران حکومت چینی‌ها در صنعت نفت کشور رو به پایان خواهد بود.

در همین ارتباط محمدرضا تاکایدی مدیر عامل شرکت پروژه های حفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص دکل‌های چینی و وضعیت واردات آن به کشور بعد از لغو تدریجی تحریم‌ها گفت: ایران برای خرید تجهیزات از طریق مناقصه اقدام می‌کند و شرکت‌های شرکت کننده در مناقصه در شرایط مساوی به لحاظ فنی بررسی می‌شوند ضمن اینکه شرکت حفاری نیز خرید دکل‌ها و تجهیزات برون چاهی و درون چاهی را براساس ارزیابی فنی انتخاب می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های حاضر در مناقصه در حوزه نفت و حفاری بر اساس استانداردهای API انتخاب می‌شوند و باید اسنادی که ارائه می کنند با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشد.

تاکایدی با بیان اینکه زمانی که بتوانیم تجهیزات مورد نیاز خود را از تولید داخلی تامین کنیم نباید به بازارهای خارجی وارد شویم، خاطرنشان کرد: ما برای واردات محصولات حتما باید ضمن بالا بردن بهره وری، پایین آوردن هزینه‌ها را در نظر داشته باشیم در حالی که این مسئله در بسیاری موارد در چند سال اخیر محقق نشد و مجبور به واردات کالاهای بی کیفیت چینی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه قطعا کالای ساخت یک شرکت اروپایی و آمریکایی با چین متفاوت است، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تغییر رویکردهای دیپلماسی باید در استراتژی واردات محصولات نیز به کیفیت و ماندگاری اجناس بویژه تجهیزات صنعت نفت توجه ویژه شود.

مدیر عامل شرکت پروژه‌های حفاری با اشاره به اینکه بی توجهی و عدم حمایت دولت به بحثتولید داخل کیفیت کار را پایین آورد، تاکید کرد: بطور قطع از هر جایی که جنس می خریم باید دانش فنی آن را نیز منتقل کنیم.

وی ادامه داد: اگر سیستم نظارتی هر شرکت واردکننده ای قوی عمل کند و خط کشی ها در حد استاندارد و بین المللی باشد خروجی بهتری خواهیم داشت.

نتیجه آنکه با توجه به تاکید تمامی صاحبنظران و لزوم توجه به این مهم که مصالح ملی باید اولی‌تر از هر مصلحت اندیشی‌های سیاسی باشد باز باید منتظر ماند و دید چین در صنعت طلای سیاه ما چه جایگاهی خواهند داشت.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز