خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر علوم با اشاره به افزایش جمعیت فارغ التحصیلان بیکار؛

رشته‌های تحصیلی دانشگاهها متناسب با نیاز بازار کار نبوده است

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۷۹۱

این مشکل بیانگر این نکته است که آموزش رشته‌ها و نوع ارایه رشته‌های تحصیلی دانشگاههای کشور متناسب با نیاز بازار کار و شرایط اقتصادی هر منطقه نبوده است.

مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی به ضرورت برنامه‌ریزی و یافتن منبع درآمدی غیر از منابع مرسوم کنونی برای دانشگاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، عبدالحسین فریدون با بیان اینکه امروزه دانشگاه‌ها جوابگو، مسئولیت‌پذیر و منبع کارآفرینی موفق هستند، گفت: عملکرد دانشگاه به گونه‌ای باشد تا مردم اثرات وجود مثبت و سازنده دانشگاه را در حل مسائل جامعه احساس کنند.

وی با تاکید بر لزوم به‌کارگیری همه نیروهای شایسته، دوری از جناح‌بندی‌های سیاسی و تلاش برای جلوگیری از فرار مغز‌ها گفت: پژوهش، علم را به دارایی و ثروت تبدیل می‌کند، بنابراین باید با بهره‌گیری از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور ثروت تولید کرد.

فریدون همچنین تلاش برای ایجاد انگیزه فارغ‌التحصیلان، جلب اعتماد بخش خصوصی و ایجاد زمینه برای کارآفرین شدن فارغ‌التحصیلان را ضروری دانست.

وی، تولید فکر، نقد و اصلاح اندیشه‌ها را از اهداف دانشگاه‌ها دانست و افزود: کاربردی شدن رشته‌های دانشگاهی و نحوه جذب دانشجویان براساس نیازهای بازار کار در مناطق مختلف کشور، نقش مهمی در کاهش میزان بیکاری و جذب دانش آموختگان دانشگاهی به بازار کار دارد.

فریدون با اشاره به افزایش جمعیت فارغ التحصیلان بیکار در سطح کشور، اظهار کرد: این مشکل بیانگر این نکته است که آموزش رشته‌ها و نوع ارایه رشته‌های تحصیلی دانشگاههای کشور متناسب با نیاز بازار کار و شرایط اقتصادی هر منطقه نبوده است.

مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی کار‌شناسی و دقیق در باره ارائه رشته‌های آموزشی دانشگاه‌ها با هدف جذب فارغ التحصیلان به بازار کار، گفت: این مهم همچنین موجب کاربردی‌تر شدن فعالیت علمی و آموزشی مراکز علمی و دانشگاهی در سطح کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی در مورد همخوانی رشته‌های آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه، نخستین گام در راستای رفع مشکل بیکاری دانش آموختگان مراکز علمی و دانشگاهی کشور است.

مشاور وزیر علوم گفت: دانشگاهیان ما به فرهنگ اسلامی پایبند و متعهد هستند و این تعهد وجود دارد که دانشجوی ما در کنار تخصص از تربیت متاثر از فرهنگ اسلامی نیز بهره‌مند شود.

فریدون به غفلت‌های صورت گرفته در خصوص استفاده از فن آوری‌های فرهنگی اشاره کرد و افزود: باید از این فن آوری‌ها در راستای ترویج فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها استفاده شود.

وی بر ضرورت حفظ کرامت انسان‌ها در دانشگاه تاکید کرد و بیان داشت: در دانشگاه‌ها به دنبال انتصاب افرادی هستیم که بتوانند سلایق مختلف را که دارای ایده هستند به کارگیری کنند.

فریدون در ادامه با اشاره به تحصیل بیش از چهار میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور، گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم در کشور نیز حدود ۶۰هزار نفر هستند.

وی با اشاره به رسالت سنگین دانشگاه‌ها در زمینه رشد و توسعه همه جانبه و متوازن کشور در حوزه‌های مختلف، تاکید کرد: پویایی و نشاط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، مهم‌ترین اصل در راستای کسب موفقیت‌های بزرگ علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در عرصه‌های ملی و بین المللی است.

مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی با اشاره به ظرفیت بالای جامعه علمی و فرهیخته کشور، اظهار کرد: مدیریت در عرصه دانشگاه باید توسعه محور و علم مدار باشد که این مهم موجب ارتقای کیفی فعالیت‌ها در ابعاد و بخش‌های مختلف دانشگاهی، علمی و آموزشی خواهد شد.

وی بر حضور و فعالیت نیروهای متخصص، کار‌شناس و متعهد در مراکز آموزش عالی تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها نقشی محوری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دارند و برهمین اساس موفقیت دانشگاه‌ها در عرصه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی موجب تقویت بنیه فکری، اخلاقی، اعتقادی و توانمندی بیشتر دانشجویان می‌شود.

فریدون افزود: عامل اصلی در تولید ثروت، علم است و به همین دلیل فعالیت بهینه، برنامه محور و هدفمند دانشگاه‌ها می‌تواند موجب کارآفرینی و کسب موفقیت‌های بزرگ و چشمگیر در عرصه‌های اقتصادی با هدف رشد و توسعه همه جانبه کشور شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز