خبرگزاری کار ایران

ایران در صدر کشورهای اسلامی در زمینه بیوتکنولوژی قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۵۵

گرچه آمریکا، چین، انگلستان، فرانسه و کانادا ۵ کشور بر‌تر رشته هوا فضا در دنیا محسوب می‌شوند، اما رتبه ایران نیز که جایگاه ۱۹ تولید علم را در رشته هوا فضا به خود اختصاص داده است حائز اهمیت است.

ایلنا: رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) گفت: ایران در رشته سلول‌های بنیادی بر اساس داده‌های Scopus یک هزار و ۱۹۰ مدرک تولید کرده است که از این نظر رتبه ۲۸ جهان و مقام دوم منطقه را در اختیار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " جعفر مهراد " با اشاره به اهمیت پیشرفت‌های حاصل در برخی از رشته‌های فناوری‌های نوین، گفت: ایران در رشته سلول‌های بنیادی فعالیت‌های در خور توجهی دارد. دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از جمله پژوهشگاه رویان و شعبات آن در حالیکه اقدامات موثری را در زمینه تحقیقات کاربردی آغاز کرده‌اند، مقالات مهمی را نیز در مجلات معتبر بین المللی چاپ می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: ایران در رشته سلول‌های بنیادی بر اساس داده‌های Scopus یک هزار و ۱۹۰ مدرک تولید کرده است که از این نظر رتبه ۲۸ جهان و مقام دوم منطقه را در اختیار دارد.

مهراد گفت: جالب است بدانیم که کشورهای آمریکا، ژاپن، چین، آلمان و انگلستان کشورهایی هستند که در این زمینه جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده‌اند. این کشور‌ها به ترتیب ۸۱ هزار و ۳۷۰ مدرک، ۲۱ هزار و ۹۷۹ مدرک، ۱۹۷۰یک هزار و ۹۷۰ مدرک، ۱۸ هزار و ۸۴۰ مدرک و ۱۵ هزار و ۵۳۷ مدرک تولید کرده‌اند.

به گفته مهراد، در این حوزه ترکیه فعلا مقام اول منطقه و کشورهای اسلامی و کشورهای مالزی و مصر و لبنان نیز رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم را در جمع کشورهای اسلامی و منطقه در اختیار دارند.

سرپرست ISC در بحثهوا فضا گفت: موقعیت ما در هوا فضا بسیار ممتاز است و این نکته‌ای است که می‌توانم از آن به عنوان رشته‌ای نام ببرم که فعالیت دانشمندان ایرانی در پرتو دانش بومی رشد قابل توجهی یافته است.

مهراد گفت: گرچه آمریکا، چین، انگلستان، فرانسه و کانادا ۵ کشور بر‌تر رشته هوا فضا در دنیا محسوب می‌شوند، اما رتبه ایران نیز که جایگاه ۱۹ تولید علم را در رشته هوا فضا به خود اختصاص داده است حائز اهمیت است.

مهراد ادامه داد: در این زمینه ایران با تولید ۱۶۹ مدرک در بین کشورهای اسلامی و منطقه مقام نخست را در اختیار دارد. بعد از ایران کشورهای ترکیه، مصر، عربستان سعودی و پاکستان قرار دارند.

جعفر مهراد گفت: بیوتکنولوژی نیز رشته‌ای است که ایران در این حوزه در جمع کشورهای منطقه و نیز کشورهای اسلامی مقام برتری را بدست آورده است. رتبه ایران با تولید ۴۷۰ مدرک در بین کشورهای اسلامی در این زمینه اول و در دنیا در بین تمام کشورهای جهان ۲۳ است.

وی افزود: ۵ رتبه اول تولید علم جهان در رشته بیوتکنولوژی به ترتیب به آمریکا(۱۲ هزار و ۳۰۴ مدرک)، چین(۴ هزار و ۷۸۶ مدرک)، ژاپن(۴ هزار و دو مدرک)، آلمان(۳۵۴۴۳ هزار و ۵۴۴ مدرک) کره جنوبی(۳ هزار و ۴۶۱ مدرک) تعلق دارد. در بین کشورهای اسلامی و منطقه بعد از جمهوری اسلامی ایران که مقام اول را در رشته بیوتکنولوژی در دست دارد کشورهای ترکیه با ۴۵۱ مدرک، مالزی با ۳۴۶ مدرک، سنگاپور با ۲۸۴ مدرک و مصر با ۱۹۰ مدرک قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز