خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی البرز عنوان کرد:

حفاظت از 44 هزار هکتار اراضی‌ملی با 35 نیرو/ اجرای طرح کاهش کانون‌های ریز گرد در جنوب البرز

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۲۸۰

مدیرکل منابع طبیعی البرز با بیان اینکه مجموعه عوامل حفاظتی‌این اداره کل 35 نفر است که‌مسئولیت حفاظت از 44هزار هکتار اراضی ملی را عهده دارند گفت: با این تعداد نیروی اندک با مشکل و چالش جدی مواجه هستیم.

به گزارش ایلنا از کرج،حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: البرز بعنوان کوچکترین استان کشور با 0.3 درصد مساحت، دارای 517 هزار هکتار عرصه ملی و مستثنیات است که 84 درصد از عرصه های موجود مشمول اراضی دولتی و ملی تلقی و تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

وی تصریح کرد: استان البرز به لحاظ اهمیتی که در بحث تأمین اراضی به منزله کشاورزی و صنعتی دارد از بعد اقلیمی و فیزیوگرافی از ارزش افزوده بالایی برخوردار است چرا که از یک سو مناطق بیابانی را در جنوب و مناطق کوهستانی را در شمال استان داریم و در حد فاصل این دو منطقه نیز اقلیم مناطق میانبند وجود دارد و قسمت اعظم صنایع استان در مناطق میانبند شهرستان‌های اشتهارد، نظرآباد و ساوجبلاغ واقع شده که نشان دهنده اهمیت و ارزش افزوده ی استان است. بنابر این از این حیث باید نگاه ویژه ای در بحث حفاظت از منابع طبیعی داشته باشیم.

فرضی با بیان این مطلب که اولویت اصلی این اداره کل حفاظت از اراضی ملی محسوب می شود، گفت: به ترتیب چهار اولویت حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری اصولی به عنوان تکالیف اصلی به عهده ی اداره کل منابع طبیعی گذاشته شده است در واقع منابع طبیعی امانتی است که در اختیار ماست و باید به درستی به نسل آینده انتقال داده شود.

وی بیان داشت: مجموعه عوامل حفاظتی این اداره کل 35 نفر است که مسئولیت حفاظت از 44 هزار هکتار اراضی ملی را عهده‌دار هستند. قطعاً در این زمینه با این تعداد نیروی اندک دچار مشکل و با چالش جدی مواجه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی البرز افزود: بیش از دو سال است که با رویکرد جدید " حفاظت مشارکتی " و دخیل کردن مردم در اموراتی که مربوط به خودشان است حفاظت از اراضی ملی و طبیعی را به مردم سپرده ایم چرا که منابع طبیعی متعلق به تک تک مردم و همه باید نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشند و این اداره کل با جذب بیش از 25000 هزار نفر همیار طبیعت در سنین و صنوف مختلف دارای ظرفیت فوق العاده ای برای کمک به منابع طبیعی است. لذا در صورتیکه در هر جای استان مخاطره ای از قبیل تخریب، تصرف، آتش سوزی ... حادث شود اطلاع رسانی از طریق همیاران و سپس ورود به موضوع و اتخاذ تمهیدات لازم از سوی اداره کل انجام می پذیرد.

در مبحث ارائه راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی در حوزه منابع طبیعی؛ حامد فرضی گفت: از منابع طبیعی می توان به عنوان تامین کننده زیر ساخت یک اقتصاد پویا نام برد. اقتصاد مقاومتی یعنی آنچه را که خودمان داریم به درستی و بهینه استفاده کنیم بعنوان مثال اگر قرار باشد در مکانی سازه ای احداث شود اگر ملاحظات اولیه بر اساس قابلیت اراضی به درستی تعریف نشود و به درستی در اختیار مجموعه قرار نگیرد نمی توانیم چشم اندازی برای آینده آن منطقه متصور شویم. بنابراین منابع طبیعی به عنوان تسهیل کننده امور در جهت ایجاد یک فرصت مناسب برای اشتغال پویا در یک جامعه می تواند مد نظر باشد.

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز در خصوص ایجاد فرصتهای اشتغال مرتبط با حوزه منابع طبیعی اظهار داشت: طی هماهنگی های دو سال اخیر در بحث کشاورزی در چهار چوب ضوابط و مقررات تعریف شده قسمت هایی از اراضی به بخش کشاورزی واگذار شده و در آن مناطق کشاورزی بر اساس اصول نوین اجرا می گردد.

وی ادامه داد: در یحث شهرک های صنعتی نیز شاهد اتفاقات خوبی بوده و بالغ بر 1000 هکتار اراضی براساس برنامه ریزی قبلی صورت پذیرفته مطابق با اصول آمایش سرزمین و بررسی قابلیت اراضی در دو منطقه نظرآباد و اشتهارد مقدمات اولیه و واگذاری انجام شده که می تواند فرصت خوبی برای ایجاد صنایع پاک و سبز در چار چوب قوانین و مقررات با هدف ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان کشاورزی و منابع طبیعی فراهم آورد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، کاهش کانونهای ریز گرد در جنوب استان و اجرای پروژه های آبخیز خصوصاً در دو حوزه آبخیز بحرانی طالقان و آسارا را از برنامه های اصلی این اداره کل در راستای اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: با تامین 15میلیارد تومان اعتبار در پی سفر  ریاست جمهور برای اجرای پروژه های بیابان در سال 95، 500 هکتار اراضی بیابانی با اجرای پروژه های بیابانزدایی احیا و برای 3000 هکتار اراضی بیابانی دیگر نیز برنامه لازم تدوین و وارد فاز اجرایی شده است.

وی در ادامه در بحث اجرای پروژه‌های آبخیزداری گفت: یکی از مولفه‌های اصلی اجرای این پروژه‌ها تامین منابع اعتباری است.

فرضی گفت: علارغم اینکه دو سد طالقان و امیر کبیر پتانسل های خوبی برای استان هستند اما از حیث اجرا دچار مشکل هستیم و بایستی آنچه که از سهم استان به عنوان تإمین آب شرب به تهران و قزوین انتقال داده می شود حداقل به شکل منطقی اعتبارش در اختیار منابع طبیعی قرار بگیرد تا منابع طبیعی هم بتواند وظایف و تکالیف خودش را انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون تن رسوبی که وارد سد کرج می‌شود با اجرای پروژه‌های آبخیزداری کاهش داده می‌شود و این کار می‌تواند در افزایش عمر سد که سد استراتژیک برای کشور است تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز