خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ساخت مسکن رایگان برای ۴۴ خانوار مددجو کمیته امداد البرز

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۰۶۰

مقاوم سازی ۵۵ درصد واحدهای روستایی استان

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی در بنیاد مسکن البرز با اشاره به مقاوم سازی ۵۵ درصد از روستاهای استان از ساخت مسکن کاملا رایگان برای ۴۴ خانواده نیازمند و مددجوی کمیته امداد خبر داد.

میثم سالاری در گفت وگو با ایلنا در ارتباط با عملیات بازسازی و ساخت مسکن روستایی در استان البرز، اظهار کرد: سال گذشته بنیاد مسکن در حرکت جهادی برای چندین خانواده نیازمند تحت حمایت کمیته امداد که فاقد مسکن بوده و توان مالی تهیه مسکن نداشتند، مقرر شد در ١١ قطعه زمین در اشتهارد ۴۴ واحد ساخته و به صورت کاملا رایگان به خانوار نیازمند تحویل شود.

وی افزود: این ۴۴ واحد در هر قطعه زمین ۴ واحد در حال تکمیل است که در مجموع ارزش ریالی این ١١ قطعه حدود ١١ میلیارد تومان هزینه شده است.

سالاری تاکید کرد: بنیاد مسکن وظیفه ای در قبال تهیه مسکن مددجویان کمیته امداد ندارد اما با توجه به شرایط حاد این خانوار بی سرپناه، این تصمیم اتخاذ شد.

وی در ارتباط با خدمات بازسازی و مسکن روستایی در بافت فرسوده، تصریح کرد: طبق سرشماری سال ٩۵، جمعیت روستایی استان البرز ۶۰ هزار و ۴۲۲ نفر است و بر مبنای زمان تاسیس استان البرز، اعلام شد حدود ٧٠ درصد واحد‌های مسکونی روستایی فرسوده است.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی البرز گفت: تا کنون موفق شدیم حدود ٣٣هزار ٣۴۵ واحد مسکونی، معادل ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده روستاهای استان را بازسازی و مقاوم سازی کنیم.

وی با اشاره به شرایط بازسازی گفت: مقاوم سازی به دو صورت انجام شد. تعدادی از روستائیان از بنیاد مسکن استان تسهیلات و خدمات فنی اعم از ناظر و مشاور فنی و تهیه نقشه سازه دریافت کردند. قشر دوم که توانایی مالی بهتری داشتند خدمات و مشاور فنی را بدون تسهیلات دریافت کردند. خوشبختانه در این دو قالب، ۵۵درصد از واحد‌های مسکن روستایی در البرز مقاوم سازی شد.

سالاری تاکید کرد: بر مبنای برنامه های استانی مقرر شده تا سال ١۴١٢ تمام روستاهای البرز مقاوم سازی و بازسازی شود.

وی در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر شرایط اولویت ساخت در محرومترین روستاهای استان البرز، پاسخ داد: به دلیل محدودیت اعتبارات، سعی کردیم توازن در توزیع اعتبار را رعایت کنیم و تلاش شده  تسهیلاتی که سالانه برای استان تخصیص پیدا می‌کند به میزان مساوی در استان تقسیم می‌کنیم.

سالاری ادامه داد: روستاهای شهرستان های نظرآباد، اشتهارد و طالقان بافت فرسوده زیادی دارند لذا با توجه به اولویت ذکر شده، بیشترین میزان واحدهای فرسوده روستایی را دارند. در این روستاها لازم است خدمات ساخت و ساز بیشتری انجام شود.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز با اشاره به سامانه راهبر، گفت: افرادی که تمایل به ساخت مسکن روستایی دارند باید در این سامانه ثبت‌نام کنند که تمام مراحل به ترتیب تا اخذ مجوز و تهیه نقشه، راهنمایی شده‌ است.

وی در ارتباط با ایجاد شرایط مهاجرت معکوس روستائیان گفت: در استان البرز به واسطه نزدیکی به پایتخت و خوش آب و هوا بودن منطفه، مهاجرت معکوس بیشتر از سایر استان ها است. 

سالاری ادامه داد: بجز روستائبان بومی و ساکن، برخی از مهاجرت به روستا مربوط به تورم و شرایط اقتصادی مردم است.

این مدیر استانی که در چند استان دیگر کشور نیز در حوزه بازسازی مسکن روستایی فعالیت داشته است، شرایط روستاهای استان البرز را نسبت به سایر استان‌های کشور مناسب دانست و افزود: خوشبختانه مردم روستاهای البرز تمکن مالی بهتری دارند.

وی با اشاره به افزایش تسهیلات مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان، اظهار کرد:  شرایط بانک‌ها تا حدودی دریافت تسهیلات را سخت کرده است لذا با توجه به وظیفه ارائه تسهیلات و خدمات فنی برای ساخت مسکن روستایی در راستای تسهیل پرداخت بانکی، جلسات و مذاکراتی در راستای تسهیل شرایط پرداخت با بانک‌های عامل استان برگزار شد.

سالاری در ارتباط با اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به خانوار آسیب دیده در مواقع بحرانی، تصریح کرد: سال گذشته، از محل اعتبارات بهسازی مسکن روستایی به یک هزار و ۸۲ متقاضی، تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی تعلق گرفت که به بانک معرفی شدند. از این تعداد بیش از ۵٠٠ متقاضی در بانک‌های عامل قرارداد منعقد کردند. 

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز در ارتباط با فعالیت در طرح نهضت ملی مسکن گفت: ۹ هزار و ۲۹۶ خانواده نیازمند از این طرح برخوردار شدند که از این تعداد ساخت یک هزار و ۴۷۴ واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش رو در سال جاری، روند ارائه تسهیلات ٣۵٠ میلیون تومانی و خدمات بازسازی و مقاوم سازی را ادامه دار عنوان کرد که به افراد نیازمند ارائه خواهد شد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز