خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره موسسه خیریه مهرسهیلا خبر داد؛

اجرای طرح خودمراقبتی با هدف پیشگیری و درمان سرطان در استان البرز/ آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیکی سرطان در موسسه خیریه مهرسهیلا راه اندازی شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۵۳۷

عضو هیأت مدیره موسسه خیریه مهرسهیلا از راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیکی سرطان در این موسسه خبر داد و گفت: موسسه خیریه مهرسهیلا حامی بیماران مبتلا به سرطان با هدف و رسالت پیشگیری و درمان با اجرای طرح های خودمراقبتی در استان البرز اقدام به آموزش و غربالگری کرده است.

به گزارش ایلنا از البرز، رضا نکوئیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و متخصص ژنتیک پزشکی در حوزه سرطان و همچنین عضو هیات مدیره موسسه خیریه "مهرسهیلا" با اشاره به بیماری سرطان، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم سرطان خوب است چون خوب می شود و اقدام به موقع و پیشگیران می تواند در این مسیر راه گشا باشد. 

وی افزود: سرطان به بیان ساده، بیماری است که در آن سلول‌های غیرطبیعی به‌صورت کنترل‌نشده تکثیر یافته و ممکن است بافت‌های مجاور را هم درگیر کنند. تقسیم سلول‌های توموری تحت کنترل نیستند و معلوم نیست که چه زمانی متوقف می‌شوند. یک دسته از سلول‌های غیرطبیعی یک تومور نامیده می‌شود. همه تومورها سرطان نیستند، دونوع تومور وجود دارد: خوش‌خیم و بدخیم. تومورهای خوش‌خیم سرطان نیستند. تومورهای بدخیم همان سرطان‌ها هستند و ممکن است در بعضی شرایط به قسمت‌های مجاور بافت های دیگر حمله کنند و مانع فعالیت سلول‌های سالم آن منطقه شوند. 

عضو هیات مدیره موسسه خیریه مهر سهیلا با عنوان اینکه بسیاری از سرطان ها تشخیص قطعی دارند و همچنین بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند، تصریح کرد: روش های خاصی برای تشخیص سرطان وجود دارد اما برای این که بهتر بتوانیم سرطان شخص را تشخیص دهیم و با داروهای خاص و مختص همان فرد به درمان قطعی برسیم و بیمار را درمان کنیم، لازم است بیان ژن ها و بیومارکرهای هر شخصی را بطور خاص مورد بررسی قرار می دهیم.

به گزارش ایلنا نکوئیان در ارتباط با اقدامات پیشگیرانه موسسه خیریه مهر سهیلا، گفت: غربالگری اولین قدم در تشخیص زودرس سرطان است. موسسه خیریه مهر سهیلا حامی بیماران مبتلا به سرطان با هدف و رسالت آموزش پیشگیری درمان در حال حاضر با اجرای طرح های خودمراقبتی در استان البرز اقدام به آموزش و غربالگری کرده است. شرکت ها و کارخانه های تولیدی و حتی بیمه ای با استقبال در این طرح شرکت کرده اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: این طرح با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و همچنین گروه های جهادی استان البرز در حال برگزاری است. بسیار از صنعت گران و حامیان موسسه با استقبال از این طرح، مشارکت کرده اند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات پیشگیرانه موسسه خیریه مهر سهیلا، راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیکی سرطان است که به همت صنعت گران و تولید کنندگان پلیمر راه اندازی و در حال فعالیت است. این آزمایشگاه در راستای شناخت هرچه بهتر سرطان هاست که با هدف کاستن آلام بیماران مبتلا به سرطان در استان البرز راه اندازی شده است و در حال حاضر این آزمایشگاه آماده همکاری با دانشگاه ها، استادان، دانشجویان و همچنین متخصصین سرطان است.

این متخصص ژنتیک پزشکی در حوزه سرطان در ارتباط با چگونگی بررسی و ارزیابی خطر ابتلا به سرطان در آزمایش ژنتیک گفت: اولین قدم در آزمایش ژنتیک این است که دریابیم احتمال ابتلای فرد به یک بیماری خاص چقدر است. میزان این خطر بر اساس مواردی مانند سابقه پزشکی و الگوی بیماری در خانواده فرد (سابقه خانوادگی) تعیین می گردد. تعیین این خطر و احتمال، ممکن است توسط پزشک به همراه مشاور ژنتیک متخصص صورت گیرد.

نکوئیان ادامه داد: اگر آزمایش ژنتیکی مربوط به نوع خاصی از سرطان باشد، ممکن است در مورد تاریخچه پزشکی فرد نیز سئوال پرسیده شود. این تاریخچه ممکن است شامل شیوه های اعمال شده تشخیص زودرس، تاریخچه مسائل خاص زنان و زایمان (برای زنان)، عوامل مربوط به سبک زندگی و همچنین مربوط به مواردی شود که قرار گرفتن در معرض آنها قابلیت ایجاد سرطان را داشته باشد

وی با تاکید بر اهمیت مشاوره ژنتیک در سرطان، اذعان داشت: مشاوران ژنتیک در رشته خود آموزش های ویژه دیده اند. پزشکان در حیطه انکولوژی به همراه متخصصین ژنتیک مشاوره ژنتیکی انجام داده و بر أساس نتایج حاصل از آزمایشات ژنتیکی تصمیم به انتخاب داروی اختصاصی می گیرند.

نکوئیان تصریح کرد: هدف از مشاوره ژنتیک ارائه اطلاعات تخصصی به فرد است تا فرد یا خانواده اش بتوانند تحت درمان مناسبی قرار بگیرند. بعضی اوقات ضرورت انجام آزمایش روشن است و ارائه دهنده خدمات بهداشتی، انجام آزمایش و مراقبت های بعدی را توصیه می کند اما حتی اگر اینگونه باشد، شما حق دارید از انجام آزمایش خودداری کنید. ممکن است بعد از صحبت با یک مشاور ژنتیک، تصمیم گیری برایتان راحت تر و قطعی تر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: موسسه خیریه مهر سهیلا با هدف و رسالت خود یعنی آموزش، پیشگیری و درمان هر روز یک گام به جلو بر می دارد تا بتواند در تشخیص زود هنگام سرطان و کاهش هزینه های دارو و درمان قبل از ابتلا به بیماری تلاش کند. 

نکوئیان تاکید کرد: آزمایشگاه تحقیقاتی مولکولی و ژنتیکی سرطان مهر سهیلا نیز گامی مهم در شناخت نحوه عملکرد و بیان ژن های بیماران مبتلا به سرطان خواهد بود و به زودی شاهد خبرهای خوبی از این مرکز خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز