خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

امارات هسته‌ای؛ از تاثیر اندک بر بازار انرژی تا تقویت موضع ایران

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۷۴۴

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: می‌خواهند از کشور ما چهره‌ای ترسیم کنند که دنبال بمب اتمی و برای منطقه خطر هستیم و در واقع خطر اسرائیل در منطقه را به ما منتقل کنند.

به گزارش ایلنا، طی هفته‌های اخیر مؤسسه انرژی هسته‌ای امارات اعلام کرد که راکتور اول نیروگاه هسته‌ای براکه پس از ارزیابی‌های اولیه آماده راه‌اندازی بوده و این که ارزیابی اولیه راکتور را تیمی بین‌المللی متشکل از کارشناسان اتمی مرکز آتلانتا وابسته به اتحادیه جهانی راه‌اندازی انرژی هسته‌ای انجام داده است.

نیروگاه هسته‌ای امارات در منطقه الظفره در امیرنشین ابوظبی و در ۵۳ کیلومتری جنوب‌غربی شهر الرویس است، این نیروگاه اتمی دومین نیروگاه اتمی در خاورمیانه پس از نیروگاه اتمی بوشهر در ایران است.

نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران و اولین نیروگاه هسته‌ای کشور از نوع رآکتور آب فشرده مدل (VVER) با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات است. شرکت روسی اتم‌ستروی‌اکسپورت پیمانکار اصلی این نیروگاه است. مراحل ساخت این نیروگاه در فضای سیاسی منحصربفردی انجام شده‌ است. ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۵۴ با دستور مستقیم شاه توسط شرکت‌های آلمانی آغاز شد و قرار بر این بود که تا پایان ۱۳۶۴ این نیروگاه به بهره‌برداری برسد. پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ساخت آن به‌طور کامل متوقف شد. بالاخره در سال ۱۳۷۴ قراردادی میان ایران و روسیه برای تکمیل آن به امضاء رسید. تکمیل نیروگاه تا شهریور ۱۳۹۰ طول کشید. در این سال نیروگاه بوشهر تولید برق را آغاز کرده و با توان ۷۰۰ مگاوات فعالیت می‌کند.

نیروگاه بوشهر نخستین و تنها نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی تولید انرژی در خاورمیانه است.

سید مهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای در خاورمیانه و تاثیر آن بر سبد سوخت و مباحث بین‌المللی هسته‌ای ایران اظهار داشت: این نیروگاه اولین نیروگاه هسته‌ای در امارات است، حجم تولید آنقدری نیست که روی بازار انرژی تاثیر بگذارد، کما اینکه سهم صنایع انرژی اتمی آنقدر بزرگ نیست که یک نیروگاه اتمی کم یا زیاد شود، آثار گسترده‌ای داشته باشد. اما به لحاظ سیاسی داشتن توان اتمی چه در امارات و یا عربستان می‌تواند در توازن بین کشورها موثر باشد. 

وی افزود: وقتی کشور دیگری جز ایران نیروگاه اتمی داشته باشد نحوه برخوردی که دنیا و خصوصا غرب با آنها دارد با ما فرق دارد، آنها قطعا درگیر تحریم‌ها، مشکلات و کنترل سنگین IEA نیستند. این مسئله‌ای است که کشور ما هم باید فکر کند که چگونه عمل کند، از نظر بین‌المللی طبیعتا هر کاری توانستند در مقابله با موضوع هسته‌ای ایران انجام دادند، نیروگاه اتمی بیشتر بهانه است تا واقعیت، می‌خواهند از کشور ما چهره‌ای ترسیم کنند که دنبال بمب اتمی و برای منطقه خطر هستیم و در واقع خطر اسرائیل در منطقه را به ما منتقل کنند.

 این کارشناس انرژی در ادامه با بیان اینکه نیروگاه اتمی امارات می‌تواند موضع ما را در موضوع هسته‌ای در منطقه تقویت کند، گفت: بنده در اجلاسی در CGS شرکت کرده بودم که اعراب نیز حضور داشتند، زمانی بود  که مباحث اتمی ما هم بالا گرفته بود، نماینده کویت گفت که خطر نیروگاه اتمی بوشهر برای کویت بیشتر از تهران است، من گفتم صرفنظر از اینکه مسائل ایمنی رعایت می‌شود، ما دنبال بمب اتمی نیستیم. رهبری ایران هم اعلام کرده از نظر شرعی ما چنین کاری را انجام نمی‌دهیم، اگر فرض محال به دنبال بمب هم می‌رفتیم باید به ما حق می‌دادید چون ما امروز توسط قدرت‌های اتمی محاصره شدیم، در جنوب شرقی ما پاکستان و هند، در شمال قزاقستان و روسیه، در افغانستان و عراق یعنی در شرق و غرب امریکا حضور دارد که دارای توان اتمی است، بنابراین ما توسط قدرت‌های اتمی کاملا محاصره شده‌ایم، حتی اگر دنبال بمب اتمی می‌رفتیم که شرعا مجاز نیستیم، به لحاظ امنیت کشورمان حق داشتیم.

وی در ادامه یادآور شد: زمان شاه چندین قرارداد احداث نیروگاه اتمی بسته شده بود که بعد از انقلاب جز بوشهر را دولت موقت کنسل کرد و گفته شد ما نیروگاه اتمی نمی‌خواهیم اما به مجرب اینکه موضوع جدی شد این تئوری مطرح شد که ایران بمب می‌سازد و خطر اتمی ایران خواهد بود، به طوری که تاکنون هم اینگونه در منطقه تبلیغات شده که با رژیم صهیونیستی کاری نداشته باشید، ایران اتمی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز