خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی خبر داد:

پرداخت ۱۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان در دولت روحانی/ سرکوب قیمت‌ها رغبت سرمایه‌گذاری را کاهش داد

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۲۲۴

مدیرعامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی با بیان اینکه صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از ابتدای تاسیس تاکنون بش از 135 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است افزود: از این میزان 115 هزار میلیارد ریال آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جانعلی بهزادنسب امروز در نشست خبری با تاکید بر اینکه تسهیلات صندوق حمایت با هدف تامین بخشی از سرمایه‌گذاری در گردش به کشاورزان پرداخت کرد افزود: بیشتر این تسهیلات در راستای تکمیل و تقویت زنجیره ارزش به تولیدکنندگان بخش کشاورزی اعطا شده است.

وی ادامه داد: تسهیلات مذکور در اختیار سهامداران صندوق‌ها هستند که شامل حدود هشت هزار تشکل و تعاونی می‌شود.

بهزادنسب تعداد سهامداران غیرحقوقی صندوق‌های حمایت را 118 هزار تولیدکننده و بهره‌بردار عنوان کرد و گفت:‌ بیش از 78 درصد تسهیلات به صورت قرض الحسنه و با حداکثر کارمزد چهار درصدی و مابقی از منابع بانک‌های کشور با توجه به تفاهم‌نامه‌ها تامین و پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: کل اعتبارات پرداختی عاملیت‌ها از سوی صندوق‌ها به بهره‌برداران بخش کشاورزی تا پایان تیرماه سال جاری مبلغ 58 هزار و 673 میلیارد ریال بوده که مبلغ 9 هزار و 123 میلیارد آن از سال 87 تا سال 91 و مابقی آن از سال 92 تا پایان تیر 99 پرداخت شده است.

بهزادنسب با اشاره به طرح‌ محوری تجهیز مزارع به سامانه‌های نوین آبیاری اظهار کرد: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی به استناد تبصره 4 ماده 17 افزایش بهره‌وری از سال 87 تا پایان تیرماه سال جاری در حال پرداخت تسهیلات اجرای طرح سامانه نوین آبیاری است که 877 هزار هکتار را با حجم اعتباری 52 هزار میلیارد ریال بر عهده گرفته است.

وی ادامه داد: از سال 92 تا تیرماه 99 بیش از 320 هزار هکتار این طرح با حجم اعتباری 44 هزار و 785 میلیارد ریال اجرا شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی همچنین از تاسیس افتتاح 82 صندوق جدید در دولت یازدهم و دوازدهم خبر داد و گفت:‌ با تاسیس 82 صندوق جدید تعداد صندوق‌های حمایت از بخش کشاورزی از 72 صندوق با سرمایه 4274 میلیارد ریال به 154 صندوق با سرمایه بیش از 22 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

بهزادنسب تعداد سهامداران حقوقی حال حاضر این صندوق را 7 هزار و 996 تشکل و تعداد سهامداران حقیقی را بیش از 118 هزار سهامدار اعلام کرد.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه توجه به شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاری در آنها به تازگی مورد توجه صندوق حمایت قرار گرفته است اظهار کرد: برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی خط اعتباری 33 میلیارد تومانی اختصاص یافته و به زودی به این شرکت‌ها پرداخت خواهد شد.

بهزادنسب اضافه کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند موجب رشد و ارتقای بخش کشاورزی شوند و افزایش تولید و بهره‌وری را در این بخش ایجاد کنند. 

وی در پرسشی مبنی بر اینکه برخی کشاورزان خرده‌پا مدعی هستند که حمایت این صندوق شامل آنها نمی‌شود گفت: این صندوق با واسطه بیش از سه میلیون سهامدار دارد که بیشتر آنها کشاورزان خرده‌پایی هستند که عضو تشکل‌ها و اتحادیه‌ها هستند.

بهزادنسب توضیح داد که تسهیلات در اختیار اتحادیه‌های مربوطه قرار می‌گیرد و آنها از اعضای خود با تامین هزینه‌های تولید حمایت می‌کنند. 

مدیرعامل صندوق حمایت از بخش کشاورزی درباره دلایل عقب ماندگی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی اظهار کرد:‌ بازده اقتصادی پایین در بخش کشاورزی و همچنین سرکوب قیمت‌ها موجب شده که رغبت کمتری برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نسبت به صنعت وجود داشته باشد.

بهزادنسب یادآور شد: سهم بخش کشاوری از تولید ناخالص داخلی هشت درصد است اما سهم این بخش از سرمایه‌گذاری به پنج درصد محدود می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری و تامین مالی در بخش کشاورزی را یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های توسعه پایدار در این بخش دانست و گفت: با توجه به نبود نظام تامین مالی و اعتباری و زیرساخت‌های منسجم متکی به ظرفیت‌های مردمی و افزایش صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی می‌تواند ضامنی برای تامین امنیت غذایی کشور، ارتقای ارزش افزوده، ارتقای بهره‌وری و توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه فرصت‌های شغلی پایدار باشد.

بهزادنسب در پایان سخنان خود تامین مواد اولیه صنایع تبدیلی تشکیلی، توسعه خدمات فنی در بخش کشاوری و ارتقای ظرفیت و توانمندسازی و مدیریت سرمایه و سرمایه‌گذاری را از دیگر نتایج مثبت توسعه افزایش توسعه تعداد صندوق‌های حمایت از بخش کشاروزی برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز