خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با ایلنا :

شورای نگهبان افزایش ضریب مالیات بر خانه‌های خالی را به مجلس برگرداند

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۹۱۱

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اصلاحیه جدید مالیات بر خانه‌های خالی هنوز در مجلس تصویب نشده و شورای نگهبان آن را به مجلس برگشت داده است و فعلا معلوم نیست که چه چیزی به تصویب برسد. بحث ما این است که ضرایب ما در قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال 94، امروز ضرایب موثری نیستند و باید بازدارندگی قانون افزایش یابد.

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این سوال که اجرای قانون مالیات برخانه‌های خالی تا چه حد می‌تواند باعث کاهش قیمت مسکن شود و از سوی دیگر احتمال کاهش سرمایه گذاری در بازار مسکن وجود دارد، اظهار داشت: در موضوع مالیات بر خانه‌های خالی با یک بحث دوجهی رو به رو هستیم. یا باید ورود یک سرمایه گذاری زیاد و بدون مصاحبه به بازار مسکن را تحریک کنیم یا اینکه بازار را کنترل کنیم.

وی تاکید کرد:‌ سیاست ما ایجاد تعادل بین دو این مبحث است، تعادل بین دو موضوع در حال حاضر بهم خورده است. امروز شاهد تداخل نیاز مصرفی و سرمایه گذاری در بازار مسکن هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سه استراتژی اصلی را در بازار مسکن دنبال می‌کنیم که یکی از آنها تفکیک بازار مصرف از بازار سرمایه گذاری است. یکی از اهداف سامانه اسکان و املاک تحقق همین موضوع  است تا شناسایی واحدها را انجام دهد.

وی افزود: نمی‌گوییم که فردی مالک واحدهای زیادی نباشد و از سرمایه گذاری در بازار مسکن استقبال می‌کنیم و برای نظام اجاره داری حرفه‌ای هم مصوبه گرفته‌ایم تا افرادی که علاقه مند به فعالیت در بازار اجاره هستند به صورت رسمی با کمک دولت، وارد این حوزه شوند و حتی زمین‌های 99 ساله شهری در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم تا واحدهای اجاره‌ای را بسازند.

محمودزاده با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که واحدهای ساخته شده احتکار نشود و مانع از سرمایه گذاری در بخش مسکن نخواهیم شد اما شرط ما این است که تمام این واحدها وارد بازار مسکن شود، گفت: هر واحدی مالکیت خصوصی دارد و این مالکیت کاملا محترم است اما برای این مالکیت از حقوق اجتماعی سرمایه گذاری شده است و مالک نمی‌تواند این واحد را از چرخه استفاده خارج کند چراکه برای این واحدها هزینه خدمات گسترده‌ای شده که هر مالک هزینه این خدمات را نپرداخته است و این پول از سرجمع منافع عمومی پرداخت شده است.

وی همچنین درباره افزایش ضرایب قانون مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس گفت: اصلاحیه جدید مالیات بر خانه‌های خالی هنوز در مجلس تصویب نشده و شورای نگهبان آن را به مجلس برگشت داده است و فعلا معلوم نیست که چه چیزی به تصویب برسد. بحث ما این است که ضرایب ما در قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال 94، امروز ضرایب موثری نیستند و باید بازدارندگی قانون افزایش یابد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز