خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با ایلنا:

تشریح دلایل ریزش شاخص بورس در چند روز اخیر / دولت در برابر سهام‌داران آسیب‌دیده مسئول است

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۰۷۳

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: هر چند یک بخش مهمی از مسئولیت معاملات بر عهده افراد است اما تمام این‌ها نمی‌تواند باعث نادیده گرفته شدن مسئولیت دولت در برابر سهام‌داران شود. این دولت بود که چنین دعوتی از مردم برای ورود به بازار به عمل آورد و باید حتما بسترهای آن را هم آماده می‌کرد.

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت بازار سرمایه و علت ریزش‌ها در چند روز اخیر اظهار داشت: نمی‌توان تمام علت این ریزش را حواشی ورود دارا دوم به بورس دانست اما ناهماهنگی در سطح وزیران پیام خوبی ندارد. اگر قرار است یک دولت و حاکمیت یک اقدام بسیار حساسی در حوزه بازار سرمایه انجام دهند، باید آینده سرمایه مردم را در نظر بگیرند چراکه اقبال عمومی مردم و سرمایه‌هایشان ارتباط مستقیم با سطح هماهنگی مدیران دارد.

وی ادامه داد: اگر مردم به سمت بازار سرمایه جذب شدند و نقدینگی به سمت بازار هدایت شده با تکیه بر حرف‌های مدیران و مسئولان در سطح بالا بوده که بیشتر جنبه حمایتی داشته و به دلیل نگاه ویژه‌ای بود که حاکمیت و دولت به بازار سرمایه داشت شاهد سرازیری نقدینگی به این بازار بودیم. بنابراین با اهمیت موضوع لازم بود که  باید سطح هماهنگی مدیران برای عرضه دارا دوم بسیار بالاتر از این جریانی که شاهد آن بودیم، باشد.

میرمعینی با بیان اینکه باید ستاد هماهنگی با ساختار قوی برای سیاست‌گذاری ساختاری و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شد، اظهار داشت: علاوه بر ناهماهنگی‌هایی که در سطح وزرا رخ داد، شاهد یکسری تناقضات در سیاست گذاری‌های فعلی ایجاد شد از جمله تغییرات نرخ سود بانکی که بانک مرکزی با افزایش نرخ سود ناقض سیاست‌های حمایتی از بازار سرمایه بود.

وی تاکید کرد: عمدتا تا به امروز بازار سرمایه بیشترین رشدی را که داشته ناشی از ورود جریان نقدینگی بوده تا اینکه محتوا، کارکرد و رسالت اصلی بازار سرمایه اجرا شود و همچنین این جریان نقدینگی که به سمت بازار سرمایه آمده، نتوانست تحول اقتصادی در سطح کشور ایجاد کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هنوز هیچ یک از اهدافی که دولت و حاکمیت از حمایت از بازار سرمایه اعلام کرده محقق نشده است، ادامه داد: از تامین مالی( انتشار اوراق و فروش دارایی‌ها) گرفته تا جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه هیچ یک از این اهداف با رشد بازار سرمایه برآورده نشدند. حتی نقدینگی از بازار سرمایه به سمت تولید هم هدایت نشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بازار دوباره به روزهای رکورددار برسد، گفت: یکی از عواملی که باعث رشد بازار شده بود بحث حمایت‌های دولت و نگاه جدید حاکمیت به بازار بود و عامل دوم که به رشد بازار کمک کرد، نرخ ارز بود. سهام عدالت و ورود داراها و همچنین تجدید ارزیابی شرکت‌ها از محل دارایی‌ها در بازار موثر بودند. اثرگذاری تمام این عوامل تقریبا در بازار تمام شده است. از سوی دیگر  شاهد تناقض در سیاست‌های دولت هستیم و کاهش تدریجی قیمت ارز هم پیش بینی می‌شود.

میرمعینی اظهار داشت: تمام این عوامل نه تنها اثرات مثبت رو به افول دارند بلکه ممکن است از این پس اثر منفی در بازار داشته باشند. همچنین به نظر می‌رسد در آینده اصلاح قیمتی ادامه‌دار ببینیم. بنابراین احتمالا الگوی تحلیلی در بازار به سمت الگوی‌های سابق سودمحور برگردد.

وی تاکید کرد: باید بدانیم که به هر حال بازار نیازمند اصلاح قیمت است و شکی در این نیست که بازار وارد فاز نزولی شده است و احتمالا این فاز نزولی مدتی به طول بینجامد تا دوباره قیمت‌ها به جذابیت برسد. حال ممکن است در این دوره بازار دو روز مثبت و چند روز منفی باشد اما دیگر روند رو به رشد آنچنانی نخواهیم داشت و به نظر نمی‌رسد که دوباره به بالاترین رکوردها در بازار برسیم.

این کارشناس با بیان اینکه با این شرایط حال حاضر نه تنها که شاخص هرگز به سه میلیون نمی‌رسد بلکه احتمال اینکه دو میلیون هم شود خیلی قوی نیست، گفت: سیاست‌هایی که باید باعث ورود جریان نقدینگی بدون آسیب‌رسانی می‌شد را دولت به اجرا نرساند، قبل از این جریان‌سازی قوی برای بازار سرمایه مطالعات و اقدامات کارشناسی انجام نشد. ظرفیت بازار سرمایه کشور محدود بود هم به لحاظ زیرساختارهای نرم افزاری و حجم و عمق بازار و هم تعداد فعالان بازار و قوانین و مقررات معاملاتی. بنابراین تمام این عوامل باعث شد جریان آسیب‌زایی شکل بگیرد.

میرمعینی تاکید کرد: در این مدت ارزش معاملاتی بسیاری از شرکت‌ها چندین برابر ارزش ذاتی آنها شده بود. مردمی که با مبنای ارزش‌گذاری کمتر آشنا هستند وارد جریان یکسری از سیگنال فروش‌ها و سوء استفاده‌گران شدند و در نهایت ریسک سرمایه این افراد در بورس بالا رفته است. هر چند یک بخش مهمی از مسئولیت معاملات بر عهده افراد است اما تمام این‌ها نمی‌تواند باعث نادیده گرفته شدن مسئولیت دولت در برابر سهام‌داران شود. این دولت بود که چنین دعوتی از مردم برای ورود به بازار به عمل آورد و باید حتما بسترهای آن را هم آماده می‌کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز