خبرگزاری کار ایران

۸ منطقه جدید ویژه اقتصادی با رویکر هوشمندسازی ایجاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۵۶۰۰

مشاور رییس جمهور رویکرد پژوهشی مرکز تحقیقات را در راستای اهداف کلان ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رویکردی دانست که زمینه همکاری‌های آتی را فراهم می‌کند و از ایجاد ۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی جدید، خبر داد.

به گزارش ایلنا، مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در نشست هم اندیشی روسای مناطق آزاد با رییس و کارشناسان ارشد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که صبح امروز ۱۴ تیر در محل مرکز تشکیل شد، گفت: ساخت و ساز و مسائل و موضوعات مختلف مربوط به توسعه کشور از دیرباز به عنوان محورهایی مهم و اساسی مطرح بوده است. با توجه به فرهنگ عمومی کشورها بخصوص در زمینه انرژی‌ و نگرانی‌هایی که در این بخش وجود دارد،‌ مبحث آموزش و پژوهش در حوزه ساختمان و ایفای وظایف نهادهای فعال در این حوزه همچون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بسیار مهم و ارزشمند است.

مشاور رییس جمهور رویکرد پژوهشی مرکز تحقیقات را در راستای اهداف کلان ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رویکردی دانست که زمینه همکاری های آتی را فراهم می کند و افزود: یکی از مهمترین مشکلات مناطق آزاد بحث استانداردسازی و ضوابط و همچنین تدوین مقررات است که مرکز تحقیقات در حوزه پژوهش‌ها و تدوین استانداردها و ضوابط و همچنین صدور گواهینامه فنی، فعالیت های مناسبی داشته است و در همین خصوص می توان همکاری مناسبی را با مرکز داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از دیگر محورهای همکاری با مرکز تحقیقات را مباحث انرژی، آتش و زلزله برشمرد و گفت: در موضوعات آتش، انرژی و زلزله با کمبودهایی در حوزه ساخت و ساز مواجه هستیم که امیدواریم نتیجه تحقیقات مرکز در حوزه مسکن بتواند در این زمینه به مناطق آزاد، کمک کند.

بانک ظرفیت مناطق آزاد را در ایجاد الگوهای جدید و مناسب، مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: طرح‌های مرتبط با حوزه مسکن و ساختمان در خصوص انرژی، آتش و زلزله در مناطق آزاد اهمیت ویژه دارد و قابل پیگیری است.

وی در بخشی از صحبت های خود، گفت: برای ایجاد مناطق آزاد در جهان ابتدا زیرساخت‌های ایجاد می‌شود و طبیعی است که در همین زیرساخت‌ها مباحث مربوط به ارتباطات، انرژی، هوشمندسازی، برق، گاز و... اجرا می‌شود و در ادامه سرمایه‌گذاران وارد منطقه می‌شوند. اما ایران شرایط در ایران کاملا برعکس اتفاق می‌افتد به این صورت که مناطق آزاد از محل درآمدهایی که می‌توان ایجاد کرد و ظرفیت‌های بخش خصوصی ایجاد می‌شود و هیچگونه حمایتی از سوی دولت برای ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق آزاد وجود ندارد.

بانک از ایجاد ۸ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد و افزود: در حال حاضر علاوه بر ۸ منطقه آزاد فعلی، ایجاد ۸ منطقه جدید در دستور کار است و قطعا در مناطق جدید می‌توانیم از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات بهره‌مند شویم.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مبحث انرژی، سازه و ساختار ساختمان‌ها را به عنوان یکی از ضعف‌های جدی در حوزه سیاستگذاری‌ها عنوان کرد و گفت: کشور ایران، کشوری حادثه‌خیز است و بنابراین سیاستگذاری در این زمینه بسیار لازم و ضروری است.

بانک بر هوشمندسازی تاکید کرد و افزود: در حوزه هوشمندسازی باید نگاهمان را از دستگاه‌گرایی خارج کرده و نگاه ملی داشته باشیم. این حوزه می‌تواند زمینه همکاری‌های متقابل بسیاری را ایجاد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز