خبرگزاری کار ایران

اسلامی:

بازارهای موازی در مسکن التهاب‌سازی می‌کنند/ سهم مسکن از تسهیلات بانکی 68 هزار میلیارد تومان بود/ افتتاح اولین سری مسکن ملی در چند روز آینده

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۱۹۳

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: وضعیت حال حاضر بازار مسکن خارج از اختیار وزارت راه و شهرسازی است و ما هم به عنوان یک تابع متاثر از وضعیت اقتصاد کلان هستیم و سال‌هاست که کشور این وضعیت را تجربه کرده است که مسکن تحت تاثیر بازارهای موازی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور برای تولید مسکن در طرح اقدام ملی گفت: در هر دولتی اراده خانه‌دار کردن مردم وجود داشته و موضوع اصلی بحث تسهیل‌گری ساخت مسکن است که به اجرا رساندن آن باعث اعتمادسازی بین مردم و سازندگان می‌شود و برای مردم این اطمینان خاطر را به وجود می‌آورد که در یک دوره زمانی مشخص می‌توانند از مسکن مناسب برخوردار شوند.

اسلامی با تاکید بر اینکه جریان‌سازی تولید مسکن و تسهیل‌گری برای خانه‌دار شدن مردم وظیفه دولت‌هاست، اظهار داشت: این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است و به پایدارسازی تولید مسکن ایمان قلبی داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط بازار مسکن اظهار داشت: همه باید بدانیم که در این شرایط اقتصادی، حوزه اقتصاد کلان و بازارهای موازی عامل اصلی التهاب‌سازی در بازار مسکن هستند.

اسلامی ادامه داد: وضعیت حال حاضر بازار مسکن خارج از اختیار وزارت راه و شهرسازی است و ما هم به عنوان یک تابع متاثر از وضعیت اقتصاد کلان هستیم و سال‌هاست که کشور این وضعیت را تجربه کرده است که مسکن تحت تاثیر بازارهای موازی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همواره با هجوم منابعی که مردم برای حفظ سرمایه خود به بازار مسکن وارد می‌کنند مواجهیم گفت: در حال حاضر در یکی از بحرانی‌ترین شرایط بازار مسکن قرار داریم و در این شرایط نباید هیجان‌زده شویم و تصمیمات هیجانی بگیریم. همچنین نباید از جریان تولید پایدار مسکن غافل شویم.

اسلامی با بیان اینکه روند تولید و عرضه مسکن در کشور دو آدرس مشخص دارد اظهار داشت: بررسی این روند از طریق میزان پروانه‌های صادر شده و میزان سرمایه‌گذاری‌هایی که رخ داده بررسی کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در طول پنج سال گذشته کمترین میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی 300 هزار واحد در سال بوده است. این در حالی است که نیاز جامعه 900 هزار واحد در سال اعلام شده که از این تعداد دو هزار واحد متعلق به مناطق روستایی است.

اسلامی گفت: تفاضل این دو عدد را در قالب بحث طرح ملی مسکن مطرح کرده‌ایم و هر چند که با سختی و موانع بیشمار مواجهیم اما توانستیم آن را به اجرا برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت مسکن مهر در کشور گفت:‌ در حال حاضر 120 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که تا پایان آبانماه پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه برای چهار صد هزار واحد مسکن ملی تامین زمین انجام شده است، گفت: اولین سری افتتاح‌های مسکن ملی از همین ماه شروع خواهد شد.

وی افزود: با وزارت آموزش و پرورش وزارت رفاه و نیروهای مسلح برای ساخت مسکن ملی وارد قرارداد شده‌ایم.

اسلامی با اشاره به الزام صنعتی سازی در بخش ساختمان گفت: باید برای سری جدید مسکن ملی حرکت جهشی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تسهیلاتی را فراهم کردیم تا تمام پروژ‌ه‌های نیمه تمام مسکونی به حرکت دربیاید، اظهار داشت: به دنبال این هستیم که به پروژه‌های نیمه تمام تسهیلات ارائه دهیم تا هر چه سریعتر پروه‌های راکد را به تولید برسانیم و ساخت و ساز را از رکود خارج کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چندین مصوبه برای تسهیل ساخت و ساز در دستور کار داریم اظهار داشت: بحث ضمانت 25 درصدی اخذ تسهیلات برای سازندگان برداشته شده است همچنین مشکل مبلغ مقطوع بیمه و مالیات را برای سازندگان رفع کردیم.

اسلامی با اشاره به نوسازی بافت فرسوده گفت: طبق آمار عملکرد، از دهه 70 تا به امروز بافت فرسوده پیشرفت 50 درصدی داشته که البته در اجرای این پروژه هم با موانعی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اولین مانع بحث ریزدانگی در بافت فرسوده‌ است یعنی با واحدهای خرد در نوسازی بافت فرسوده مواجه هستیم و اجرای این طرح متکی به مشارکت مردمی است.

اسلامی افزود: در سال 98، 27 هزار نفر در کشور در بحث نوسازی بافت فرسوده تقاضا داشتند که 12 هزار نفر آنها به بانک معرفی شدند. همین 45 هزار واحد برای پشتوانه پروژه نوسازی بافت فرسوده احداث کردیم.

اسلامی درباره تامین مالی در بخش مسکن اظهار داشت: بانک‌ها سال گذشته هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه دادند که 68 هزار میلیارد تومان آن یعنی کمتر از 7 درصد به بخش مسکن رسیده است. با مذاکراتی که با رییس جمهوری داشتیم قرار بر این شده است که امسال 20 درصد تسهیلات بانکی به ساخت مسکن اختصاص یابد یعنی اگر صد هزار میلیارد تومان هم به بخش مسکن تسهیلات داده شود باید 50 درصد آن به بخش ساختمان و 50 درصد دیگر به بخش مسکن اختصاص یابد که در این صورت با آورده مردم و انبوه‌سازان چرخه مالی قابل توجهی در بازار ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز