خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در سازمان راهداری در گفت‌وگو با ایلنا:

اعلام جزییات سهمیه‌بندی سوخت وانت‌بارها براساس عملکرد/ مالکان ناوگان نگران نرخ کمیسیون نباشند

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۴۳۰

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برنامه‌ها و تصمیمات دولت برای اجرای سهمیه بندی سوخت وانت بارها در آینده را تشریح کرد.

غلامحسین دغاغله در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به بحث تعیین سقف سوخت وانت بارها که از سوی شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اعلام شده، اظهار داشت: سیاست دولت این است که دارندگان وانت بار در سامانه‌های اعلام شده ثبت نام کنند تا براساس پیمایشی که دارند سوخت به آنها تعلق بگیرد اما از امروز کاهشی در سقف سوخت دریافتی وانت بارها اعمال نشده است.  

وی با تاکید بر اینکه هنوز هیچ اقدام عملی برای کاهش سقف سوخت وانت بارها چه برای مالکانی که در سامانه‌های اعلام شده ثبت نام نکرده‌اند و چه برای وانت باری با هر میزان پیمایش انجام نشده است، ادامه داد: موضوع این است که رانندگان چه درون شهری و چه برون شهری باید در سامانه وزارت راه یا وزارت کشور ثبت نام کنند. مالکانی که ثبت نام می‌کنند سوخت را براساس مصوبه شرکت پخش و پالایش فراورده‌های نفتی دریافت خواهند کرد و سوخت براساس میزان پیمایش و عملکرد به آنها تعلق خواهد گرفت.

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد:‌ احتمالا تصمیماتی مبنی بر اینکه تفاوتی در میزان ارایه سوخت به ثبت نام کنندگان و کسانی که ثبت نام نکرده‌اند، قائل شویم گرفته شود.

دغاغله با اشاره به عدم اسقبال دارندگان وانت بار از ثبت نام در سامانه‌ها گفت: دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند. در حالی که مالکان وانت بار باید از ثبت نام در سامانه استقبال کنند اما تعدادی از افراد به کارکرد و اثرگذاری این سامانه‌ها اعتقادی ندارند.

وی افزود: برخی‌ها معتقدند که در هر صورت سهمیه‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد و عده‌ای هم می‌گویند که وقت ثبت نام نداریم.    

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره فرصت باقی مانده برای ثبت نام در سامانه‌ها اظهار داشت: محدودیت زمانی برای دارندگان وانت بارها برای ثبت نام در سامانه مطرح نکرده‌ایم.

وی با اشاره به نگرانی عده‌ای از صدور بارنامه برای وانت بارها و پرداخت هزینه کمیسیون گفت: کمیسیون پرداختی برای دارندگان وانت بارها در مقابل مزایایی که از بابت صدور بارنامه دریافت می‌کنند مبلغ ناچیزی است.  

دغاغله با اشاره به مزیت‌های صدور بارنامه برای وانت بارها تاکید کرد: هم راننده و هم ناوگان شناسنامه دار می‌شود و پس از این فعالیت آنها مستند و قانونی خواهد شد. همچنین باری که برای وانت بار، بارنامه می‌شود تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار می‌گیرد و بیمه رانندگان هم شناسنامه ‌دار خواهد شد و در بحث تامین اجتماعی بیمه مستند خواهند داشت.

وی ادامه داد:‌ امتیازاتی در بحث سوخت و لاستیک دریافت خواهند کرد از همه مهم‌تر اینکه این ناوگان هم جزو حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود و هر مزیتی که در این بخش وجود داشته باشد شامل حال وانت بارها هم خواهد شد.

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  درباره نرخ کمیسیون افزود: نرخ کمیسیون وانت بارها هنوز به صورت رسمی تعیین نشده است و نرخ آن توسط صنف کارگری و کارفرمایی تعیین می‌شود اما مبلغ بسیار کم و ناچیز است.

دغاغله در پاسخ به این سوال که عده‌ای از اجری این طرح و برنامه نگران کاهش پیمایش و کاهش میزان سوخت دریافتی هستند، گفت: سهمیه‌ها ذخیره می‌شوند و نگران این موضوع نباشند. در حال حاضر عمده سوختی که به وانت بارها ارایه می‌شود که تا به امروز هم هیچ تغییر نکرده است در کارگروهی که مسئولیت آن با شرکت نفت است، تصمیم بر این گرفته شده که وانت بارهایی که در سامانه ثبت نام کنند چه با فعالیت درون شهری و چه برون شهری، سهمیه مشخصی به آنها تعلق بگیرد که در مرحله اول این سهمیه فارغ از کارکرد آنها خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ سهمیه وانت بارها که در خرداد ماه هم به آنها داده شده فارغ از کارکرد بوده و صرف ثبت نام در سامانه این سوخت در اختیارشان قرار گرفته است. در آینده براساس تجربه سهمیه بندی سوخت در بخش کامیونی و اتوبوسی که چند سالی است که بر اساس پیمایش، سوخت به این بخش ارایه می‌شود، قرار است به وانت بارها هم براساس پیمایش سوخت تعلق گیرد.

مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود:‌اگر به هر دلیلی در ماهی کم کارکرد باشند، راننده می‌تواند از سهمیه‌هایی که از قبل در کارتش ذخیره شده استفاده کند چراکه سهمیه عملکردی به ماه‌های بعد منتقل می‌شود به اصطلاح نمی‌سوزد.

وی تاکید کرد: تمام این تصمیمات با حضور و مشورت تشکلات صنفی مربوطه گرفته می‌شود و نقطه نظرات آنها هم در روند تصمیم سازی نقش دارد.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز