خبرگزاری کار ایران

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

صندوق‌های با درآمد ثابت ابزاری برای کنترل نقدینگی/ سهم ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سپرده بانکی در دارایی صندوق‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۱۰۶۷۶

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بنابراین حجم عظیمی از این منابع در صندوق‌های متعلق به بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده و کمتر از 10 درصد از این پول مربوط به صندوق‌های متعلق به نهادهای مالی بخش‌های غیربانکی است از این رو بانک‌ها بیشترین استفاده را از این ابزار داشتند. بنابراین این نهادها می‌توانند در صورت استفاده از پتانسیل بیشتر بازار سرمایه با تخصص خود ریسک بیشتری را متقبل شوند و با جلب اعتماد مردم جذب حداکثری نقدینگی را داشته باشند.

شهریار شهمیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره هدایت نقدینگی موجود در بانک‌ها به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت در شرایط احتمال کاهش نرخ سود اظهار داشت: سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت با فاصله‌ای، بالاتر از سود بانکی بوده است.

وی ادامه داد: صندوق‌های با درآمد ثابت با مساله سرمایه‌گذاری در سهام مواجه هستند و طبق آ‌خرین مصوبه سازمان بورس باید 10 درصد بودجه خود را به خرید سهام اختصاص دهند که این رقم قبلا حدود 15 تا 20 درصد بود. این سرمایه گذاری باعث می‌شود که با توجه به شرایط مثبت بازار سرمایه در سال‌های اخیر صندوق‌های با درآمد ثابت که بخشی از سرمایه خود را به خرید سهام اختصاص داده‌اند با رشد فوق  العاده‌ای مواجه شوند که این رشد با توجه به شرایط بورس همچنان ادامه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه صندوق‌های با درآمد ثابت نزدیک‌ترین ابزار تعریف شده در بازار سرمایه به بازار پول هستند گفت: این صندوق‌ها باید بیش از 90 درصد دارایی خود را نسبت به سرمایه گذاری در سپرده بانکی یا اوراق مشارکت بپردازند و هیچ گاه بیش از 50 درصد آن هم نمی‌تواند سپرده بانکی باشد.  در شرایطی که ابزارهای پرریسکی مانند سهام و سایر ابزارهای مالی فعال هستند، صندوق با درآمد ثابت جزو ابزارهای کم ریسک محسوب می‌شود.

وی افزود: صندوق با درآمد ثابت بیشترین شباهت را به ابزارهای بازار پول دارند به این دلیل که در اساسنامه آن تعریف شده می‌توانند اوراق خریداری کنند و سپرده بانکی داشته باشند.

شهمیری اظهار داشت: فرهنگ عمومی نشان داده وقتی یک بازاری در حال رشد است مردم سرمایه خود را به سمت آن بازار هدایت می‌کنند چنانچه دیدیم استقبال از عرضه‌‌های اولیه چقدر زیاد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:‌ 190هزار میلیارد تومان ارزش دارایی‌ها و منابع صندوق‌های با درآمد ثابت محسوب می‌شود 100 هزار میلیارد تومان آن سپرده بانکی و حدود 68 هزار میلیارد تومان در اوراق مشارکت و 22 هزار میلیارد تومان هم در سهام سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: بنابراین حجم عظیمی از این منابع در صندوق‌های متعلق به بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده و کمتر از 10 درصد از این پول مربوط به صندوق‌های متعلق به نهادهای مالی بخش‌های غیربانکی است از این رو بانک‌ها بیشترین استفاده را از این ابزار داشتند. بنابراین این نهادها می‌توانند در صورت استفاده از پتانسیل بیشتر بازار سرمایه با تخصص خود ریسک بیشتری را متقبل شوند و با جلب اعتماد مردم جذب حداکثری نقدینگی را داشته باشند.

شهمیری با تاکید برا ینکه نمی‌توان نقش بسیار مهم و مثبت صندوق‌های با درآمد ثابت را در تامین مالی دولت و خرید اوراق مشارکت منتشر شده در آینده نادیده گرفت اظهار داشت: در حال حاضر حداقل 40 درصد دارایی های صندوق‌های سرمایه گذاری باید به خرید اوراق با درآمد ثابت اختصاص یابد. در این شرایط است که دولت تامین مالی راحت‌تری را انجام می‌دهد و این سهولت در تامین مالی‌ها به پشتوانه صندوق‌های با درآمد ثابت است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بسیار خوش بین هستم که این صندوق‌ها بتوانند نقدینگی خرد را از سطح جامعه جذب و پس از تجمیع، نسبت به خرید اوراق منتشر شده توسط دولت و بخش خصوصی اقدام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز