خبرگزاری کار ایران

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی به ایلنا پاسخ داد:

آیا سقوط قیمت نفت، فروش از بورس را متوقف می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۷۸۶

از نظر شکلی، ساختاری و محتوایی تغییر خاصی در شیوه‌نامه عرضه نفت از بورس اعمال نمی‌شود، بیشتر بحث تمدید مجوزی است که در سال 98، قانون بودجه مبنای عمل ما بود، امسال در بودجه سال 99 در خصوص عرضه نفت بند و ماده‌ای در نظر گرفته نشده است.

امیرحسین تبیانیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه‌های بورس نفت در سال 99 اظهار داشت: طبق برنامه‌ای که در سال 98 پیاده سازی شد در سال جاری نیز عرضه نفت خام، میعانات گازی و همچنین فرآورده‌های نفتی که در اختیار شرکت ملی نفت است، در بورس انرژی انجام خواهد شد.

عرضه نفت کوره آغاز شد

وی با بیان اینکه در سال جاری عرضه بعضی محصولات را آغاز کرده و اولین عرضه نفت کوره در سال 99 طی فروردین ماه انجام شد، افزود: در هفته پیش رو هم دومین عرضه این فرآورده و همچنین از سرگیری ارائه گازوئیل را خواهیم داشت.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی تصریح کرد: برنامه‌ریزی و شیوه‌نامه‌ها برای عرضه نفت خام و میعانات گازی در حال انجام است، مجوزهای لازم از وزارت نفت اخذ شده و بزودی از سر گرفته می‌شود که در کنار عرضه نفت کوره و گازوئیل که هر دو عرضه دریایی هستند، اجرایی خواهد شد.

افزایش عرضه فرآورده در صورت تقاضای بیشتر

وی با اشاره به حجم عرضه فرآورده‌ها نیز گفت: محموله‌ها معمولا 35 هزار تنی است، اما اگر حجم تقاضا افزایش یابد محدودیتی برای اضافه کردن نداریم، کما اینکه در سال گذشته هم 35 هزار تن گازوئیل عرضه شد و چون با استقبال مواجه شدیم میزان عرضه را به 45 هزار تن افزایش دادیم، امسال هم به همین شکل عمل می‌کنیم و با توجه به موجودی افزایش عرضه خواهیم داشت.

کاهش بهای نفت، قیمت‌گذاری را در بورس سخت کرد

تبیانیان درباره تاثیر کاهش قیمت نفت بر روال عرضه در بورس خاطرنشان کرد: بازار  طی هفته‌های اخیر با نوسانات شدیدی روبرو است و یکی از موضوعاتی که کار را سخت‌تر هم کرده بحث تعیین قیمت است. ما سعی می‌کنیم با توجه به نرخ‌های رسمی فروش نفت خام ایران بزودی قیمت‌های عرضه در بورس را اعلام کنیم.

امسال مبنای عرضه نفت؛ بودجه نیست

وی درباره تغییر شکل عرضه در سال جاری نیز بیان کرد: شکل عرضه در سال جدید تغییری نمی‌کند چون همه موضوعاتی که مدنظر بوده در سال 98 طی چندین بار تغییر، اعمال و نهایی کرده‌ایم و از نظر شکلی، ساختاری و محتوایی تغییر خاصی در شیوه‌نامه اعمال نمی‌شود، بیشتر بحث تمدید مجوزی است که در سال 98، قانون بودجه مبنای عمل ما بود، امسال در بودجه سال 99 در خصوص عرضه نفت بند و ماده‌ای در نظر گرفته نشده است، اما همچنان نظر وزارت نفت این است که نفت خام و میعانات را مثل سایر فرآورده‌های نفتی در بورس عرضه کند، بنابراین اقدامات ما هم در سال 99 مانند سال 98 است اما چون در بودجه 99 به این موضوع اشاره‌ای نشده، به لحاظ قانونی مبنای ما بودجه نخواهد بود.

هنوز برای توقف عرضه در بورس چیزی ابلاغ نشده است

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی درباره امکان توقف فروش نفت از مسیر بورس با توجه به کاهش قیمت‌ها و کم‌رنگ بودن میزان تقاضا طی سال گذشته تاکید کرد: چنین تصمیمی تاکنون اتخاذ نشده، زیرا فروش نفت ایران متوقف نشده است. بهر حال مسیر و برنامه‌های کلی فروش از سوی وزارت نفت ابلاغ می‌شود، ما هم به همان موازات، شیوه‌های مختلف فروش را پیگیری می‌کنیم.

تاثیرپذیری بورس نفت از سقوط قیمت‌ها

وی ادامه داد: کاهش قیمت نفت کلی است و برای همه مسیرهای فروش اتفاق افتاده و بورس هم از این قضیه مستثنی نیست و تحت تاثیر قرار گرفته است.

تبیانیان یادآور شد: فروش نفت از طریق بورس دسترسی را برای همه متقاضیانی که تصور می‌کنند از توانمندی این کار برخوردارند، امکانپذیر کرده است. بنابراین چون همچنان فروش نفت از این طریق در دستور کار است، تا این لحظه توقف کار بورس نفت مدنظر نبوده و اتفاقا مثل سال 98 عرضه مستمر و منظم در بورس انرژی دستوری بود که ابلاغ شده و ما نیز طبق همان عمل می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز