خبرگزاری کار ایران

تهدید امنیت غذایی و زندگی بشر از پیامدهای بر هم خوردن تعادل اقیانوس‌ها و اتمسفر

asdasd
کد خبر : ۸۸۹۷۳۴

سحر تاجبخش مسلمان رییس سازمان هواشناسی کشور، افزایش رخداد پدیده‌های حدی را ناشی از تغییرات اقلیمی خواند و تهدید امنیت غذایی و زندگی بشر را از جمله پیامدهای بر هم خوردن تعادل اقیانوس‌ها و تمسفر دانست.

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، سحر تاجبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور تغییر اقلیم را مساله‌ای جهانی خواند و با بیان این‌که دمای جو زمین تا پایان سال ۲۰۱۹ نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی ۱/۱ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است، گفت: این افزایش دما به یک چالش بین‌المللی تبدیل شده است و این مساله تمام رویه ارتباط اقیانوس‌ها با اتمسفر و اتمسفر با زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این رویه را بر هم می‌زند.

او، ذوب شدن یخ‌های قطبی، افزایش تراز آب اقیانوس‌ها، افزایش، تشدید پدیده‌های حدی و رخداد امواج گرمایی و سرمایی را از جمله پیامدهای افزایش دمای کره زمین خواند و با اشاره به این‌که، دانشمندان این موارد را پیامد افزایش دمای کره زمین و از میان رفتن تعادل میان اقیانوس و اتمسفر می‌دانند، افزود: رخداد این پیامدها بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند، امنیت غذایی و زندگی مردم را بر هم بزند که البته تا اندازه زیادی این اتفاق رخ داده است و تعدد رخدادهایی نظیر سیلاب‌ها در دنیا زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و می‌دهد.

رییس سازمان هواشناسی عنوان کرد: ارتباط مستقیم اقلیم با آب است و مدیریت آب‌ به‌ویژه منابع آب شیرین، متاثر از مسائل اقلیمی است و ما نیز در کشور این تجربه را داشته‌ایم. بنابراین سازمان هواشناسی جهانی و سازمان جهانی آب به‌طور مشترک تصمیم گرفتند که با انتخاب شعار "آب و اقلیم" برای سال جاری میلادی، ارتباط این دو حوزه در در سطوح ملی و بین‌المللی، نمود بیشتری داشته باشد و کشورها بتوانند، مدیریت آب و منابع آبی را با ملاحظات تغییر اقلیم انجام دهند و امیدوارم این اتفاق در کشور ما نیز رخ دهد.

او با تبریک روز جهانی هواشناسی به تمام کارکنان این سازمان در سراسر کشور، گفت: سال ۹۸ سال پرچالش و پر از بحران‌های جوی برای ما بود و ما با تمام مشکلات و محدودیت‌ها توانستیم پیش‌بینی‌ها و پیش‌آگاهی‌های لازم را به‌هنگام انجام دهیم که موفقیت در این خصوص مرهون تلاش تمام همکارانمان بود.

تاجبخش با بیان این‌که مساله اقلیم، مساله‌ای مربوط به یک واحد و سازمان خاص در سطح دنیا و کشور نیست، بیان کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلفی باید با همکاری یکدیگر برای مدیریت مسائل اقلیمی همکاری کنند. اقلیم در دنیا بخش‌های مختلفی دارد و هیئت بین‌الدول تغییر اقلیم(IPCC) یکی از سازمان‌هایی است که در پایش اطلاعات کمی موارد مرتبط با اقلیم در دنیا مشارکت می‌کند و سازمان هواشناسی، مرجع رسمی این هیئت در کشور است. بنابراین اندازه‌گیری‌ها و ملاحظات کمی در خصوص موارد مرتبط با تغییر اقلمی در کشور توسط این سازمان انجام می‌شود.

او، تولید گازهای گلخانه‌ای را از مهم‌ترین علل تغییرات اقلیمی و افزایش گرمای جهانی خواند و با اشاره به این‌که سازمان‌های متعددی با این مساله دست به گریبان هستند، افزود: بسیاری از دستگاه‌ها در تولید این گازها نقش دارند یا بر آن نظارت می‌کنند. بنابراین این دستگاه‌ها باید با همکاری یکدیگر و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی تلاش کنند تا مقدار تولید گازهای گلخانه‌ای در کشور کاهش یابد. البته این موضوع محدود و منحصر به کشور ما نیست و تمام کشورهای دنیا باید این اقدامات را انجام دهند تا بتوانیم محیط زیستی قابل اعتماد همراه با کاهش رخداد پدیده‌های حدی داشته باشیم و از این رهگذر شرایط زندگی مناسب‌تری برای مردم مهیا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز