خبرگزاری کار ایران

رییس کل گمرک ایران:

برای رهایی از فساد باید اتوماسیون‌ اداری ایجاد شود/ با قطع سوئیفت و ال سی اطلاعات گمرک به صفر رسید

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۵۲۰

رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: ما دیتای قبل از حمل، دیتای حین حمل و کالاهای مرتبط وارداتی را در زمان رسیدن آنها به گمرک در اختیار نداریم. اکنون که به واسطه تحریم‌ها سوئیفت و ال سی قطع شده دیگر همان اطلاعات اندک نیز در اختیار گمرک قرار نمی‌گیرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مهدی میراشرفی رییس کل گمرک گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در سال جاری را ارائه کرد.

وی در ابتدا با انتقاد از اینکه کشور هیچ گاه نقشه جامع تجاری نداشته گفت: از مجموع 45 هزار میلیارد دلار گردش تجاری جهان بیش از 90 درصد آن با حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد و کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی دارند بیشترین بهره را می‌توانند از تجارت خارجی ببرند.

وی ادامه داد: سازمان آنکتاد در دهه 40 اعلام کرد ایران بهترین موقعیت جغرافیایی را برای تجارت دریایی دارد زیرا دارای چند هزار کیلومتر مرز آ‌بی است در همان زمان این سازمان به ایران پیشنهاد داد که بندرعباس مرکز ترانزیت بار خاورمیانه شود و در مرکز کشور نیز شهر فرودگاهی ایجاد شود تا علاوه بر ترانزیت بار ترانزیت مسافر نیز صورت بگیرد.

وی با اشاره به آمار صادرات و واردات در 11 ماهه سال جاری گفت: در این مدت 39 میلیارد دلار صادرات و 40 میلیارد دلار واردات داشتیم. این در حالی است که ما تنها کشوری هستیم که دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از آن می‌گذرد اما در تجارت خارجی هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: هر یک روز معطلی محموله در گمرک معادل یک درصد قیمت تمام شده آن کالا است و هر چقدر معطلی بیشتر شود هزینه تجارت بالا می‌رود این در حالی است که ما دیتای قبل از حمل، دیتای حین حمل و کالاهای مرتبط وارداتی را در زمان رسیدن آنها به گمرک در اختیار نداریم. اکنون که به واسطه تحریم‌ها سوئیفت و ال سی قطع شده دیگر همان اطلاعات اندک نیز در اختیار گمرک قرار نمی‌گیرد. باید فعالیت‌های گمرکی تا حد امکان الکترونیکی شود.

وی تصریح کرد: تعدد قوانین و مقررات معضل اصلی تجارت خارجی است که این امر در خصوص ذرت‌های آلوده بیشتر به چشم آمد.

وی ادامه داد: در دنیا هر ارز واحد یک مرجع واحد دارد اگر بحث سلامت مطرح است باید یک مرجع آن را بررسی کند. این در حالی است که در زمان واردات ذرت‌های آلوده چهار سازمان اعلام نظر کرده‌اند که نظرات آنها با یکدیگر فرق داشت.

وی با بیان اینکه برای کم شدن فساد باید تمام کارها تحت اتوماسیون صورت بگیرد، گفت: بیشترین جعل و فساد در زمان کاغذبازی رخ می‌دهد این در حالی است که گمرک ایران در ماه‌های اخیر تحت سخت‌ترین حملات از سوی برخی رسانه‌ها قرار گرفته بخصوص در حوزه واردات خودروهای لوکس و کالاهای غیرضروری. در حالی که ما فقط به دنبال این بودیم که اگر حقوق مکتسبه‌ای ایجاد شده مسیر طبیعی خود را طی کند، واردکننده گناهی ندارد که وقتی کالایی به گمرک رسیده است اولویت ثبت سفارش آن تغییر یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز