خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک:

هیچ بخشی از حوزه کسب و کار در حملات سایبری آسیب ندید/ اضافه شدن شاخص تعداد شکایت و زمان پاسخگویی به سامانه نماد الکترونیک

asdasd
کد خبر : ۸۷۰۱۳۶

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک درخصوص میزان آسیب وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی در نتیجه حملات سایبری 24 ساعت اخیر گفت: مطابق گزارش‌هایی که از سامانه‌های مختلف گرفتیم تاکنون هیچ آسیبی به مجموعه‌های تجارت الکترونیک و وزارت صمت وارد نشده این حملات بیشتر زیرساخت‌ها را هدف قرار داده بود که آنها نیز خوشبختانه هیچ گونه آسیبی ندیدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک علی رهبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص میزان آسیب وارد شده به کسب و کارهای اینترنتی در نتیجه حملات سایبری 24 ساعت اخیر گفت: مطابق گزارش‌هایی که از سامانه‌های مختلف گرفتیم تاکنون هیچ آسیبی به مجموعه‌های تجارت الکترونیک و وزارت صمت وارد نشده این حملات بیشتر زیرساخت‌ها را هدف قرار داده بود که آنها نیز خوشبختانه هیچ گونه آسیبی ندیدند.

وی در پاسخ به دیگر سئوال خبرنگار ایلنا در خصوص زمان انتقال کسب و کارهای اینترنتی بر روی اینترانت گفت: قطعی اینترنتی که در آبان‌ماه با آن روبرو شدیم باعث شد کسب و کارهای این حوزه آسیب شدیدی ببینند بخصوص آنهایی که از هاست خارجی استفاده می‌کردند. بر همین اساس برای پیشگیری و آمادگی در چنین شرایطی یکی از نهادها به ما نامه زده است و از ما اطلاعات فنی تمامی کسب و کارها را خواسته است. تا فیلترینگ کور صورت نگیرد و در صورت هر گونه محدودیت و اتفاق غیرمترقبه‌ای این کسب و کارها تعطیل نشوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این تدابیر انتقال هاست‌ها به داخل است که هزینه بسیار زیادی می‌برد و هنوز هیچ صحبتی برای چنین اقدامی صورت نگرفته است.

رهبری در ادامه در خصوص اضافه شدن شاخص‌های جدید به سامانه نماد الکترونیک گفت: از روز چهارشنبه دو شاخص جدید به این سایت اضافه شده است و مشتریان می‌توانند پس از کلیک کردن بر روی اینماد علاوه بر مشاهده مشخصات صاحب کسب و کار تعداد شکایات بدون پاسخ و میزان جواب‌دهی به شکایات را از طرف صاحب آن کسب و کار مشاهده کنند این امر کمک می‌کند که مصرف کننده با اطلاعات بیشتری و شناخت بهتری نسبت به خرید اقدام کند. همچنین این امر باعث می‌شود که مالکین کسب و کار حساسیت ویژه‌ای جهت پاسخگویی به شکایات و سرعت در کسب رضایت مشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در صورت ثبت شکایت مالک کسب و کار ظرف مدت مشخصی به شکایت پاسخ و رضایت مشتری را جلب کند. در غیر این صورت از سوی مرکز با آن شرکت تماس گرفته و مراحل قانونی اجرا خواهد شد که تا به امروز بیشتر پرونده‌ها قبل از ورود ما بین مشتری و صاحب کسب و کار اینترنتی حل شده است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خصوص آمار شکایات گفت: هر کسب و کار برای پاسخ دهی چهار روز فرصت دارد و در صورت عدم پاسخگویی بیش از سه بار امتیاز منفی در پروفایل سایت درج خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری 27 درصد شکایات بابت عدم تحویل کالا، 23 درصد مغایرت کالا و خدمات تعریف شده، 18 درصد عدم بازپرداخت وجه و باقی دیرکرد در تحویل کالا و عدم خدمات پس از فروش بوده است.

رهبر در خصوص جعل نماد اعتماد الکترونیک گفت: ما تاکنون 30 هزار سایت را مورد پایش قرار دادیم که 200 سایت این عنوان را جعل کرده بودند که پرونده‌های آنها به پلیس فتا ارجاع داده شد.

وی در خصوص امکان سوء استفاده از سامانه ثبت شکایات و رقابت منفی گفت: هنگام راه‌اندازی این شاخص‌ها ما مشکلات زیادی با انجمن کسب و کارهای اینترنتی داشتیم که از جمله نگرانی‌های آنها همین وضوع بود که با تدابیر اندشیده شده خوشبختانه به توافق رسیدیم که بدین ترتیب که شخص وقتی که می‌خواهد شکایت ثبت کند باید به صورت کامل احراز هویت شود و کد ملی خود را ثبت کند هر کد ملی فقط یک بار می‌تواند از یک سایت شکایت کند و هر فرد در روز به تعداد مشخصی امکان شکایت دارد. ضمن آنکه اگر کسی به این میزان مشخص شده در یک روز رسید کارشناس ویژه‌ای برای بررسی و صحت و سقم این شکایات پرونده‌ها را مطالعه می‌کند.

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه باید در هر شکایت شماره فاکتور ذکر شود و امکان ثبت دو شکایت از یک فاکتور وجود ندارد در مرحله آینده به دنبال آینده هستیم که با کد رهگیری پرداخت و واریز امکان ثبت شکایات مهیا شود. هر چند انتظار داریم با وجود این سامانه تعداد شکایات‌ به حداقل ممکن برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز