خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نگرانی واردکنندگان نفت از بسته شدن تنگه هرمز/ افزایش تماس‌های دیپلماتیک با تهران

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۵۹۲

بخش اعظم تولید کشورهای عضو اوپک از این تنگه عبور می‌کند و بخش زیادی از نفت کشورهای واردکننده هم از این تنگه تامین می‌شود، اگر این تنگه به هر دلیلی بسته شود قیمت نفت در بازار به طور سرسام‌آور بالا می‌رود

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تبعات بسته شدن تنگه هرمز برای کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت اظهار داشت: تنگه هرمز را طرف ایرانی و طرف‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی نخواهند بست زیرا تنگه هرمز منافع مشترک برای همه دارد.

وی با بیان اینکه با بسته شدن تنگه هرمز همه متضرر خواهند شد، گفت: بخش اعظم تولید کشورهای عضو اوپک از این تنگه عبور می‌کند و بخش زیادی از نفت کشورهای واردکننده هم از این تنگه تامین می‌شود، اگر به هر دلیلی بسته شود قیمت نفت در بازار به طور سرسام‌آور بالا می‌رود. ضمن اینکه تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک و سایر کشورهای اوپک که خارج از تنگه هرمز تردد می‌کنند نیز نمی‌تواند پاسخگوی بازار باشد.

این کارشناس بین الملل حوزه انرژی با تاکید بر اینکه بهترین تدبیر برای مقابله با بحران احتمالی حوصله و منطق است، خاطرنشان کرد: در این رابطه نباید احساساتی و عجولانه تصمیم گیری کنیم بلکه باید با عقل و دیپلماسی با هر بحرانی مواجه شویم.

وی بیان کرد: در این شرایط، کشورهای واردکننده نفت خام نگران خواهند بود. به نظر می‌رسد در حال حاضر کشورهای منطقه نگران شده و پشت پرده تماس دیپلماتیک با تهران و اروپا را افزایش می‌دهند تا تنش کاهش یابد.

مرتضی بهروزی‌فر نیز در این باره به ایلنا گفت: در صورت بسته شدن تنگه هرمز، عربستان با توجه به سرمایه‌گذاری چند سال گذشته بخش قابل توجهی از صادرات را به غرب کشورش منتقل می‌کند، امارات با یک خط لوله تنگه هرمز را دور زده و از طریق دریای عمان صادرات خود را انجام می‌دهد. اما موضوع مهم اینکه با بسته شدن تنگه هرمز به کشورهای متحد خودمان از جمله چین، ژاپن و کره که بیشترین وابستگی را به نفت خلیج فارس دارند، ضربه می‌زنیم که ایران چنین قصدی ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 18 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور می‌کند، افزود: بیشترین ضرر را از بسته شدن تنگه هرمز ایران، قطر و کویت خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز