خبرگزاری کار ایران

معاون اسبق ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت:

روش فعلی سهمیه بندی بنزین تاثیری در قاچاق ندارد/ قیمت فعلی از این جیب به آن جیب کردن است/ دولت سبد مصرفی سوخت را متنوع کند

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۵۲۸

معاون اسبق ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: سهمیه بندی فعلی هیچ تاثیری در کاهش قاچاق سوخت نداشته است در حالی که در دولت نهم ما شاهد کاهش بیش از 50 درصدی قاچاق سوخت بودیم.

حسین هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص اثرگذاری نظام فعلی سهمیه‌بندی بنزین در جلوگیری از قاچاق سوخت اظهار داشت: به نظر می رسد این سهمیه بندی صورت گرفته هیچ تاثیری در کاهش قاچاق سوخت نخواهد گذاشت که دلیل اصلی آن تفاوت قیمت دلار است در حالی که در نظام قبلی سهمیه‌بندی در زمان دولت نهم، ما شاهد کاهش بیش از 50 درصدی قاچاق سوخت بودیم.

وی ادامه داد: در آن زمان قیمت دلار 950 تومان بود و قیمت بنزین فوب خلیج فارس حدود 60 سنت که تقریبا 600 تومان می‌شد در حالی که قیمت عرضه بنزین در ایران 400 تومان بود و اختلاف زیادی با قیمت جهانی نداشت.

هاشمی افزود: اما اکنون دلار 12 هزار تومان است و 60 سنت حدود هفت هزار تومان می‌شود در حالی که حداکثر قیمت بنزین در ایران سه هزار تومان است پس این نظام سهمیه‌بندی نمی‌تواند بر قاچاق سوخت تاثیر داشته باشد و به نظر می‌رسد موضوع فقط بحث درآمدی دولت است که آن هم به نوعی از این جیب به آن جیب کردن است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: ممکن است با این نظام سهمیه‌بندی فعلی مقداری مصرف کاهش پیدا کند اما اگر دولت نتواند برنامه‌های میان مدت و کوتاه مدت خود را برای حمل و نقل عمومی و توسعه سبد سوخت مانند استفاده از LPG و CNG اجرایی کند میزان مصرف دوباره به حالت قبلی برگردد و در نهایت به نقطه‌ای می‌رسیم که این همه هزینه، هیچ تاثیری در قاچاق و مصرف سوخت نداشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز