خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاس اف در کشور احداث خواهد شد/ آخرین وضعیت فایناس روسی نیروگاه سیریک

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۶۱۶

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاس اف احداث خواهد شد و قرارداد آن با مپنا به امضا رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا نصراللهی در حاشیه بازدید از نیروگاه کلاس اف هنگام در جمع خبرنگاران از افتتاح اولین نیروگاه کلاس اف در بندرعباس طی بهمن‌ماه خبر داد و گفت: پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاس اف احداث خواهد شد و قرارداد آن با مپنا به امضا رسیده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه باید راندمان نیروگاه‌های حرارتی به 40 درصد برسد افزود: در حال حاضر راندمان نیروگاه‌ها پایین‌تر از این رقم است که با احداث نیروگاه های کلاس اف که فعلا قرار بر این است که هشت نیروگاه در کشور نصب شود راندمان نیروگاه‌ها افزایش خواهد یافت.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: توربین‌های کلاس اف پیشرفته‌ترین توربین‌های تجاری شده در جهان هستند

وی ادامه داد: نیروگاه هنگام بندرعباس اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف بخش دولتی است که راندمان آن 58 درصد است.

نصراللهی با بیان اینکه برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه کلاس اف بندرعباس هشت ساختگاه در نظر گرفته شده است افزود: از این تعداد چهار ساختگاه بندرعباس، سهند بناب، اندیمشک و رامین اهواز در اولویت قرار گرفته‌اند و ساختگاه‌های لرستان، اصفهان، تهران و بوئین‌زهرا نیز در اولویت بعدی هستند.

وی ارزش کل قرارداد برای احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف را 2.2 میلیارد یورو اعلام کرد که 500 میلیون یورو به نیروگاه هنگام بندرعباس اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی نیروگاه کلاس اف بندرعباس 906 مگاوات است.

نصراللهی افزود: این نیروگاه مراحل پایانی آماده سازی را طی می‌کند و به زودی در قالب پویش کمپین الف – ب ایران به بهره‌برداری خواهد رسید.

آخرین وضعیت فاینانس روسی نیروگاه سیریک

در ادامه این بازدید حسین سلیمی نیز به آخرین وضعیت نیروگاه سیریک هرمزگان اشاره کرد و گفت: این نیروگاه قرار است با فاینانس یک میلیارد و 200 میلیون یورویی روسیه احداث شود مذاکرات بین طرف روس و شرکت ایرانی انجام شده و ال سی پروژه باز شده است.

وی افزود: مدیر شرکت روسی‌ تکنوپروم اکسپورت هفته آینده به تهران خواهد آمد و مذاکراتی برای آغاز احداث نیروگاه سیریک انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: 199 هکتار زمین برای احداث این نیروگاه اختصاص یافته و کانکس‌های اولیه تحویل پیمانکاران روس شده است.

5.5 میلیارد تومان هزینه بابت امحای زوائد نیروگاهی

وی در ادامه درباره وضعیت نیروگاه بندرعباس نیز گفت: ظرفیت اسمی این نیروگاه 1320 مگاوات و قدرت عملی آن 1200 مگاوات است.

وی با اشاره به مباحث زیست‌محیطی در این نیروگاه تصریح کرد: روغن‌های آسکارل در تمام دنیا امحا می‌شود با توجه به مسائل زیست محیطی ما نیز این زواید مربوط به نیروگاه را حتی از کشور خارج می‌کنیم به طوری که 5.5 میلیارد تومان بابت امحای زوائد ترانس‌ها و روغن‌های اسکارل در نیروگاه هزینه شده است.

وی راندمان این نیروگاه را 33 درصد عنوان کرد و افزود: طی چند ماه گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده راندمان نیروگاه به 34 درصد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در تابستان امسال نیروگاه بندرعباس موفق شد 150 مگاوات نسبت به تابستان قبل افزایش تولید داشته باشد.

وی یادآور شد: ظرفیت نیروگاه بندرعباس 906 مگاوات است که پس از 12 سال توانستیم میزان تولیدمان را فقط در یک واحد به 5 هزار مگاوات برسانیم.

وی با بیان اینکه در نیروگاه بندرعباس 30 هزار هکتار فضای سبز ایجاد شده است افزود: اگر نیروگا ه بخار بندرعباس به اندازه کافی سوخت گاز داشته باشد مشکل زیست محیطی تا حد زیادی قابل حل خواهد بود اما در  حال حاضر 70 درصد سوخت مازوت و 30 درصد از گاز استفاده می‌کنند و این در حالی است که سوخت اصلی نیروگاه گاز است اما علیرغم این موضوع نیروگاه مشکل آلایندگی ندارد.

ظرفیت نیروگاهی هرمزگان به 6909 مگاوات خواهد رسید

در ادامه این بازدید رضا مهرانی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق بندرعباس گفت: ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی استان هرمزگان 3250 مگاوات است که پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت تا پایان امسال به 3557 مگاوات و تا 1404 به 6909 مگاوات افزایش یابد.

وی افزود: استان هرمزگان 70 هزار کیلومتر وسعت و 500 هزار نفر جمعیت دارد و نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F هنگام و نیروگاه حرارتی سیریک هرمزگان برای تامین برق سواحل مکران از جمله پروژه‌های بخش دولتی و نیروگاه‌های غدیر و پاسارگاد قشم از جمله نیروگاه‌های بخش خصوصی برای تامین برق استان است.

وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای تامین برق پایدار گفت: در حال حاضر وضعیت نیروگاه‌های حرارتی استان هرمزگان 3250 مگاوات است که با به مدار آمدن نیروگاه‌های کلاس F هنگام تا پایان سال جاری این ظرفیت به 3557 مگاوات خواهد رسید و تا افق 1404 این ظرفیت به 6909 مگاوات افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز