خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی عنوان کرد:

ظرفیت تبادل تجاری اوراسیا با ایران ۳۰ میلیارد دلار است/ اتحادیه قصد دارد دلار را از مبادلات حذف کند

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۶۷۴

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: ظرفیت تجاری اوراسیا با ایران بیش از ۳۰ میلیارد دلار است که در حال حاضر میزان آن تنها ۲.۶ میلیارد دلار برآورده می‌شود که معادل ۰.۳ درصد از کل ظرفیت موجود است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسین مدرس خیابانی امروز در همایش سازمان توسعه تجارت ایران با هدف شناسایی ظرفیت‌های تجاری با اوراسیا اظهار کرد: اهمیت پیوستن به اتحادیه اوراسیا آنقدر زیاد است که ایران برای عضویت در این اتحادیه از سال 2015 کار خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: توان قابل توجه کشورهای عضو اوراسیا در تولید نفت، گاز و انرژی این کشورها را تبدیل به یک قطب بزرگ در منطقه کرده است.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه تا سه سال آینده به هدف تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا دست پیدا می‌کنیم، افزود: تجارت با اوراسیا و توافقنامه‌های به امضا رسیده با کشورهای عضو این اتحادیه، با هدف ارتقاء سطح تبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عضو انجام گرفته که نتایج آن استفاده از ظرفیت‌های تجاری بالای موجود در حوزه اوراسیا است.

وی توان تبادل تجاری ایران با اوراسیا را بیش از 30 میلیارد دلار عنوان کرد.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: در حال حاضر سطح تبادل تجاری ایران با کشورهای اوراسیا تنها 2.6 میلیارد دلار معادل 3/0 درصد موجود است که می‌توان آن را به عددی بسیار بالاتر ارتقاء داد.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه توافقنامه به امضا رسیده با اتحادیه اروپا باعث ارتقاء چشمگیر تبادلات تجاری ما خواهد شد، افزود: برخی از کالاهایی که در این توافقنامه در لیست تجاری بین دو طرف قرار گرفته سیمان، مس، خرما، فرش، صنایع تبدیلی و... هستند.

وی بیشترین تبادل تجاری حال حاضر ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را مربوط به روسیه دانست و گفت: در حال حاضر بیش از 50 درصد تبادلات تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا مربوط به کشور روسیه می‌شود که در این میان بیشترین تبادلات، محصولات کشاورزی هستند.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی ابراز امیدواری کرد: با توافق انجام شده سطح تبادل تجاری در حوزه صنعتی و معدنی نیز افزایش داشته باشد.

مدرس خیابانی اضافه کرد: برای توسعه سطح تبادل تجاری لازم است زیرساخت‌های مورد نیاز آن مانند حمل و نقل، ترانزیت، رفع موانع محیط زیستی و بهداشت و سلامت فراهم شود.

وی همچنین شفاف‌سازی در قابلیت دو طرف را از ضروریات توسعه تجاری با اعضای اتحادیه اوراسیا عنوان کرد و افزود: برای این منظور باید بخش خصوصی و بازرگانان طرف‌های تجاری در عرصه حضور داشته باشند.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی تعداد کالاهایی که در توافقنامه شامل تعرفه ترجیحی گمرکی شدند را 862 قلم کالا برشمرد و افزود: در نظر گرفتن تعرفه ترجیحی گمرکی موجب می‌شود که ظرفیت‌های جدید در حوزه کالا و خدمات برای کشورهای عضو فراهم شود.

استفاده از ارزهای رسمی طرف‌های قرارداد در مبادلات تجاری اوراسیا

مدرس خیابانی با بیان اینکه این اتحادیه قصد دارد تا دلار را از مبادلات خود حذف کند، اظهار کرد: برای تسهیل در مبادلات تجاری طرفین از ارزهای رسمی برای مبادلات به کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: همچنین برای افزایش تسهیل در مبادلات، مکانیزم تهاتر کالا به کالا در نظر گرفته خواهد شد.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی از دیگر ظرفیت‌های موجود در توافقنامه با اتحادیه اوراسیا تسهیل در صدور روادید، اعطای خدمات برای توریست سلامت و راه‌اندازی پرواز مستقیم بین کشورهای عضو عنوان کرد.

مدرس خیابانی با اشاره به تشکیل کارگروه اوراسیا توسط سازمان توسعه تجارت گفت: این کارگروه می‌تواند زمینه حضور اعضای اتحادیه اوراسیا را در کشور میسر کرده و طرفین توافقنامه می‌توانند نماینده دائمی در این کارگروه داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز