خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز ملی فرش ایران:

بازگشت ارز صادراتی فرش به یک سال افزایش یافت/ امضای تفاهم‌نامه بین اتاق ایران و چین با مرکز ملی فرش

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۷۶۱

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: سال گذشته زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات را به هفت ماه افزایش دادیم و اخیرا نیز با دستور وزیر صمت این بازه زمانی به یک سال افزایش یافت. همچنین با هماهنگی‌هایی که با گمرک صورت گرفته فرش‌های مرجوعی به راحتی می‌توانند به کشور عودت شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در نشست خبری رئیس مرکز ملی فرش ایران که صبح امروز در وزارت صمت برگزار شد، فرشته دست‌پاک رئیس این مرکز با اشاره به اهمیت فرش در اقتصاد کشور و کمک آن به درآمدزایی و صادرات اظهار داشت: بنا بر آمار گمرک 80 درصد تولیدات فروش دستباف صادر می‌شود و 20 درصد باقیمانده برای بازار داخل است. ما باید در جهتی حرکت کنیم که مردم در داخل کشور به استفاده از این کالای استراتژیک روی بیاورند. فرش کالایی است که اثرات روحی و روانی بر روی بافنده و حتی مصرف کننده می‌گذارد که در این خصوص با دانشگاه شهید بهشتی یک کار مشترک را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: وزارت صمت از طرح‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی در حوزه فرش دستباف حمایت می‌کند خوشبختانه ما تشکل‌ها و اتحادیه‌های قوی در این حوزه داریم و امیدوایم تشکل‌های غیردولتی و ان‌جی‌او های جدیدی به آنها اضافه شود.

وی در خصوص مشکلات صادرکنندگان حوزه فرش و تعهد ارزی آنها گفت:‌ سال گذشته زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات را به هفت ماه افزایش دادیم و اخیرا نیز با دستور وزیر صمت این بازه زمانی به یک سال افزایش یافت. همچنین با هماهنگی‌هایی که با گمرک صورت گرفته فرش‌های مرجوعی به راحتی می‌توانند به کشور عودت شوند.

وی با اشاره به اثرگذاری تبلیغات در میزان افزایش فروش فرش گفت: ما در بازار داخل و خارج باید کارهای تبلیغاتی انجام دهیم تا بتوانیم سهم خود را از بازار فرش جهانی افزایش دهیم. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی بهترین راه تبلیغ برگزاری نمایشگاه باشد. در نمایشگاه فرش که مهرماه برگزار شد مطابق آمار فروش فرش دستباف پس از آن افزایش چشمگیری داشته است و امیدواریم برای نمایشگاه سال بعد بیش از هزار غرفه به این امر اختصاص یابد

دست‌پاک ادامه داد: متاسفانه دولت نتوانست مشکل بیمه بافندگان فرش را حل کند کمبود بودجه نگذاشت که بیمه تامین اجتماعی بافندگان ا جرایی شود.

در ادامه این مراسم تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس مرکز ملی فرش ایران با اتاق بازرگانی چین منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه برگزاری نمایشگاه و مشاوره‌های تخصصی توسط اتاق مشترک برگزار خواهد شد.

در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه دست‌پاک گفت: کشور چین به صورت رسمی ابراز تمایل کرده که فرش ایران وارد این کشور شود در همین راستا نمایشگاهی در این کشور برگزار شد که مورد استقبال خوبی از سوی مردم چین صورت گرفت به طوری که از هم‌اکنون برخی تاجران فرش ایرانی برای حضور در دور بعدی نمایشگاه اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: تحریم‌ها تاثیر چندانی بر روی حوزه فرش نداشته است اکنون واردات ما به میزان کمی از کشور چین است اگر کارخانجات ما بازسازی شوند همین میزان نیز به صفر خواهد رسید وضعیت کارخانه‌های ما در حوزه کیفیت، طراحی و استفاده از نقش ها در مناسبی است و به طور کامل خواسته مشتری را تامین می‌کند.

در ادامه این نشست مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین گفت: اتاق مشترک از سال 2006 برنامه گسترده‌ای برای صادرات به چین داشته است و فرش به عنوان یک کالای استراتژیک نقش مهمی در این برنامه دارد.

وی ادامه داد: فرش کالایی است که به راحتی در دسترس است و ما از هر شهری که بخواهیم می‌توانیم یک نوع فرش دست‌باف تهیه کنیم در سال جاری نزدیک به 200 میلیون دلار صادرات فرش داشتیم و با یک برنامه پنج ساله می‌توان این عدد را دو برابر کرد. بازار چین این ظرفیت را دارد که سالانه یک میلیارد دلار فرش دستباف از ایران وارد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز