خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

طرح "ساماندهی توزیع نهال سالم" اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۹۲۲

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال کشور گفت: طرح ساماندهی توزیع نهال سالم به صورت پایلوت در 5 استان کشور اجرا می‌شود.

عبدالرضا کاوند در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به نزدیکی فصل جابه‌جایی نهال در کشور، اظهار کرد: احداث باغ یک طرح اقتصادی بلند مدت است که در صورت انتظار بهره‌وری مناسب و سود آوری مطلوب، باید به تمام موارد برای احداث و تامین نهاده‌های مورد نیاز آن دقت شود.

وی ادامه داد: در احداث یک باغ با توجه به نوع محصول و رقم انتخابی باید زمان‌های متفاوتی را برای دوره بهره برداری آن در نظر گرفته ‌شود به طور مثال: باغات درختان هسته‌دار مانند هلو و شلیل زمان 10 تا 12 سال، دانه‌دارها حدود ۲۰ سال و درختانی مانند گردو 40 تا 50 سال دوره بهره‌برداری دارند.

کاوند با تاکید بر اینکه نهال از نهاده‌های بسیار مهم در احداث باغ است و سنگ بنای باغداری محسوب می‌شود، افزود: البته به جز نهال در هنگام احداث باغ باید به مواردی مانند آب، خاک و تناسب اقلیمی نیز توجه کرد و بر اساس آن نوع محصول و رقم انتخاب شود.

وی اضافه کرد: با کمک آزمایش‌های آب و خاک می‌توان کمبود یا بیشینه مواد در خاک و آب شناسایی کرد.

به گفته کاوند؛‌ در برخی از خاک‌ها آلودگی قارچی و دیگر آلودگی‌ها وجود دارد که نیاز است قبل از کاشت نهال اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

وی افزود: همچنین در آنالیز خاک باید میزان حاصلخیزی خاک را برای محصول مورد نظر مد نظر  قرار داد و در صورت نیاز خاک را  تقویب کرد.

کاوند با بیان اینکه مشاوران باغداری ما بر اساس فاکتورهای ذکر شده رقم مناسب برای احداث یا اصلاح باغات را معرفی‌ می‌کنند، افزود: باغداران سرمایه‌گذاران در این بخش می‌توانند از مشاوره کارشناسان ما در مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر 400 واحد تولید نهال استاندارد در کشور وجود دارد که تولیدات خود را تضمین می‌کنند و باغداران و سرمایه‌گذاران علاقمند به فعالیت در این حوزه لازم است برای تهیه نهال به آن‌ها مراجعه کنند.

کاوند با تاکید بر اینکه صدور مجوز برای واحدهای تولید نهال استاندارد با توجه به شرایط و قوانین خاص انجام می‌گیرد،‌ گفت: از زمان آغاز تولید نهال در این واحدها کارشناسان موسسه بذر و نهال نظارت دائمی بر واحدها دارند تا نهال‌های سالم و عاری از بیماری قرنطینه‌ای با بهره‌وری بالا تولید شود.

وی مرحله عرضه و توزیع نهال را نیز بسیار پر اهمیت دانست و از اجرای "طرح ساماندهی توزیع نهال سالم" خبر داد.

کاوند اظهار کرد: پیشنهاد طرح ساماندهی توزیع نهال سالم به صورت پایلوت در 5 استان کشور در دستور اجرا می باشد که شامل استان‌های با پتاسیل تولید بالا نهال از جمله اصفهان، فارس، خراسان رضوی،‌گلستان و .... می‌شود.

وی اظهار کرد: این طرح با همکاری مشترک با وزارت جهادکشاورزی و چندین سازمان و ارگان از جمله نیروی انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی و راهداری اجرا خواهد شد.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال کشور از باغداران و سرمایه‌گذاران احداث باغ خواست که از خرید نهال‌های عرضه شده در کنار خیابان‌ها به جد خوداری کنند.

کاوند تاکید کرد: نظارتی بر تولید نهال‌های عرضه شده در کنار خیابان یا واحدهای غیر مجاز نمی‌شود، بیشتر این نهال‌ها عامل انتقال بیماری و آفت به باغ‌ها هستند و ضمانتی برای بهره‌وری مناسب آن‌ها نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز