خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با ایلنا:

قطع ارتباط مالی بانک‌ مرکزی با نهادهای مالی امکان‌پذیر نیست/ اقدام دولت آمریکا، نمادین و جنبه سیاسی دارد

asdasd
کد خبر : ۸۱۲۴۰۸

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: اینکه با این اقدام ارتباط بانک مرکزی ایران با سایر نهادهای مالی قطع شود امکان‌ناپذیر است و به نظر بنده این تحریم‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی، از همین رو نمی‌تواند زیاد تاثیر اقتصادی داشته باشد.

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تحریم‌های جدید آمریکا بر بانک مرکزی ایران گفت: بانک مرکزی ایران در دور گذشته مورد تحریم قرار گرفته بود و بر اساس آ‌ن تحریم‌ها، برچسب SDN خورده بود یعنی این تحریم‌ها به شهروندان آمریکا و بنگاه‌های این کشور اجازه مبادلات مالی و پولی را نمی‌داد بنابراین در دور گذشته عملا بانک مرکزی ایران از چرخه دلاری آمریکا حذف شده بود.

وی ادامه داد: اما در تحریم‌های جدید تحریم‌ها، عملا اعلام حمایت مالی بانک مرکزی ایران از تروریسم است به عبارت دیگر بانک مرکزی را در لیست حامیان مالی تروریسم قرار می‌دهد و برچسب SDGT می‌خورد. وقتی کشوری در این لیست قرار می‌گیرد مبادله هر شهروند یا شرکتی از کشور دیگر موجب می‌شود آن شهروند یا شرکت در لیست SDN قرار بگیرد. برای مثال اگر یک بانک عراقی مبادله پولی و مالی با بانک مرکزی ایران داشته باشد عملا از چرخه دلاری آمریکا حذف خواهد شد. در مجموع می‌توان گفت در تحریم‌های گذشته فقط شهروندان آمریکایی حق مبادله با بانک مرکزی ایران را نداشتند اما در تحریم‌های جدید چون بانک مرکزی نهاد مشمول حمایت از تروریسم قرار گرفته است هر شهروندی از هر کشور دیگر در صورت مبادله با بانک مرکزی ایران نیز مشمول تحریم می‌شود.

این اقتصاددان در مورد تاثیرات اقتصادی این تحریم گفت: اینکه با این اقدام ارتباط بانک مرکزی ایران با سایر نهادهای مالی قطع شود امکان‌ناپذیر است و به نظر بنده این تحریم‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی، از همین رو نمی‌تواند زیاد تاثیر اقتصادی داشته باشد. اما باید در نظر گرفت حذف بانک مرکزی از لیست SDGT حتی پس از رفتن آقای ترامپ کمی سخت خواهد بود و رئیس جمهور بعدی باید اثبات کند که بانک مرکزی ایران حامی تروریسم نیست بنابراین این اقدام اخیر دولت آمریکا تنها خروجی و برونداد سیاسی دارد.

وی تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد بانک مرکزی ایران به صورت مستقیم با سایر بانک‌ها کار نمی‌کند و این سایر بانک‌های ایرانی هستند که در مبادلات حضور دارند. همچنین همان طور که در دور گذشته تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران نداشت در این دور نیز این گونه خواهد بود و باید توجه داشت که این تحریم جهانی نیست بلکه تحریم آمریکا است و آمریکا به دلیل خروج از توافق برجام چهره موجهی در اذهان بین‌المللی ندارد.

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: در مجموع تحریم جهانی بانک مرکزی ایران را می‌توان یک اقدام نمادین و حرکت سیاسی دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز