خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

آمار وزارت جهادکشاورزی در خسارات مزارع کلزا تناقض دارد/ افزایش جمعیت آفت "سنک" تهدید جدی خودکفایی دانه‌های روغنی برای سال آینده

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۱۹۴

دو روز پیش در مراسم آغاز سال زراعی جدید معاون زارعت وزیر جهادکشاورزی درباره افزایش آفت "سنک" در مزارع کلزا به رئیس سازمان حفظ نباتات هشدار داد و گفت: این آفت موجب شده تولید کلزا در استان کرمانشاه کاهش چشمگیر داشته باشد و بیم آن می‌رود خوداتکایی در این محصول با مشکل جدی روبه‌رو شود. اما مسئولان سازمان حفظ نباتات می‌گویند شرایط کاملا تحت کنترل است و آمار داده شده توسط وزارت جهادکشاورزی از پایین بودن عملکرد تولید در اثر آفات تناقض دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،‌ عباس کشاورز،‌ معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی، در مراسم آغاز سال زراعی جدید شرایط به وجود آمده در اثر آفات در مزارع کلزا را نگران کننده توصیف کرد و برای مقابله با شرایط به وجود آمده خواستار تشکیل کمیته‌ای به مدیریت رئیس سازمان حفظ نباتات شد و پیشنهاد داد حتی اگر لازم است از خارجی‌ها برای کنترل آن کمک بگیریم.

وی یکی از آفاتی که مزارع کلزا را به شدت درگیر کرده را آفت "سنک" عنوان کرد و گفت: این آفت یکی از مشکلات جدی ما در خودکفایی دانه‌های روغنی است و هیچ چاره‌ای برای آن وجود ندارد. وی همچنین دیگر آفتی که مزارع کلزا را درگیر کرده است را سفیدک نام برد.

آفات در مزارع دانه روغنی کلزا تحت کنترل است

این سخنان در حالی است که اکبر آهنگران،‌ مدیر کل دفترپیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه آفات در مزارع کلزا تحت کنترل است و کاهش تولید در مزارع کلزا به آفات مربوط نمی‌شود، ‌اظهار کرد: درباره مدیریت عوامل خسارت‌زای (آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز) گندم و کلزا، دستورالعمل‌های به روز و توصیه‌های فنی موثر، براساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی، به استان‌ها ابلاغ شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: اصل پیش‌آگاهی و پیشگیری از استقرار و خسارت عوامل خسارت‌زا در حفظ نباتات کشور، سرلوحه کار قرار دارد و با کمک شبکه‌های مراقبت بخش دولتی و خصوصی تمامی عرصه‌های زیر کشت تحت مراقبت قرار دارد.

آهنگران با بیان اینکه در کنترل عوامل خسارت‌زا اقداماتی خاصی لازم است، افزود: در کنترل عوامل خسارت‌زا؛ رعایت اصول اولیه به زراعی از جمله رعایت تراکم کشت، استفاده از بذور گواهی شده و عدم استفاده از بذور خود مصرفی، برنامه‌ریزی برای عدم کشت ارقام حساس به بیماری‌ها در کانون‌های آلودگی، ضدعفونی بذور و غیره بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است متولیان بخش تولید در این رابطه توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا در مدیریت عوامل خسارت‌زا فوق العاده موثر هستند.

وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته شرایط آب و هوایی برای ظهور بیماری‌ها بسیار مساعد بود به همین دلیل با توجه به پیش آگاهی و هشدارهای صورت گرفته در خصوص احتمال بروز آفات و بیماری‌ها، شبکه‌های مراقبت در استان‌ها به صورت فعال سطوح زیر کشت کلزا و گندم را تحت پایش داشتند و زمان دقیق مبارزه به اطلاع کشاورزان رسید و به خوبی با بیماری‌ها مبارزه صورت گرفت.

به گفته آهنگران؛‌ برای مثال در مورد بیماری زنگ زرد گندم در سطحی بیش از ۱۶۰ هزار هکتار مبارزه انجام شد که معادل هشت برابر سطح مبارزه در سال قبل از آن است و در مجموع بیماری‌های گندم افزایش سطح مبارزه نزدیک به دو برابر سال زراعی قبلی بوده است، لذا با اقدامات به موقع خوشبختانه هیچگونه خسارت و یا کاهش عملکردی از این لحاظ نداشته‌ایم.

وی درباره آفت "سنک" بذرخوار کلزا،‌ اظهار کرد: آفت سنک بذرخوار کلزا که به دلیل مساعد بودن شرایط زودتر از سال‌های قبل ظهور کرد براساس دستورالعمل ابلاغ شده عملیات کنترل آفت در استان‌هایی که با آن مواجه شده بودند به فوریت و با بکارگیری تمام توان مدیریت‌های حفظ نباتات استان‌ها به خوبی انجام شد که در سطحی بیش از ۱۶ هزار هکتار مبارزه با آن صورت گرفت.

آهنگران تاکید کرد: با توجه به اینکه آفت سنک در آخر فصل داشت و در زمان برداشت کلزا ظهور کرده بود به جرات می‌توان گفت کوچکترین تاثیری در کاهش عملکرد کلزا نداشته است. اما پس از برداشت کلزا، آفت سنک در بقایای گیاهی جامانده در مزارع کلزا شروع به تکثیر و افزایش جمعیت کرد که تهدیدی برای سال آینده محسوب می‌شود که در این خصوص توصیه‌های فنی برای از بین بردن آفت و ممانعت از افزایش جمعیت به استان‌ها ابلاغ شده و اقدامات خوبی توسط استان‌ها به عمل آمده است.

مدیر کل دفترپیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا در پاسخ به این پرسش که اما آقای مهندس کشاورز از کاهش چشمگیر تولید بر اثر آفت سنک در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه خبر داد، گفت: اصلا این طور نبوده است،‌ عوامل متعددی به ویژه در حوزه تولید در کاهش عملکرد محصول موثر هستند که آفات یکی از عوامل است.

آهنگران افزود: در مورد آفت "سنک" در شدیدترین حالت آلودگی با جمعیت بسیار بالا و در صورتی که هیچ عملیات کنترلی در مزرعه انجام نشود حداکثر می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ درصد خسارت می‌زند که با آمار داده شده از پایین بودن عملکرد تناقض دارد، حال آنکه با عملیات کنترلی که انجام شده این خسارت را نیز نداشته ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز