خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران:

تعدد سیاست‌های ارزی سرمایه‌گذار خارجی را سردرگم می‌کند/ طرح اعطای اقامت برای سرمایه‌گذاران، تاثیرگذار نیست/ برخی آمار سرمایه‌گذاری خارجی مبنای درستی برای برنامه‌ریزی نیست

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۳۴۶

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران گفت: اکنون هر فردی که در اپلیکیشن سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ثبت نام می‌کند و درخواست مجوز می‌دهد جزو آمار به حساب می‌آید در صورتی که باید سرمایه‌های وارد شده برای انجام کارهای اجرایی به عنوان آمار دقیق برای سرمایه گذاری خارجی محسوب شود.

فریال مستوفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال‌های اخیر گفت: در حال حاضر در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی با مشکلات زیادی مواجه هستیم که از مهم‌ترین آنها مشکلات بانکی در حوزه نقل و انتقالات پولی و عدم همخوانی بانک‌های ایرانی با مقررات و استانداردهای بین‌المللی و در نهایت عدم ثبات قوانین است که همگی سبب شده تا سرمایه گذار خارجی تمایلی برای حضور در کشور نداشته باشد، بر همین اساس می‌توان گفت که نتوانسته‌ایم در این حوزه تاکنون موفق عمل کنیم .

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران ادامه داد: در حوزه مشکلات داخلی به دلیل نوسانات ارزی و به دنبال آن تعدد صدور بخشنامه‌ها و سیاست‌های ارزی که هر یک، دیگری را نقض می‌کند، باعث شده است که سرمایه‌گذار خارجی نداند که با چه نرخی سرمایه خود را وارد کشور و با چه نرخی می‌تواند آن را خارج کند و بطور کلی بی‌ثباتی در سیاست‌های اقتصادی کشور باعث شده است که سرمایه‌گذار نتواند برای طرح و ایده خود برنامه‌ریزی کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه تصریح کرد: ضرورت حضور سرمایه‌گذار خارجی ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری و جلب اعتماد است. سرمایه‌گذار باید مطمئن شود که در صورت وجود هر اتفاقی در اقتصاد کشور سیاست‌های حمایتی از او حداقل برای مدت زمان 5 الی 10 ساله تغییر نخواهد کرد و در این مدت تبصره و ماده‌ای به قوانین اعلام شده اضافه و یا کم نخواهد شد که در ماه‌های اخیر باتوجه به اینکه هر روز شاهد صدور بخشنامه جدید هستیم انجام این کار عملی نیست .

وی در خصوص میزان و مبلغ جذب سرمایه گذاری خارجی در برنامه‌های سالیانه گفت: قبل از اعلام میزان و مبلغ سرمایه خارجی، ابتدا باید زیربناهای لازم را برای این کار را مهیا نمود، سپس با ایجاد سیاست‌های تشویقی و مطابقت آنها با شرایط بین‌المللی، میزان سرمایه‌گذاری را مشخص نمود. هر چند در شرایط موجود بسیار خوشبینانه است که برای این موضوع عدد و رقمی در برنامه قرار داده شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص مصوبه هیئت دولت مبنی بر اقامت پنج ساله به افرادی که بیش از 250 هزار یورو در کشور سرمایه‌گذاری کنند، گفت: هدف از ارائه این گونه طرح‌های تشویقی جذب سرمایه‌گذاری خارجی است این قبیل طرح‌ها در کشورهایی که آزادی و ثبات اقتصادی دارند اثرگذار است اما در کشور ما و با شرایط اقتصادی حال حاضر اثرگذار نخواهد بود. ما شاهد هستیم که کشوری مانند ترکیه چنین طرحی را ارائه می‌دهد و می‌بینیم که چه میزان از هموطنانمان به دلیل کسب این امتیاز، سرمایه و دارایی خود را به این کشور منتقل کردند. آیا همین شور و اشتیاقی که سرمایه‌گذاران ایرانی برای گرفتن پاسپورت ترکیه و اقامت در این کشور دارند برای حضور در ایران نیز وجود دارد؟ پاسخ این سوال می‌تواند اثرگذاری این طرح را بیان کند.

مستوفی در خصوص آمار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: آمارهایی که از سوی سازمان‌های ذیربط بیان می‌شود بعضا مبنای درستی برای برنامه‌ریزی نیست، زیر این آمارها صرفا در صورت ارائه مجوز به سرمایه‌گذاران اعلام می‌گردد. درصورتیکه آمار درست آماری است که بر مبنای سرمایه واقعی و اجرایی وارد شده به کشور ارائه گردد. اکنون هر فردی که در اپلیکیشن سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ثبت نام می‌کند و درخواست مجوز می‌دهد جزو آمار به حساب می‌آید در صورتی که باید سرمایه‌های وارد شده برای انجام کارهای اجرایی به عنوان آمار دقیق برای سرمایه گذاری خارجی محسوب شود.

مستوفی تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصادی تا زمانی که بستر و زیربناها برای جذب سرمایه‌گذاری مهیا نیست و روابط بین‌المللی در سطح عادی قرار ندارد ، تصور جذب سرمایه‌گذار خارجی دور از ذهن است. زیرا ما در حال حاضر قادر به حل اصلی‌ترین مساله برای ورود سرمایه گذار خارجی در خصوص جابجایی و نقل و انتقالات پولی از طریق سیستم بانکی نیستیم. چرا که با هیچکدام از بانک‌های خارجی و بین‌المللی ارتباط مالی نداریم. در چنین شرایطی بهتر است که سرمایه‌گذاران داخلی و بخش خصوصی را تقویت کنیم و سازکار ویژه‌ای برای حمایت از سرمایه گذاران داخلی در نظر بگیریم.  البته شرایط فعلی اقتصاد کشور و تولید سبب شده کمتر کسی برای سرمایه‌گذاری تمایل از خود نشان دهد چرا که سرمایه‌گذار اطمینان ندارد که حداقل آورده‌اش در شرایط فعلی حفظ خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز