خبرگزاری کار ایران

امیر هامونی:

رفتار مالی مشتریان در فین‌تک در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد/ اطلاعات را محرمانه نکنیم

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۸۳۵

مدیرعامل فرابورس گفت: رفتار مالی مشتریان در فین‌تک در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیر هامونی در نشست تخصصی بررسی فرصت‌ها و راهکارهای توسعه فناوری‌های مالی(فین‌تک)در ایران با بیان اینکه در 4 سال گذشته با همت سازمان بورس در حاشیه نمایشگاه تخصص بانک بیمه و بورس نسبت به برگزاری رویداد فین‌استار اقدام کرده‌ایم، گفت: فین استار تمام بخش‌های مرتبط از جمله فین‌های بیمه، بانک و... را تحت پوشش قرار می‌دهد و تحت نظارت بیمه مرکزی کار می‌کند.

وی با اشاره به فین‌تک‌ها در بازار سرمایه گفت: 6 دسته نکته در این حوزه مطرح است اولین این که فین تک‌ها معمولا اطلاعات غیر محرمانه‌ای هستند و از کد پستی تا اطلاعات بانک، بیمه رفتار مالی، یوزر و کاربر و اطلاعات قیمت و اطلاعات مالی شرکت‌ها را در برمی‌گیرد.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به قانون صیانت از اطلاعات شخصی در حوزه فین تک گفت: در این حوزه نیاز داریم قانون صیانت از اطلاعات شخصی مورد تصویب قرار بگیرد تا از دیتاهای افراد سوء‌استفاده نشود .

هامونی با بیان اینکه برخی اطلاعات هرچند که محرمانه نیست اما شرکت‌ها گمان می‌کنند اطلاعات‌شان محرمانه است و از دسترس خارج می کنند، گفت: در برخی موارد هرچند اطلاعات محرمانه است و باید برای استفاده از آن یوزر اجازه گرفت اما برخی دیگر هم اطلاعات غیر محرمانه‌ای هستند که نیاز به خارج دسترس کردن آن نیست.

وی با اشاره به موضوع شناسایی مشتریان در فین تک گفت: کماکان این چالش بین دستگاهای مختلف وجود دارد و به غیر از اطلاعات شناسنامه ای نیاز داریم تا برای شناسایی مشتریان استعلام از دستگاهها گرفته شود به طور مثال بیمه ها نیاز به رفتار مالی آن لاین ، یوزرها دارند تا بدانند آیا مشتری خوش حساب است یا خیر .

هامونی با بیان اخذ مجوزهای متعدد برای شرکت‌های متقاضی ورود به این حوزه هستند، گفت: در حال حاضر از سوی بانک‌ها 7 تا 8 تقاضا برای ایجاد صندوق در این زمینه داریم اما به موجب احکام قانون برنامه ششم باید این شرکت‌ها علاوه بر اخذ مجوز از بورس از بانک مرکزی هم مجوز دریافت کنند اما هنوز موفق به اخذ مجوزها نشدند و این اتفاق نیفتاده است.

رییس فرابورس با اشاره به موضوع امنیت در فین‌تک گفت: این موضوع مطرح است که آیا هر فین‌تکی می‌تواند با هر سطح پوشش امنیتی وارد کسب و کار شود. کارشناسان امنیت در دنیا در این حوزه تربیت می‌شود که وزارت اقتصاد هم می‌توان این اقدام را انجام دهد.

هامونی با اشاره به بحث کارمزد در پرداخت و دریافت‌ها در فین‌تک گفت: موضوع کیف پول و کارمزد در این حوزه مطرح است که برخی شرکت‌ها در برابر آن مقاومت می‌کنند.

این مقام مسوول از الزام امکان بررسی فین‌تک در محیط آزمایشی گفت و افزود: باید بتوانیم فین‌تک‌ها را در محیط آموزشی مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز