خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

اجرای برنامه کنترل بیماری نیوکاسل پس از ٦٠ سال درگیری/ با امضا تفاهم نامه دوطرفه از واردکننده صرف به صادر کننده تبدیل شدیم

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۹۲۶

رئیس سازمان دامپزشگی گفت: پس از ٦٠ سال درگیری صنعت طیور کشور به بیماری نیوکاسل برنامه راهبردی کنترل آن تدوین و در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی رضا رفیعی‌پور در نشست خبری امروز با اشاره موفقیت سازمان دامپزشکی در کنترل بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان، اظهار کرد: در دو سال گذشته سازمان دامپزشکی اقداماتی را برای کنترل بیماری‌های مهم دام و طیور  آغاز کرده است که برنامه راهبردی کنترل نیوکاسل و سالمونلا جزو آن‌ها است.

وی ادامه داد: برای اجرای این برنامه‌ها استفاده از کارگروهای استانی و بخش خصوصی در دستور کار است.

رفیعی‌پور با تاکید بر اینکه امکان دسترسی بخش خصوصی به سایت GIS فراهم شده است، افزود: سایت GIS به افراد یا تشکل‌های بخش خصوصی این امکان را می‌دهد تا بروز بیماری حتی به صورت تک‌گیر را گزارش دهند.

وی نتیجه فعال ساختن این سایت را رصد به موقع و واکنش سریع برای کنترل بیماری‌ها عنوان کرد.

رفیعی‌پور از تبدیل تفاهم‌نامه‌های یک‌طرفه واردات به تفاهم‌نامه دو طرفه واردات صادرات با کشىورهای طرف تجاری محصولاتی دامی و غذایی خبر داد و گفت: پیش‌تر ما از کشورهای مانند برزیل فقط واردکننده بودیم اما اکنون با امضای تفاهم نامه دو طرفه صادرات نیز انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه هم اکنون بثماری آنفولانزای حاد پرندگان در شرایط مناسبی است افزود: البته این بیماری در حالت کمون قرار دارد و ممکن است پنج یا 10 سال آینده تغییر شکل داده و دوباره ورود کند.

رفیعی‌پور ادامه داد: به همین دلیل ما همواره باید آماده برخورد با بیماری باشیم و برای این امر نیازمند آن هستیم که در تولید نهاده‌هایی مانند واکسن و ریزمغذی‌ها با خودکفایی برسیم.

وی خودکفایی در نهاده‌های مهم دامی مانند واکسن تاخیر داشت تزریق دامپزشکی را بسیار پراهمیت دانست و گفت: باید به سمتی برویم که وابستگی ما در تولید نهاده‌‌هایی مانند واکسن و تجهیزات دامپزشکی به حداقل برسد در غیر این صورت در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.

رفیعی‌پور تحریم‌ها را عاملی برای قدم برداشتن به سوی عدم وابستگی دانست و افزود: تحریم‌ها به ما کمک کرد که در تولید برخی از نهاده‌ها، میزان وابستگی ما کاهش پیدا کند و این به این دلیل بود که بسیاری از کشورها حتی حاضر نیستند یک پیچ به ما بدهند.

وی اضافه کرد: البته ما با مشکلاتی نیز در داخل کشور روبرو هستیم که حرکت ما را برای کاهش وابستگی کند کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یکی از این مشکلات زمان‌بر بودن صدور مجوزها عنوان کرد و گفت: در برخی موارد صدور مجوز تا یک دهه طول کشیده است که نشان می‌دهد ما در بخش اداری با موانع و قوانین دست و پا گیر زیادی روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: سعی ما بر این است که با حذف قوانین دست و پا گیر از اتلاف وقت ارباب‌ رجوع‌ها برای دریافت مجوز جلوگیری کنیم اما موازی‌کاری برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها این امر را برای ما سخت کرده است.

رفیعی‌پور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همگی ارگان‌ها و سازمان‌ها موظف هستند که برای پیروزی در جنگ اقتصادی با یکدیگر هماهنگی و همکاری داشته باشند افزود: علاوه بر حذف موازی‌کاری کوتاه کردن بوروکراسی‌های اداری و همچنین مدیریت و هماهنگی آموزش و اطلاع‌رسانی باید مدنظر مدیران سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار بگیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با یادآوری اینکه در گذشته بسیاری از تفاهم‌نامه‌های امضا شده در حوزه نهاده‌های بخش کشاورزی و غلات یک طرفه بود اظهار کرد: ما سعی کردیم با تصحیح تفاهم‌نامه‌های گذشته و تبدیل آنها به تفاهم‌نامه‌های دوطرفه صرفا واردکننده نباشیم و در مقابل واردات نهاده و محصولات غذایی و دارویی محصولات خود را نیز صادر کنیم.

رفیعی‌پور از جمله این تفاهم‌نامه‌ها را واردات دام زنده از ترکیه، ارمنستان و گرجستان در مقابل صادرات محصولات کشاورزی و دامی عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز