خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه مجمع واردات:

وقتی به جای استنت قلب، کابل برق وارد می‌شود یعنی با یک شبکه طرف هستیم/ با این قیمت‌گذاری ارز، مردم را در مقابل واردکنندگان قرار می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۸۶۴

مناقبی گفت: برای من واردکننده شناسنامه‌دار که بیش از ۳۰ سال است در این حوزه فعال هستم از هنگام تائید ثبت سفارش تا زمان تخصیص و واریز ارز، درخواستم بررسی می‌شود حالا چگونه ممکن است استنت قلب آن هم به دو میلیون یورو ثبت سفارش باشد اما به جای آن کابل برق ترخیص شود.

علیرضا مناقبی عضو هیات رئیسه مجمع واردات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص به حداقل رسیدن اختلاف قیمت ارز نیمایی با نرخ بازار آزاد گفت: در چند ماه اخیر هر وقت من و یا سایر تشکل‌های بخش خصوصی تریبونی داشتیم، اعلام کردیم که برای کار کردن، ثبات اقتصادی می‌خواهیم. اگر امروز با شرایط تحریم  وظیفه ملی بخش خصوصی سنگین‌تر شده است دولت و نهادهای تاثیر گذار حداقل یک ثبات نسبی را برای ما به وجود آورند تا بتوانیم به وظیفه خود برسیم، نه اینکه امروز وضعیت به گونه‌ای باشد که عملا ما را(واردکنندگان) در مقابله مردم قرار دهند.

وی ادامه داد: مصرف کننده همیشه قیمت اجناس را با ارزان‌ترین قیمت ارز محاسبه می‌کند اگر ارز نیما پایین‌تر از ارز آزاد باشد همان را مبنا قرار می‌دهد در صورتی که نمی‌داند ما بابت تبدیل ارز تخصیص یافته از سوی بانک به ارز فروشنده باید هزینه کنیم یا بابت نقل و انتقال پول به بانک فروشنده باید کارمزد پرداخت کنیم. اینها همه هزینه‌هایی است که مبلغ بزرگی را شامل می شود

وی ادامه داد: زمانی که ارز بازار آزاد ارزان‌تر می‌شود همان نرخ مورد محاسبه قرار می‌گیرد در حالی که مردم نمی‌دانند واردکنندگان شناسنامه‌دار و افرادی که قانونی رفتار می‌کنند اصلا این ارز را دریافت نمی‌کنند و تنها استفاده ارز آزاد برای ما گرفتن مقدار محدودی برای هزینه‌های هتل و رفت و آمد در کشور دیگر است و نتیجه این اتفاقات این است که ما را در مقابل مردم قرار می‌دهند.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر گرفتن ارز برای واردات استنت قلب اما ورود کابل برق گفت: وقتی برای واردات یک کالا باید هفت خان رستم طی شود، انواع مجوزها گرفته شود و بر روی درخواست، از کارشناس وزارت صمت تا بانک مرکزی، گمرک و بانک عامل نظارت می‌کنند، چگونه می‌شود یک چنین تخلفی انجام داد، غیر از این است که این تخلف حاصل یک کار شبکه‌ای است و تمام افراد از آن ذینفع هستند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: برای من واردکننده شناسنامه‌دار که بیش از ۳۰ سال است در این حوزه فعال هستم از هنگام تائید ثبت سفارش تا زمان تخصیص و واریز ارز، درخواستم بررسی می‌شود حالا چگونه ممکن است استنت قلب آن هم به دو میلیون یورو ثبت سفارش باشد اما به جای آن کابل برق ترخیص شود.

مناقبی با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر نفی واردات و تقبیح آن گفت: آن قسمت واردات بد است که به فردی مجوز می‌دهید که این کاره نیست و در نتیجه، نه می‌توانید از آن مالیات بگیرید و نه می‌توانید روی آن نظارت داشته باشید.

وی ادامه داد:  در جریان واردات کابل برق، آیا یک واردکننده عادی یا من علیرضا مناقبی می‌توانم این کار را انجام دهم؟ در این پروسه از روزی که ثبت سفارش انجام شده، می‌دانستند قرار است کابل بیاید، چه موقع بار قرار است برسد و چگونه می‌آید حالا اگر می‌خواهیم نادیده بگیریم، بحث دیگری است.

مناقبی افزود: یک موقعی می‌گفتند این تخلفات موردی است اما الان که دیگر چند صد مورد شده است، نمی‌توان اسم موردی روی آن گذاشت. این ارقام کلانی که ارز می‌دهند و تخلف می‌شود، به افراد فعال واقعی و شناسنامه‌دار که نمی‌دهند حالا اگر می‌خواهند شانتاژ کنند بحث دیگری است.

وی در خصوص استفاده از کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف و تخلفات مالیاتی در این حوزه گفت: امروز مدام در بوق و کرنا می‌کنند که از کارت‌های یک بار مصرف استفاده می‌شود تا از مالیات فرار کنند. در حالیکه امروز هر کالایی که وارد می‌شود حتی با همان کارت یکبار مصرف، خیلی راحت می‌توان صاحب اصلی آن را پیدا کرد اما وقتی این اتفاق صورت نمی‌گیرد یعنی اراده‌ای برای آن نیست.

عضو هیات رئیسه مجمع واردات با تشریح روند ترخیص کالا از گمرکات کشور گفت: کالایی که در گمرک است یا باید توسط صاحب کالا یا وکیل وی اظهار و سپس ترخیص شود. پس اگر صاحب کالا یک فرد بی‌سواد بوده، یک وکیلی بوده که کالا را ترخیص کرده است آیا نمی‌شود از طریق آن وکیل به فرد اصلی رسید؟ خب آقایان چرا اینکار را نمی‌کنند؟ پس پیدا کردن فرد اصلی کار سختی نیست.

وی در خصوص تنظیم بودجه سال آینده و حذف درآمدهای نفتی و جایگزینی آن با درآمدهای مالیاتی گفت: قرار است این افزایش درآمد از فراریان مالیاتی تامین شود که با این سیستم، فرد بدهکار هم فرد روستایی است که ۵۰۰ میلیون تومان بدهی دارد اما کل دارایی آنها ناچیز است حالا به چه طریقی می‌خواهند از این‌ها مالیات بگیرند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز