خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

یک درصد جمعیت کشور ۸۵ درصد دارایی را در اختیار دارند/ مقصد بعدی نقدینگی، بورس است/ وجوه نقد وارد بازار مسکن نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۸۵۸

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امسال مقصد نقدینگی بازار سرمایه و بورس است، گفت: چیزی حدود یک درصد جمعیت کشور حدود 85 درصد دارایی ها را در اختیار دارند بنابراین صاحبان نقدینگی، مقصد بعدی را انتخاب می کنند که انها هم بازار بورس را به خوبی می شناسند.

علی سعدوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت سه بازار طلا،  ارز و مسکن در چند روز اخیر اظهار داشت: این رفتارهای قیمت مسکن، ارز و طلا در بازار، سال‌های گذشته هم تکرار شده است. بارها شاهد آن بودیم که برخی از قیمت‌ها دوره ثبات را داشته‌اند، بعد از مدتی دچار جهش قیمتی شده‌اند و مجددا در حالت رکود و ثبات قیمت قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در زمینه بازار ارز، سیاست دولت این بوده و سال‌های سال هم ادامه پیدا کرده است، گفت:  در بازار مسکن هم همواره شاهد آن هستیم که سال‌ها قیمت ثابت می‌ماند، بعد جهش می‌یابد و بازار وارد دوره رکود چند ساله می‌شود و به تدریج دوباره شاهد تغییر قیمت‌ها می‌شویم.

این کارشناس اقتصادی افزود: واقعیت این است که قیمت مسکن کاملا منطبق بر افزایش نقدینگی رشد یافته است و معتقد هستم که مقداری پیش جهش هم در این بازار وجود دارد. احتمالا رکود بخش مسکن در آینده، نزدیک رکود عمیقی خواهد بود و چندین سال ادامه خواهد پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش چند روزه قیمت دلار به نظر نمی‌رسد که کاهش قابل توجهی در بازار مسکن داشته باشد، گفت: معتقدم قیمت مسکن به سمت ثبات در حال حرکت است و به نقطعه تعادلی می‌رسد.

سعدوندی اظهار داشت: هر یک از بازارهای مسکن، طلا و ارز و... استقلال خود را حفظ خواهند کرد. افراد سبدی از دارایی‌ها دارند که بخشی از دارایی آنها را مسکن،  پول بانکی،  طلا و دار تشکیل می‌دهد که بعید است بین این دارایی‌ها تغییرات گسترده صورت بگیرد.

وی افزود:‌ بنابراین اینکه در یک ماه قیمت طلا یا ارز کاهش یافته یا به ثبات رسیده، ممکن است که به صورت حاشیه‌ای شاهد مهاجرت اندکی وجوه نقد به سمت بازار مسکن باشیم اما تحلیل‌ها حاکی از آن است که بازار مسکن به اشباع رسیده است و به سمت رکود در حال حرکت است. مگر اینکه سیاست دولت تغییر کند و با افزایش سقف تسهیلات توان خرید مردم را افزایش دهد.

سعدوندی با بیان اینکه در دوره رکود مسکن ممکن است چند درصد افت قیمت‌ رخ دهد،‌ ادامه داد: اما معمولا قیمت‌های اعلامی به ثبات می‌رسند و از آنجایی که بازار راکد است،‌ فروشندگان مقدار بیشتری تخفیف دهند بنابراین شاید قیمت اعلامی تغییر زیادی نداشته باشند اما قیمت معاملات کاهش بیشتری خواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که به نظر شما با رکود در بازار مسکن و کاهش قیمت ارز و طلا مقصد بعدی نقدینگی کدام بازار است، گفت:‌امسال مقصد نقدینگی بازار سرمایه و بورس است.

وی درباره عدم آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما نابرابری شدیدی در دارایی نقد در نزد بانک‌ها وجود دارد. چیزی حدود یک درصد جمعیت کشور حدود 85 درصد دارایی‌ها را در اختیار دارند، بنابراین صاحبان نقدینگی، مقصد بعدی را انتخاب می‌کنند که آنها هم بازار بورس را به خوبی می‌شناسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز