خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

قدرت مانور تولیدکنندگان کاهش یافته است/ هیچ استدلال منطقی برای کاهش نرخ دلار وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۱۵۳

یک فعال اقتصادی اظهار داشت: مشکل این است که با افزایش دستمزد، قیمت انرژی و مالیات، سرمایه در گردش بنگاه‌ها هنوز افزایش نیافته است، بنابراین در این شرایط قدرت مانور تولیدکننده در جریان تولید کاهش یافته است.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با ایلنا در مورد طرح تامین مالی مولد که قرار است بانک مرکزی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و خروج از رکود آن را تدوین کند، گفت: باید از آقای همتی پرسید که منابع این طرح از کجا تامین خواهد شد؟ آیا می‌خواهند اسکناس چاپ کنند؟ بانک‌های تجاری که حال و روز خوبی ندارد، پس از کجا تامین خواهد شد؟ باید توجه داشت که سهم بخش صنعت از تسهیلات نظام بانکی  از ۳۵ درصد سال ۹۲ به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تمام صنایع کشور اعم از کوچک و بزرگ تشنه تسهیلات بدون وثیقه با بهره کم هستند و باید در این طرح مشخص شود که این حمایت از صنایع بزرگ خواهد بود یا  SME‌ها، برای مواد اولیه خواهد بود یا ماشین آلات، برای تامین سرمایه در گردش است یا سرمایه‌گذاری سنگین؟ قبل از هر کاری باید به اینگونه پرسش‌ها پاسخ داد.

دانشمند حمایت از SME‌ها را اقدام مناسب دانست و افزود: صنایع بزرگ برای بهره مندی از تسهیلات حتی می‌توانند تابلوی کارخانه خود را به عنوان وثیقه ارایه دهند اما صنایع کوچک با تعداد کارگر ده یا پانزده نفری که در گوشه‌ای از شهرک صنعتی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و هیچ وثیقه‌ای ندارد چگونه از این تسهیلات استفاده کند؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مشکل اساسی بنگاه‌های تولیدی در حال حاضر سرمایه در گردش است، گفت: روزی که یک تولید کننده با دلار هزار تومانی مثلا صد میلیون تومان سرمایه در گردش داشت، حالا هم با دلار ۱۲ هزار تومانی همان میزان سرمایه در گردش را دارد در حالیکه این رقم باید مثلا به یک و نیم میلیارد افزایش می‌یافت.

وی خاطرنشان کرد: مشکل این است که با افزایش دستمزد، قیمت انرژی و مالیات، سرمایه در گردش بنگاه‌ها هنوز افزایش نیافته است، در این شرایط قدرت مانور تولیدکننده در جریان تولید کاهش یافته است. بنابراین با دلار حسن روحانی نمی‌توان ژست زمان احمدی نژاد را گرفت.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در گذشته تولیدکننده با پرداخت ۱۰ تا ۱۵ درصد کالاها، گشایش اعتبار و کالاها را وارد می‌کرد. همچنین ۵۰ درصد کالا به عنوان پشتوانه در گمرک می‌ماند و ۵۰ درصد بقیه را در تولید به کار گرفته تا ۵۰ درصد دوم را از گمرک ترخیص کند. در این شرایط که با مشکلات سیستم بانکی و ال سی رو‌به‌‌رو هستیم، تولیدکننده برای تامین مواد اولیه باید صددرصد قیمت اجناس را بپردازد و این موجب شده تا جریان نقدینگی نیز به هم بریزد.

دانشمند در مورد دلیل اصلی کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت:  باید این را از آقای روحانی پرسید، دولت به عنوان بزرگترین دارنده ارز در کشور هر زمان خواست نرخ را بالا می‌برد و هر زمان خواست پایین می‌آورد، بنابراین هیچ استدلال منطقی و اقتصادی پشت این موضوع نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز