خبرگزاری کار ایران

حسین اسفندیاری اعلام کرد:

انجام ۳۳ پرواز حج تمتع تا صبح امروز/ جابجایی ۸۲۰۰ زائر از ۱۹ فرودگاه کشور

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۳۵۹

حسین اسفندیاری از انجام ۳۳ پرواز حج تا صبح امروز خبر داد و گفت: حدود ۸۲۰۰ زائر با این پرواز‌ها جابجا شده اند.

به گزارش ایلنا، حسین اسفندیاری، با اشاره به اینکه پروازهای حج تمتع در کشور از روز ۱۷ تیرماه آغاز شده، اظهار کرد: پروازهای حج تمتع به مدت ۲۹ روز ادامه دارد، ابتدا پروازهای مدینه شروع شده و در این مدت پروازها به فرودگاه مدینه می روند.

وی ادامه داد: این دسته از حجاج ابتدا زیارت حرم نبوی و قبرستان بقیع را انجام داده و بعد برای حج مشرف می شوند، بعد از مدتی پروازهای مدینه قبل و مدینه بعد توامان انجام شده و سپس تنها پروازهای مدینه بعد انجام می شوند. پروازهای رفت حجاج در تاریخ ۱۴ مرداد ماه به اتمام خواهد رسید.

اسفندیاری با اشاره به پروازهای برگشت حجاج نیز گفت: عملیات برگشت ۱۹ روز طول می کشد و در بازه ۲۶ مرداد تا ۱۳ شهریور انجام خواهد شد. بازه برگشت به خاطر شرایط فرودگاهی در فرودگاه های عربستان سعودی زمان کمتری دارد.

وی شرایط پروازهای حج را خاص توصیف کرد و افزود: سالانه چیزی حدود ۶۰ میلیون مسافر در فرودگاه های کشور جابجا می شوند، اما پرواز حج پرواز خاص است و همت بیشتری می طلبد. علت این موضوع این است در این پروازها بیش از ۸۶ هزار حاجی در یک بازه زمانی کوتاه باید عازم حج شوند و در بازه زمانی کوتاه برگردند.

اسفندیاری ادامه داد: ناوگان و فرودگاه های ما در بخشی از زمانبندی پروازهای حج تعیین کننده هستند. طرف مقابل نیز مقرراتی برای نشست و برخاست هواپیماها و ورود و خروج پروازها دارد و در این زمینه ما باید آن مقررات را اعمال کنیم.

وی افزود: مساله دیگر این است که قسمت عمده حجاج، یعنی شاید بالای ۹۵ درصد از حجاج کشور ما در طول عمر یکبار چنین فرصتی دارند و مساله ای نیست که قابل تکرار باشد. برای همین همه کسانی که خدمت به حجاج می رسانند سعی دارند این عمل را به بهترین نحو انجام دهند.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه امسال تنها شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» امسال پروازهای رفت و برگشت حجاج به کشور را انجام می‌دهد، بیان کرد: در سال‌های گذشته سعودی ها اصرار داشتند که نیمی از حجاج کشور را بر اساس مقررات هوانوردی خود حمل کنند اما امسال به شکل ناگهانی اطلاع دادند در عملیات انتقال حجاج ایرانی مشارکت نمی‌کنند.

وی افزود: به همین دلیل دوستان ما در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همت کرده و تمام هواپیماهای پهن پیکر خود را برای این پروازها آماده کردند.

اسفندیاری با اشاره به انجام ۳۳ پرواز حج از روز ۱۷ تیر تا ساعت ۹ صبح امروز گفت: تاکنون حدود ۸۲۰۰ نفر زائر یعنی حدود ۱۰ درصد حجاج به سلامت انتقال پیدا کردند. نکته جالب این است که امسال کمترین تاخیر را نسبت به سال های گذشته داشتیم. غیر از دو پرواز که به خاطر دیرکرد حجاج با یک ساعت تاخیر انجام شده، همه پروازهای دیگر حداکثر با ۱۰ دقیقه تاخیر انجام شده و این همتی را می رساند که در داخل کشور برای انجام بی اشکال پروازهای حج وجود دارد.

وی ادامه داد: ۱۹ فرودگاه کشور عملیات حج را انجام می دهند، این فرودگاه‌ها به ترتیب بیشترین زائر شامل فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مشهد، اصفهان، همدان، اهواز، شیراز، گرگان، ساری، تبریز، کرمان، ارومیه، بیرجند، یرد، زاهدان، کرمانشاه، زنجان، بوشهر و یزد می‌شوند.

اسفندیاری افزود: البته در سالیان گذشته پروازهای حج از فرودگاه اردبیل نیز اجرا می شد، اما با توجه اینکه باند اصلی فرودگاه اردبیل در حال بازسازی اساسی استف فعلا پرواز حج از این فرودگاه انجام نمی‌شود. این فرودگاه پس از اتمام تعمیرات اساسی از سال‌های آینده برای پروازهای حج مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

راهبر عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه تعداد پروازهای حج توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» اعلام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه نوع هواپیما ممکن است در پروازها عوض شود، تعداد پروازها دقیقا مشخص نیست. همواره تغییر کوچکی در تعداد پروازها وجود دارد و ممکن است برخی کاروان ها ترکیب شوند.

اسفندیاری به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای انجام بی اشکال پروازهای حج اشاره کرد و افزود: برنامه ریزی در دو سطح انجام می شود، در سطح عمومی که قابل مشاهده برای عموم مردم است، ترمینال‌ها ، محوطه‌ها، محل اسکان حجاج در صورت تاخیر و ... آماده می‌شوند. این اقدامات به خوبی انجام شده. وضع محوطه‌ها و ترمینال های فرودگاهی کاملا آماده است.

وی ادامه داد: این برنامه ریزی به هماهنگی حدود ۱۹ ارگان بستگی دارد که تعداد زیادی از آن‌ها در فرودگاه هستند. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پلیس، گمرک، گذرنامه، بخش های هندلینگ، وزارت اطلاعات و ... در یک برنامه‌ریزی مشترک و کار هماهنگ طوری برنامه ریزی می‌کنند که جریان منظم برای حج وجود داشته باشد.

اسفندیاری با اشاره به ضرورت انجام اقدامات تخصصی از جمله برنامه ریزی برای آماده سازی سامانه‌های ناوبری برای انجام بی اشکال پروازهای حج تمتع گفت: بخش تخصصی این اقداماتباید در فضا و آسمان کشور و همچنین در بخش‌های فنی فرودگاه‌ها انجام شود. این اقدام شامل آماده سازی سیستم های ناوبری، سیستم های فنی، سیستم های عملیاتی و ... می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه‌ها به صورت مداوم در طول سال بازرسی و آماده سازی می‌شوند، افزود: اما در ایام حج به خاطر بازه زمانی فشرده و فرصت کم، این اقدام با دقت و سرعت بیشتر انجام شده و به مردم اطمینان می دهم که به خوبی انجام می شود تا یک فضای امن و ایمن برای پروازها برقرار باشد.

این مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پایان با اشاره به ضرورت رجوع زائران و خانواده‌ها به پرتال‌های فرودگاهی برای دریافت اطلاعات پروازهای حج تمتع گفت: خواهش می کنم عزیزان، مخصوصا در بازه پروازهای برگشت، به درگاه الکترونیک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران که اطلاعات همه فرودگاه‌ها در آن وجود دارد، رجوع کنند

وی خاطر نشان کرد: تمام مشخصات فرودگاه‌ها و اطلاعات مورد نیاز زائران در این پرتال‌ها وجود دارد، با مراجعه به درگاه الکترونیکی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به نشانی www.Airport.ir می‌توان به پرتال تمام فرودگاه‌های درگیر در عملیات حج دسترسی پیدا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز