خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهادکشاورزی عنوان کرد:

88 درصد طرح آبیاری و زهکشی اردبیل معطل تامین آب توسط وزارت نیرو/ تدوین آیین نامه حفاظت خاک تا 6 ماه آینده

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۶۰۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: لایحه خاک در انتهای خرداد ماه سالجاری به ما ابلاغ شده و ما با تشکیل کارگروه تخصصی در حال تدوین آیین نامه آن برای ارسال به هیات دولت هستیم.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیمراد اکبری در حاشیه بازدید از شبکه فرعی آبیاری و زهکشی استان اردبیل در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تقریبا 96 درصد این طرح اجرا شده است، اظهار کرد: به دلیل عدم تامین آب توسط وزارت نیرو از 42 هزار اراضی مربوط به این طرح، تنها 5 هزار و 500 هکتار از آن به زیر کشت رفته است.

 وی تاکید کرد: قرار بر این بود طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور به طور همزمان توسط وزارت جهاد کشاورزی و نیرو انجام شود اما وزارت نیرو از اجرای طرح عقب مانده است.

 اکبری کمبود اعتبار را دلیل عقب ماندگی وزارت نیرو در اجرای طرح عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو به ما قول داده است که تا شهریور ماه بخشی از کار که مربوط به این وزارتخانه است را به پایان برساند تا آب مورد نیاز برای کشت در این اراضی فراهم شود.

وی افزایش 2 برابری تولید محصولات کشاورزی در غرب و شمال غرب کشور را از نتایج مهم اجرای کامل طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در این مناطق عنوان کرد.

 این مسئول یادآور شد: اجرای این طرح با تائید مقام معظم رهبری و با تخصیص اعتبار از محل ذخایر صندوق ذخیره ارزی در حال اجرا است.

کبری اعتبار برآورد شده برای این طرح را یک هزار و 470 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این رقم تا کنون یک هزار و 126 میلیارد تومان آن هزینه و بیش از یکهزار و شش میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

 وی زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد استفاده برای اجرای این طرح را ایجاد 623 کیلومتر جاده بین مزارع، 11 هزار کیلومتر کانال‌کشی و لوله‌گذاری، 232 هزار قطعه انواع شیرآلات و 12 میلیون انواع اتصالات برشمرد.

 اکبری این طرح را یکی از بزرگترین طرح های اجرای سامانه سنتر پیورت دانست و افزود: در این طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور بیش از 19 هزار هکتار از اراضی مجهز به سامانه سنتر پیوت هستند و با هزار و 350 دستگاه این پروژه بزرگترین سامانه آبیاری به این روش در جهان به شمار می‌آید

 وی تاکید کرد: منابع تامین آب برای اجرای طرح در استان اردبیل از آب‌های خروجی مانند رودخانه ارس و همچنین سد مخزنی خدا آفرین است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز  تدوین آیین‌ نامه لایحه خاک خبر داد و گفت: لایحه خاک در انتهای خرداد ماه سالجاری به ما ابلاغ شده و ما با تشکیل کارگروه تخصصی در حال تدوین آیین نامه آن برای ارسال به هیات دولت هستیم.

اکبری در پایان سخنان درباره میزان اشتغالزایی طرح گفت: اجرای طرح شبکه‌ آبیاری و زهکشی برای بیش از 12 هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز