خبرگزاری کار ایران

اردکانیان در اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه:

روسیه و قزاقستان از امتیاز مسیر شمال به جنوب ایران برای صادرات غلات برخوردار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۰۵۳

وزیر نیرو اعلام کرد: روسیه و قزاقستان می‌توانند از مسیر شمال – جنوب ایران به عنوان یک راه کوتاه‌تر برای صادرات غلات استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در نشست خبری اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه اظهار داشت: در شرایط عادی هم نگاه به همسایه و کشورهای منطقه سیاست راهبردی ایران است و قطعا توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه تاب‌آوری ما و همسایگان را در مقابل یکجانبه‌گرایی، تعرض و تحریم‌ها بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد الحاق ایران به منطقه اقتصادی اوراسیا به تصویب رسیده است، افزود: این موافقت‌نامه تحرک وسیعی در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و تاثیر زیادی در افزایش تاب‌آوری در مقابل تهدید‌ها دارد.

وزیر نیروی کشورمان همچنین گفت: وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون همکاری با روسیه و افغانستان، تاجیکستان و ارمنستان وظیفه قابل ملاحظه‌ای در عملیاتی کردن این راهبرد جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی گفت: با عملیاتی شدن موافقت‌نامه الحاق ایران به اوراسیا با توجه به اینکه روسیه و قزاقستان بزرگترین صادرکنندگان غلات هستند، مسیر شمال – جنوب ایران می‌تواند به عنوان یک امتیاز و راهی برای صادرات از مسیر کوتاه‌تر باشد علاوه بر این کشورمان نیز می‌تواند نیازهای خود را در حوزه این محصولات تامین کند.

وی افزود: همچنین ما می‌توانیم نیاز کشورهای منطقه را به صورت‌های مختلف از جمله امکان تولید آرد برآورده کنیم.

اردکانیان افزود: توافق خوبی بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و دستگاه مربوطه در روسیه برقرار شده امیدواریم با رفع برخی تنگناهای مرادوات بانکی این روند سرعت گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: در زمینه نفت و گاز مذاکرات خوبی با وزیر نفت کشورمان انجام شده است. در زمینه برق نیز مذاکرات فشرده‌ای با کشورهای همسایه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در دست انجام است که سیستم برق ایران با شبکه روسیه سنگرون شود. این اقدام راه را برای پایداری شبکه‌ها و افزایش تبادل و ارتباط با منطقه فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: فرصت‌های خوبی نیز در زمینه خدمات فنی مهندسی در قالب کمیسیون مشترک و بر پایه مذاکرات فراهم شده است. همچنین برای تشکیل شرکت‌های مشترک و عرضه این خدمات به کشورهای منطقه نیروگاه تجدیدپذیر زمینه‌سازی شده و همکاری‌هایی در ساخت پنل‌های خورشیدی نیز خواهیم داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز