خبرگزاری کار ایران

اسپوتنیک بررسی کرد؛

آسیب جنگ اقصادی آمریکا و چین بر اقتصادهای نوظهور

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۸۱۸

با بالا گرفتن تنش ها بین چین و آمریکا تهدید ها و فرصت های زیادی برای کشور های در حال توسعه به وجود آمده است که با وجود مشکلات به وجود آمده امکان استفاده مثبت از این بحران نیز وجود دارد

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، بازار های در حال ظهور و همینطور ارز های دو کشور چین و آمریکا درپی تنش‌های به وجو آمده بین دو کشور،  بازار سرمایه‌گذاری را تا میزان زیادی متزلزل کرده است تا جایی که میزان مشارکت سرمایه‌گذاران به طرز عجیبی کاهش یافته است. اگر چه بازارهای تجاری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سعی می‌کنند از خلاءهای به وجود آمده برای جذب سرمایه‌های بی‌هدف در کشور خود استفاده کنند.

تنش‌های اقتصادی بین چین و آمریکا در پی اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی صورت گرفت. در این بین کشورهای زیادی بر افزایش تولید ناخالص داخلی خود پس از تنش ها سرمایه‌گذاری کرداند.

بازار کشورهای آسیای شرقی با  شروع تنش‌ها با نوسان سه و هفت دهم درصدی  همراه بوده است و کشورهایی که هم با چین و هم با آمریکا شریک تجاری هستند، با افزایش تنش‌ها با مشکل رو‌به‌رو شدند.

مشکل اینجاست که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند تصور روشنی نسبت به ارتباط چین و آمریکا داشته باشندو همین باعث کاهش شاخص‌های این کشورهای در حال توسعه بوده‌اند.

واقعیت این است که ارزش پول شمار زیادی از اقتصادهای در حال ظهور، به این دلیل این مساله با کاهش مواجه بوده است.

اگر چه میزان رقابت میان بورس‌های ارزان‌تر و واحدهای پول کم‌ارزش‌تر بیشتر شده و باعث جذب سرمایه می‌شود ولی به طور کلی ریسک  مبادلات تجاری را بالا می‌برد و سود ناشی از آن ر ا کمتر خواهد کرد.

یک متخصص بانک «گلدمن ساکس» در یادداشتی در این‌باره نوشت: «با وجود افزایش فشارها بر اقتصادهای در حال توسعه جهان که با چین و آمریکا مبادله تجاری انجام می‌دهند، در نهایت تنش‌ها برای آنها با امکان رشد اقتصادی بیشتر همراه خواهد بود».

بدیهی است کشورهایی که اقتصادشان مبتنی بر وام و تجارت خارجی است، در این بین متضرر خواهند شد. از جمله آرژانتین و ترکیه که در ماه‌های اخیر نیز شاهد کاهش نرخ ارزش پولی خود بودند. این دو کشور به مقدار زیادی در بخش خصوصی و دولتی به آمریکا مقروض بودند که با افزایش نرخ بهره آمریکا با مشکل مواجه شدند.

تنش‌های بین چین و آمریکا نیز به همین صورت می‌تواند باعث چنین مشکلاتی در سایر اقتصادهای نوظهور باشد.

«جیمز لرد» در تیم تحقیقاتی مورگان استنلی نوشت: «ما معمولا ریسک‌های کوتاه مدت را در نظر می‌گیریم و ریسک‌های بلند مدت را تفسیر نمی‌کنیم که در این مورد ریسک بلندمدت همان احتمال اعمال تعرفه های مجدد است».

در این یادداشت همچنین آمده است  که اقتصادهای نوظهور هنوز می‌تواننند در زمینه‌های زیادی که هنوز شامل تعرفه های آمریکا و چین نشده است، سرمایه‌گذاری کنند.

تنش‌های موجود بین دو اقتصاد بزرگ دنیا بر دوش سرمایه‌گذاران جهانی سنگینی می‌کند. بعضی از مشارکت‌کنندگان بورس معتقدند نوسانات دیگری در راه است در حالی که خیلی از کشورهای در حال توسعه در صورت کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش مقروضات شیب رو به رشدی در اقتصاد خود نخواند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز