خبرگزاری کار ایران

تلاش شرکت‌های فناوری آسیایی برای دور زدن تعرفه‌های آمریکا

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۱۸۱

با به گوش رسیدن زمزمه های اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا بر محصولات الکترونیکی و کامپیوتری، شرکت‌های آسیایی به دنبال راه حل‌های جدید برای ادامه حیات اقتصادی خود هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از  نیکی، صنایع تکنولوژی شرق آسیا در پی اعمال تعرفه‌ها توسط آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. این در حالی است که آمریکا تهدید به اعلام تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر ۳۰۰ ملیارد دلار دیگر از کالاهای چینی کرده است.

وزارت تجارت آمریکا در روز دوشنبه رسما اعلام کرد که احتمال اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی جدیدی بر کالاهایی که تا کنون از تعرفه‌ها در امان بوده‌اند، وجود دارد. تا کنون سه هزار و ۸۰۰ مورد دیگر به لیست کالاهای در لیست تعرفه‌های جدید افزوده شده است.

شرکت «ایسوز تک» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های کامپیوترهای خانگی و لپ تاپ اعلام کرده است که احتمال دارد به دلیل اعمال تعرفه‌ها، محصولات خود را خارج از چین تولید کند.

تلاش  شرکت‌های فناوری آسیایی برای دور زدن تعرفه‌های آمریکا

«سامسون هو» مدیرعامل این شرکت گفت: «ما از سال گذشته برنامه‌ای برای مقابله با تعرفه‌های آمریکا داشتیم که امسال ممکن است آن را عملی کنیم. این تعرفه‌ها شامل ۳۲۵ میلیارد دلار کالاهای الکترونیک و لپ تاپ خواهد بود.»

وی ادامه داد: «۱۵ درصد صادرات محصولاتمان به آمریکا است. صادر کنندگان قطعات نوت بوک شامل «پگاترون»، «کومپال الکترونیک» و «ویترون» هستند که بخشی از قطعات آی فون و آی پد را نیز تولید می‌کنند. ما ممکن است تولیدات مادر بورد و همینطور کارت گرافیکی و برخی قطعات اصلی را در کشورهای تایوان و ویتنام انجام دهیم تا مشمول تعرفه‌ها نشوند».

«فاکس کن» یکی از مهمترین تولیدکنندگان اپل گفته است که ممکن است تولید خود را در تایوان ادامه دهد و در نتیجه بحث اعمال تعرفه‌ها در نهایت برای تایوان مثبت تمام خواهد شد.

فاکس کن یکی از مهمترین صادر کنندگان چین است که قراردادهای تولیدی زیادی نیز با آمریکا دارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اعمال تعرفه‌ها در نهایت برای کشورهای همسایه چین با رشد اقتصادی همراه خواهد بود. بسیاری از تولید کنندگان محصولات آی فون، نگران افزایش تعرفه‌ها بر این محصولات بوده و در صدد یافتن راه حل برای دور زدن اعمال تعرفه‌ها هستند.

تلاش  شرکت‌های فناوری آسیایی برای دور زدن تعرفه‌های آمریکا

 

بسیاری از برندها ریشه‌های تولید خود را در چین می‌بینند و از این بابت می‌خواهند آینده مثبتی را در بحث اعمال تعرفه‌ها برای خود رقم بزنند.

احتمال می‌رود با افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها بر کالاهای الکترونیک، کره‌جنوبی با افزایش صادرات دو میلیارد دلاری مواجه شود و همینطور با افزایش تولید شرکت‌هایی چون سامسونگ و ال جی رو‌به‌رو باشیم.

با کاهش تولید شرکت‌های تلفن همراه در کره‌جنوبی از پایان سال ۲۰۱۸ میلادی، اعمال تعرفه‌های آمریکا بر چین می‌تواند آینده خوبی را برای محصولات این کشور در آمریکا رقم بزند.

«دوریس سو» مدیر عامل شرکت «گلوبال ویفر» در این‌باره گفت: «انتظار بر این بود که از نیمه دوم سال شاهد افزایش تقاضا برای محصولات سیلیکونی و الکترونیکی باشیم که بحران‌های موجود، فضایی مه‌آلود را بر این صنعت حاکم کرده است.»

«روی چان لی» معاون مدیر کل سازمان تجارت تایوان نیز چنین اظهارنظر کرد:‌‌ «تایوان به عنوان میزبان بسیاری از برندها در سال ۲۰۱۹ با کاهش دو و یک دهم درصدی تولید ناخالص داخلی خود رو‌به‌رو بود. عواقب برای چین نیز ممکن است گران‌تر تمام شود و حتی می‌تواند تولید ناخالص داخلی این کشور را تا یک درصد کاهش دهد.»

تنش‌ها باعث شده بسیاری از شرکت‌ها، مقرهای خود را از چین به کشور های همجوار منتقل کنند. کاری که به نظر می‌رسد هدف دونالد ترامپ از این جنگ اقتصادی بوده است.

«پگاترون» مونتاژ کننده مهم شرکت آی فون نیز در حال سرمایه‌گذاری در جزیره «باتام» در اندونزی است تا بتواند زیر ساخت‌های صنایع این جزیره را در خدمت بگیرد.

لی در ادامه گفت: «رسیدن به یک توافق محکم بعید به نظر می‌رسد چرا که مسائل آمریکا و چین پیچیده است و هر لحظه این تنش‌ها ممکن است افزایش یابد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز