خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با ایلنا:

تمام اموال«زنجانی» در کیش تعیین تکلیف شده‌است/ تلاش برای جذب گردشگر چینی و روسی به جزیره/ در کیش پالایشگاه نمی‌سازیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۳۶۷

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه به دنبال ورود گردشگر روسی و چینی به منطقه آزاد کیش هستیم، گفت: هر چند که میدان گازی کیش دومین مخزن بزرگ گازی کشور محسوب می‌شود اما تمام گاز این میدان به پالایشگاه سرزمین اصلی منتقل خواهد شد و قرار نیست پالایشگاهی برای این گاز خام در جزیره کیش احداث شود.

غلامحسین مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به افزایش ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردگشری در کیش اظهار داشت: به طور جدی واردات خودروهای هیبریدی و شارژی را دنبال می‌کنیم و در حال مذاکره با آقای جهانگیری هستیم تا اجازه واردات خودروهای هیبری و شارژی به جزیره کیش داده شود. از سوی دیگر به دنبال این هستیم که مینی ال ان جی را در جزیره راه‌اندازی کنیم واز این طریق سوخت تمام قایق‌ها و لنج‌ها را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: تمام این اقدامات در راستای حفظ محیط زیست کیش است تا جاذبه‌های محیط زیستی کیش از جمله مرجان‌ها و بالا بودن اکسیژن خالص در این جزیره حفظ شود.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش تاکید کرد: در حال حاضر جزیره کیش از جمله مناطقی است که بیشترین اکسیژن خالص را دارد اما این مزیت متاسفانه دیده نمی‌شود. معتقدم بازار و مراکز خرید و بخش‌های تجاری نباید به عنوان تنها مزیت جزیره باشد. می‌توان مزیت‌های دیگر کیش را هم به گردشگران معرفی کرد.

وی با بیان اینکه کیش باید یک مرکز رفاهی و آرام برای گردشگران باشد، گفت: وجود 42 کیلومتر ساحل در خلیج فارس می‌تواند یک مزیت قابل توجه باشد و آن را می‌‌توان به اولین پیست ماراتن استاندارد در منطقه تبدیل کرد.

مظفری ادامه داد: اگر کمپ‌های استاندارد ورزشی در کیش احداث شود دیگر نیازی نیست تیم‌های باشگاهی برای تمرین‌ها از کشور خارج شوند همچنین در فصل‌های سرد سال کیش می‌تواند میزبان تیم‌های باشگاهی خارجی هم باشد.

وی افزود: در حال حاضر ورزش‌های ساحلی در اصفهان و کویر یزد انجام می‌شود این در حالی است که کیش ظرفیت آن را دارد که تمام این ورزش‌ها در این جزیره انجام شود.

مظفری با اشاره به برگزاری مجمع جهانی سلامت با حضور نمایندگان 47 کشور در کیش اظهار داشت: چنین رویدادهایی می‌تواند در جزیره کیش برگزار شود تا کیش مقصد گردشگران خارجی هم باشد. معتقدم کیش می‌تواند مرکزی برای برگزاری رویدادهای استارت‌آپی و علمی باشد به همین دلیل در فاصله بسیار کوتاه نسبت به تجهیز ساختمانی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان اقدام کردیم.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان اینکه کیش می‌تواند مقصد گردشگری آموزشی و رویدادهای علمی باشد گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های پردیس کیش هفت هزار دانشجو در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد دارند و این ظرفیت‌هایی است که می‌توان آنها را توسعه داد.

وی با تاکید بر اینکه شاید ماهیت گردشگری کیش تغییر پیدا کند، گفت: باید تمام ظرفیت‌های گردشگری کیش را فعال کرد.

مظفری با بیان اینکه برای گردشگران و مسافران باید پکیج سفر به کیش تعریف کنیم، گفت: 158آژانس گردشگری و مسافرتی در جزیره فعال هستند که نهایت فعالیت آنها فروش بلیت مراکز تفریحی است حال اینکه این فعالیت را می‌توان از طریق یک اپلیکیشن هم انجام داد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش تاکید کرد: معتقدم آژانس‌های گردشگری باید بسته سفر از جمله تهیه بلیت هواپیما، اقامت، مراکز تفریحی و معرفی انواع جاذبه‌های گردشگری تعریف و تهیه کنند.

وی با تاکید بر اینکه کیش ظرفیت سه میلیون مسافر در سال را دارد، گفت: معتقدم در حال حاضر یک انحصار در گردشگری کیش وجود دارد که این انحصار باید شکسته شود و افرادی هم در این حوزه فعالیت می‌کنند که اهل فن نیستند. اقداماتی در دست اجرا است که تعداد مسافران کیش را افزایش دهد.

مظفری درباره توقف کالای همراه مسافر در مناطق آزاد اظهار داشت: تمام ارز مصرفی برای کالای همراه مسافر کمتر از صد میلیون دلار است که این رقم در کل مناطق آزاد به 600 میلیون دلار هم می‌رسد این در حالی است که همین کالای همراه مسافر یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و اگر در داخل کشور برای این موضوع محدودیت ایجاد کنیم مسافران کالاهای مورد نیاز خود را از ترکیه و یا سایر مقاصد خارجی تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: استدلال بانک مرکزی این است که کالای همراه مسافر تقاضای ارزی ایجاد می‌کند و در حال حاضر هم در این حوزه با مشکل مواجه هستیم اما بنده معتقدم منطقی پشت آن نیست چرا که کالای همراه مسافر می‌تواند باعث افزایش گردشگری داخلی شود.

مظفری افزود: در حال حاضر 3500 غرفه در کیش و 15 هزار غرفه در قشم تحت تاثیر این شرایط قرار گرفتند البته گفته می‌شود که مجوز واردات در مناطق آزاد بازهم تمدید خواهد شد به هر حال به طور قطع کالای همراه مسافر موجب ایجاد اشتغال در حوزه تجاری می‌شود و بهتر از این است که مردم برای رفع نیاز خود ارز را از کشور خارج کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش همچنین درباره ورود گردشگر خارجی به جزیره گفت: ورود گردشگر خارجی در سال 97 بیشتر از سال 96 بوده است اما آمار ورود گردشگر ناچیز است، برای مثال از کشور عراق تنها 5500 گردشگر وارد کیش شدند این در حالی است که ظرفیت ‌های بسیار بیشتری در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: پروازهای نجف و اربیل را می‌توان توسعه داد در حال حاضر برای برقراری پرواز به کشور کویت هم تقاضا وجود دارد پرواز بین کشورهای عمان و قطر هم برقرار است.

مظفری با بیان اینکه به دنبال ورود گردشگر روسی و چینی به منطقه آزاد کیش هستیم، گفت: مکاتباتی را با این دو کشور انجام دادیم و هم چین و هم روسیه حجم بالایی از گردشگر را دارند که می‌توانیم از این فرصت کنیم.

وی تاکید کرد: البته برخی از پروژه‌ها و فعالیت‌های گردشگری هم در جزیره کیش توجیه اقتصادی ندارد که یکی از آنها راه‌اندازی کشتی کروز بود. هر چند که سازمان منطقه آزاد کیش یارانه بابت آن پرداخت می‌کرد اما باز هم راه‌اندازی این فعالیت گردشگری توجیه اقتصادی نداشت.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش درباره تعین تکلیف اموال بابک زنجانی در جزیره کیش اظهار داشت: تمام اموال بابک زنجانی در جزیره کیش تعیین تکلیف و به وزارت نفت واگذار شدند و در حال حاضر اموالی نیست که تکلیف آن مشخص نشده باشد.

وی درباره راه‌اندازی میدان گازی در جزیره کیش گفت: تمام مسئولان به دنبال این هستند که فضای پاک و سالم جزیره کیش باقی بماند البته میدان گازی کیش هم نمی‌تواند خدشه‌ای به آن وارد کند. هر چند که میدان گازی کیش دومین مخزن بزرگ گازی کشور محسوب می‌شود اما تمام گاز این میدان به پالایشگاه سرزمین اصلی منتقل خواهد شد و قرار نیست پالایشگاهی برای این گاز خام در جزیره کیش احداث شود.

مظفری همچنین درباره ایجاد بانک‌های یاور در مناطق آزاد برای دور زدن تحریم‌های بانکی گفت: معتقدم مهمترین راهکار برای دور زدن تحریم‌ها و استفاده درست از سیستم‌های موجود در جهت مبادلات پولی، استفاده از ارزهای دیجیتال است.

وی افزود: می‌توان با فناوری بلاکچین در انجام مبادلات پولی فعالتی داشته باشیم اما متاسفانه در این حوزه کوتاهی کردیم ارزهای دیجیتال در همه دنیا تعریف شده‌اند و نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز