خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون انبوه سازان کشور در پاسخ به ایلنا:

تاخیر هشت ماهه دولت در اجرای کارت مصالح ساختمانی/ با وام خرید مسکن می‌توان صاحب 20 متر خانه در تهران شد

asdasd
کد خبر : ۷۵۹۲۵۰

رئیس کانون انبوه سازان کشور با بیان اینکه دولت برای ساماندهی بازار مسکن باید اقدام عاجل انجام دهد گفت: بهترین راهکار برای صاحب‌خانه کردن اجرای قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جمشید برزگر درنشست خبری امروز با اشاره به وضعیت بازار مسکن و اینکه بازار مسکن این روزها بسیار آشفته است و دولت باید اقدام عاجل برای ساماندهی بازار به اجرا در بیاورد گفت: طی شش سال گذشته دو بار بازار مسکن دچار افزایش قیمت شدید شد که هر بار دولت با دخالت به افزایش آشفتگی‌ها دامن زد.

وی ادامه داد: سال 91 و سال 97 با افزایش چند برابری نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی کشورمان بازار مسکن هم دچار تورم شد و هزینه تولید مسکن هم بالا رفت.

رئیس کانون انبوه سازان کشور با بیان اینکه بهترین راهکار برای ساماندهی به وضعیت بازار مسکن عدم دخالت دولت در این بازار است گفت: وقتی دولت وارد بازار می‌شود فضای رانتی برای عده‌ای به وجود می‌آید و به همین دلیل است که بازار از تعادل خارج می‌شود.

برزگر با تاکید بر افزایش قیمت قابل توجه مصالح ساختمانی گفت: در حالی که در سال گذشته میلگرد را یک میلیون و 200 هزار تومان تهیه می‌کردیم این رقم امسال به پنج میلیون و 200 هزار تومان رسیده است و قیمت فولاد هم به همین روند افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه باید پرسید چرا دولت با وجود دخالت‌های گسترده توان تنظیم بازار را ندارد گفت: هر چند که دولت مدعی است به دنبال کاهش قیمت تمام شده تولید مسکن است اما شاهد آن هستیم که هر روز تعرفه‌ها و عوارض های مختلفی وضع می‌شود و قیمت‌های آنها هم رو به افزایش است.

رئیس کانون انبوه سازان کشور با بیان اینکه قیمت مسکن یک مولفه‌ای است که چندین متغیر در آن اثرگذار است گفت: قیمت زمین، نیروی کار، نرخ تعرفه‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان، قیمت مصالح ساختمانی و ... بر قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار هستند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت درباره وضع تعرفه‌های دستگاه‌های خدمات رسان اظهار داشت: در حال حاضر برای هر متر مکعب 600 هزار تومان به دستگاه‌های خدمات رسان تعرفه پرداخت می‌شود این در حالی است که تمام این خدمات وظیفه حاکمیتی دستگاه‌ها محسوب می‌شوند.

برزگر با اشاره به سهم قابل توجه زمین در قیمت تمام شده مسکن گفت: چیزی حدود 50 درصد از قیمت مسکن متعلق به زمین است این در  حالی است که دولت می‌تواند در کاهش قیمت زمین نقش اساسی داشته باشد و سهم زمین را در قیمت‌ها به حداقل برساند.

رئیس کانون انبوه سازان کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اجرای طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی و ارائه انبوه مصالح به سازندگان مسکن برای کاهش قیمت تمام شده تولید اظهار داشت: هشت ماه است که دولت وعده اجرای این طرح را داده است اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و ما به عنوان انبوه‌سازان کشور در جریان جزئیات آ‌ن قرار نداریم.

وی ادامه داد: اساسا در کشور و در بازار مشکل کمبود مصالح ساختمانی وجود ندارد که با این طرح بخواهیم از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کنیم. دولت مدعی است که مصالح ساختمانی با واسطه به دست تولیدکنندگان مسکن می‌رسد و به همین دلیل قیمت مصالح ساختمانی در کارخانه تا زمانی که به دست تولید کننده مسکن برسد بسیار متفاوت است حال این سوال مطرح می‌شود که دولت چرا نمی‌تواند دست واسطه‌گران را کوتاه کند.

برزگر با اشاره به تسهیلات دولت برای خرید مسکن گفت: در حال حاضر در تهران 80 میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن داده می‌شود که مردم با این تسهیلات تنها می‌توانند 20 متر خانه خریداری کنند.

رئیس کانون انبوه سازان کشور تاکید کرد: معتقدم بهترین راهکار برای خانه‌دار کردن مردم اجرای قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن است و اگر این قانون به اجرا برسد بدون دخالت دولت می‌توان تعادل را در بازار ایجاد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز