خبرگزاری کار ایران

در نشست حاشیه‌ای نمایشگاه بین‌المللی نفت مطرح شد:

900 هزار میلیار تومان یارانه پنهان داریم/ قیمت سوخت واقعی نشود رغبتی برای استفاده از CNG باقی نمی‌ماند

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۷۸۴

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود، گفت: در حال حاضر با توجه به واقعی نبودن قیمت انرژی در کشور، کسی به سمت این سوخت رغبتی ندارد اما اگر قیمت‌ها واقعی شوند این سوخت صرفه اقتصادی داشته و میزان مصرف افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد خالدی سردشتی در نشست حاشیه‌ای بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت گفت: طی دو دهه پیش برنامه وزارت نفت در حوزه گاز این بود که گازرسانی صورت گیرد و امروز 94 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز هستند. 140 شهر بزرگ و کوچک و 27 هزار روستا تحت پوشش هستند و به طور کلی 97 درصد جمعیت شهری و 83 درصد جمعیت روستایی از این نعمت برخوردارند و بناست که تا 1400 این پروژه تکمیل شود اما ما نتوانسته‌ایم مطابق آنچه گاز برداشت می‌کنیم، برای توسعه کشور به نحو احسنت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای گاز برنامه جامع‌تری دنبال کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر 800 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود که با توجه به شرایط تحریم، باید از این نعمت برای برون‌رفت از این وضعیت استفاده کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: دولت باید لایحه‌ای در حوزه سوخت به مجلس بیاورد و یکی از برنامه‌ها این باشد که خودروهای سنگین گازسوز شوند چراکه می‌تواند ظرفیت خوبی برای ذخیره گازوئیل و صادرات آن ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش دمای کره زمین و جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی باید بتوانیم از ظرفیت گاز استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر یک‌سوم آلودگی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است. اگر بتوانیم از گاز، برق تولید کنیم می‌توانیم موتورسیکلت‌ها را طی پنج سال گازسوز کنیم و یا اینکه می‌توانیم گاز را تبدیل به برق کرده و برق را صادر کنیم. بنابراین باید برای بازار بین‌المللی برنامه مدونی در دستور کار قرار گیرد.

خالقدی با بیان اینکه ایران 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند، افزود: در حالی که رقم بودجه کشور 400 هزار میلیارد تومان است و این رقم یعنی اینکه انرژی را هدر می‌دهیم و باید قیمت واقعی آن مشخص شود.

رئیس کمیته انرژی‌های نو مجلس با تاکید بر اینکه باید نرخ واقعی انرژی مشخص شده و باید به سمت استاندارد مصرف برویم، تصریح کرد: اگر قیمت انرژی واقعی شود، استفاده از گاز نیز افزایش می‌یابد چون صرفه اقتصادی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز