خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت:

ادامه مذاکرات ایران و چین بر سر توسعه 2 میدان مشترک نفتی/ 10 چاه غرب کارون زیر آب است/ هیچگونه نشتی در هورالعظیم نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۲۰۷

دهقانی اظهار داشت: در عمق 4هزار متری زیر آب در غرب کارون نزدیک به 70 میلیارد بشکه ذخیره نفتی داریم که قرار است میزان تولید از آن به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسد که در حال حاضر میزان تولید از 5 میدان غرب کارون 350 هزار بشکه است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) در حاشیه بازدید از تاسیسات نفتی غرب کارون در هورالعظیم در جمع خبرنگاران درباره نشت نفت در هور اظهار داشت: به هیچ وجه در هیچیک از حوضچه‌های هور نشتی نداشته‌ایم و لکه‌های سیاهی هم که بعضاً دیده می‌شود جلبک هستند.

وی افزود: در شرایطی که ما سعی می‌کنیم بحران پیش‌آمده را مدیریت کرده و جلوی نشتی احتمالی را بگیریم و همچنین تولید را در یک میدان مشترک حفظ کنیم، باید وقت‌مان را صرف پاسخ به شبهه‌سازی‌های بی‌خود کنیم. در این وضعیت نیاز داریم که تمرکز کنیم و مدیریت چندجانبه هم برای تولید در یک نبرد اقتصادی در سال رونق تولید داشته باشیم و هم باید مراقبت کنیم تا تاسیسات زیر آب نرود. ضمن اینکه مراقبت می‌کنیم مردمی که در اطراف زندگی می‌کنند آسیب نبینند و محیط زیست تالاب و هور را حفظ کنیم. تمام اینها تمرکز می‌خواهد اما برخی مستمراً با انگیزه‌های تخریب شانتاژ و دروغ‌پردازی می‌کنند.

دهقانی با بیان اینکه ما تلاش کردیم علی‌رغم بحرانی بودن، سطح تولید را حفظ کرده و توقفی صورت نگیرد، خاطرنشان کرد: جز حدود 10 تا 12 چاه که به دلیل بالا آمدگی سطح آب تولیدشان را متوقف کرده‌ایم، نگرانی بابت روند تولید نداریم. ضمن اینکه بسته شدن این چاه‌ها نیز به دلیل فنی نبوده و فقط نگرانی بابت احتمال بروز مشکلات زیست‌محیطی بوده است.

وی درباره میزان خسارت وارد شده به تاسیسات نفتی در پی سیلاب اخیر گفت: وقتی جاده‌ها در معرض آب و آبگرفتگی قرار می‌گیرند باید ترمیم شوند. خسارت‌های ما از این دست بوده است اما در کل منهای سیل، برای اینکه جاده‌ها تقویت و سازگار برای بهره‌برداری شوند 700 تا 800 میلیارد تومان نیاز است.

وی با بیان اینکه هور از 2 سال پیش، بیش از 70 تا 80 درصد پرآب بوده است، یادآور شد: آبگرفتگی هور مربوط به سیلاب اخیر نیست بلکه طی 2 سال گذشته همواره آب وارد آن شده است و هیچ مانعی برای گردش آب در هورالعظیم وجود نداشته ولی شدت ورودی آب کم یا زیاد شده است.ما هیچ مانعی بابت جریان آزاد آب در هور ایجاد نمی‌کنیم بلکه از باز شدن هر مانع احتمالی که برخی مدعی هستند استقبال می‌کنیم.

دهقانی با تاکید بر اینکه نفت هیچ منطقه‌ای را خشک نکرده است، گفت: در آینده نیز با حساسیت مضاعف نسبت به اینکه هور را زنده نگه داریم، فعالیت خود را ادامه خواهیم داد.

وی بیان کرد: ما در هیچ مقطعی 3 ویژگی حداکثر تولید در میدان مشترک، جریان حداکثری آب در هور و پیشگامی در کمک‌رسانی و مباحث اجتماعی را به طور همزمان نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت متن درباره میزان تولید نفت در طرف عراقی گفت: اخبار رسمی در این زمینه نداریم اما ما عقب‌تر از آنها نیستیم.

وی درباره تاثیر سیلاب اخیر در روند تولید در میدان مشترک کشور عراق نیز اظهار داشت: قطعا آنها هم از این وضعیت متاثر شده‌اند.

وی با بیان اینکه با توجه به سیلاب اخیر حدود 15 تا 20 هزار بشکه کاهش تولید داشته‌ایم، یادآور شد: این میزان کاهش تولید به دلیل مشکلات فنی نبوده و احتیاطی و برای حفاظت از محیط زیست بوده است.

وی درباره احتمال بالا آمدن حجم آب و تاثیر آن در روند تولید گفت: ما عملیات را در شرایط بحرانی مدیریت می‌کنیم و مستمراً و به طور شبانه‌روزی چاه به چاه پایش می‌شود. اگر در آستانه نقطه بحرانی قرار بگیریم بلافاصله نسبت به توقف تولید اقدام می‌کنیم.

وی درباره حجم آب اضافه شده به هور نیز گفت: در حال حاضر 10 درصد از مساحت هور بیشتر از قبل زیر آب رفته است و نزدیک به 98 درصد رسیده است.

دهقانی درباره توسعه میادین اظهار داشت: در عمق 4هزار متری زیر آب در غرب کارون نزدیک به 70 میلیارد بشکه ذخیره نفتی داریم که قرار است میزان تولید از آن به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسد که در حال حاضر میزان تولید از 5 میدان غرب کارون 350 هزار بشکه است که این رقم مقارن با افزایش ورودی آب به هور در سال‌های اخیر بوده است.

وی یادآور شد: هور نسبت به سال‌های قبل زنده‌تر شده و فعالیت اقتصادی نیز در این منطقه افزایش یافته است. بنابراین ما نباید به هیچ وجه در مسیری گام برداریم که فعالیت اقتصادی مسدود شود.

وی با بیان اینکه در طرف عراق شرکت‌های تراز اول فعالیت می‌کنند، افزود: توسعه و تداوم افزایش تولید در آزادگان جنوبی را در برنامه‌های امسال داریم و امیدواریم 40 تا 50 هزار بشکه افزایش تولید از این میدان داشته باشیم. در یاران جنوبی نیز حدود 8 تا 10هزار بشکه افزایش تولید خواهیم داشت. فاز دوم توسعه یادآوران نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیر عامل متن همچنین اعلام کرد: برای توسعه میدان یادآوران در حال مذاکره با ساینوپک چین و برای آزادگان شمالی با CNPC مذاکراتی داشته‌ایم که تلاش می‌کنیم سریع‌تر نهایی شود.

دهقانی درباره مسئولیت‌های اجتماعی نفت در این منطقه گفت: مسئولیت‌های اجتماعی جزو سیاست‌های ذاتی ما است و همواره منهای سیلاب در این حوزه فعالیت کرده‌ایم و خود را مکلف به اجرای آن می‌دانیم. در این راستا با توجه به سیلاب اخیر، همه امکانات به منطقه گسیل شده، 100 دستگاه ماشین‌آلات سنگین مستقر شده، در مناطق مسکونی اقدام به احداث سیل‌بند کرده‌ایم و 100 نفر از پرسنل نیز درگیر ایفای مسئولیت اجتماعی بودند چرا که حفظ جان مردم را به ده‌ها هزار میلیون دلار ترجیح می‌دهیم و مناقشه‌ای در آن نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز