خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون وزیر نفت؛

کلیات سند همکاری نفتی ایران و عراق تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۴۶۷

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، کلیات سند همکاری نفتی ایران و عراق را که نمایندگان دو طرف چندی پیش امضا کردند، تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، امیرحسین زمانی‌نیا امروز در حاشیه بازدید ثامر غضبان، وزیر نفت عراق از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی با اشاره به مراودات ایران و عراق در زمینه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و مذاکراتی که در جریان سفر زنگنه و چندی بعد در سفر حسن روحانی به عراق مطرح شد، گفت: پیرو مذاکرات انجام شده، به‌تازگی سند همکاری ایران و عراق امضا شد که بر مبنای آن، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق، توسعه مشترک میدان‌ها، بازسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و ایجاد شبکه گازرسانی در این کشور مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اکنون از حیث فضای سیاسی، بهترین موقعیت برای توسعه همکاری‌های صنعت نفت ایران و عراق است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های سرشار فنی و مهندسی صنعت نفت ایران، امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به عراق وجود دارد، همچنین با توجه به منحصربه‌فرد بودن ایران در توسعه حداکثری شبکه گازرسانی، استفاده از تجارب و ظرفیت‌های ایران برای ایجاد شبکه گازرسانی در عراق نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته معاون وزیر نفت، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و توسعه دو میدان مشترک نفت‌شهر و خرمشهر به صورت مشترک، از دیگر مواردی است که دو طرف برای اجرایی شدن آن به تفاهم رسیده‌اند.

زمانی‌نیا ابراز امیدواری کرد که خط لوله فرآورده‌های نفتی بین آبادان و بصره هم که سال‌های درازی است در مذاکرات بین ایران و عراق مطرح می‌شود، در آینده نزدیک اجرایی شود.

وی به محورهای آموزشی نیز در توافق‌های دو طرف اشاره و تصریح کرد: در این زمینه مقرر شده است گروهی از دانشجویان عراقی به تحصیل در رشته مهندسی نفت در دانشگاه تهران مشغول شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز